Saab J35 Draken, avionul suedez care a descoperit din greșeală manevra Cobra
În anii 1960, în plină ascensiune, Saab J35 Draken nu era decât o speranță în ochii ambițioșilor ingineri suedezi. Oricât de palpitant ar fi fost conceptul unui avion cu aripă dublă-delta fără coadă, acesta reprezenta un salt pe un teritoriu necunoscut. Cu toate acestea, inginerii Saab au acceptat provocarea cu hotărâre.
Dezvoltarea avionului Saab J35 Draken
Forțele aeriene suedeze, dornice să nu rămână în urmă în cursa pentru tehnologia avansată a avioanelor de luptă cu reacție, au început să imagineze un avion de luptă supersonic capabil să intercepteze bombardierele la altitudini mari. O idee îndrăzneață a prins rădăcini, iar Administrația Materialelor de Apărare a anunțat un set de cerințe pentru un interceptor de ultimă generație.
Spre deosebire de contemporanul său, Lockheed F-104 Starfighter al Forțelor Aeriene ale SUA, această creație nordică avea un rol unic de jucat; urma să opereze de pe drumuri publice consolidate, o strategie dezvoltată de Ministerul suedez al Apărării în timpul Războiului Rece pentru a se proteja împotriva unor potențiale amenințări nucleare. De asemenea, trebuia să fie capabil să desfășoare operațiuni în orice condiții meteorologice.
A intrat în scenă Saab J35 Draken – „Dragonul nordic” – care s-a ridicat la înălțimea provocării
J35, o dovadă de design inovator și de măiestrie inginerească, s-a născut în urma unei decizii îndrăznețe de a adopta configurația cu aripi dublu-delta. În ciuda faptului că nu a fost testată și a fost potențial plină de probleme, aceasta a oferit o soluție la cele mai multe probleme critice. Aripa delta, cu structura sa robustă și volumul intern mare pentru stocarea combustibilului, părea promițătoare, deși predispusă la rezistență.
În absența unor mijloace moderne, cum ar fi testarea asistată de calculator și simularea zborului, inginerii suedezi au pornit într-o întreprindere lentă și laborioasă. După teste extinse în tunelul aerodinamic și zboruri de testare, au construit un prototip mic, dar care putea zbura, Saab 210 – sau „Micul Dragon”. Performând splendid la primul său zbor deasupra Stockholmului, în ianuarie 1952, „Micul Dragon” a dat viață avionului J35 Draken.
Specificațiile Saab J35 Draken
Designul modelului J35 Draken a fost unic, având o configurație de aripă cu dublă deltă – un concept unic. Această structură, cu unghiurile sale ascuțite distinctive, a fost esențială pentru atingerea echilibrului dorit între performanța la mare viteză și stabilitatea la viteză redusă.
Designul aerodinamic al J35, optimizat pentru zborul de mare viteză, a fost completat de un motor turboreactor echipat cu postcombustie care i-a conferit capacități extraordinare de viteză. De fapt, a fost una dintre primele aeronave construite în Europa de Vest care a depășit Mach 2.
Corpul aeronavei a fost proiectat cu meticulozitate, iar cabina de pilotaj oferă un câmp vizual larg pentru pilot. Era echipat cu sisteme avansate de radar și de control al focului, care erau de ultimă generație pentru epoca sa. Fuselajul avionului J35 era împărțit în secțiuni față și spate, asamblate cu șuruburi și care adăposteau diverse sisteme.
Armamentul principal al J35 era transportat în exterior și era format din până la patru rachete aer-aer cu rază scurtă de acțiune AIM-9 Sidewinder. Aeronava putea, de asemenea, să transporte în interior diverse tipuri de rachete și bombe și permitea, de asemenea, instalarea a două tunuri de 30 mm sau a unor rezervoare externe suplimentare de combustibil.
Un început mai degrabă ezitant
Începutul vieții de serviciu a Saab J35 Draken nu a fost tocmai lin.
Configurația aripilor dublu-delta, o idee revoluționară la vremea respectivă, s-a dovedit a fi o fiară greu de îmblânzit. Având în vedere natura sa instabilă, aterizarea aeronavei era un joc cu miză mare care necesita stabilizare manuală – o performanță dificilă pentru orice pilot. În acest caz, provocarea a prezentat o oportunitate neașteptată – descoperirea unei manevre necunoscute de nicio altă națiune la acea vreme.
Manevra Cobra
În încercarea lor de a stăpâni bestia imprevizibilă, piloții de încercare suedezi au dat peste o armă secretă: manevra Cobra. Pe măsură ce J35 Draken intra într-un staționare incontrolabilă, au descoperit că o puteau controla prin anularea rapidă a unghiului de atac pentru a contracara suspensia. Astfel au transformat J35 în propria sa frână de aer, reducându-i instantaneu viteza.
Cu viteza sa excepțională, autonomia și sistemele complexe, J35 a adus o nouă dimensiune termenului „super stall”. Manevra Cobra a fost o demonstrație tehnică provocatoare de pierdere de viteză controlată. Aceasta a demonstrat manevrabilitatea extraordinară a aeronavei, transformând-o într-o imensă frână de aer pentru a încetini aeronava cât mai repede posibil.
Moștenirea lăsată de Saab J35 Draken
Cu o capacitate impresionantă de întoarcere rapidă și cu viteza sa mare, avionul de luptă suedez era de două ori mai capabil decât alte avioane monomotor din aceeași epocă. Modelul J35B îmbunătățit a fost prevăzut cu o centrală electrică îmbunătățită, o postcombustie mărită, un fuselaj reproiectat și integrat cu rețeaua de control al apărării aeriene, STRIL 60.
Deși manevra Cobra este acum asociată cu aeronave mai moderne, precum Sukhoi Su-27 și Mikoyan MiG-29, este important să ne amintim de unde a început totul. J35 Draken a luat cu asalt lumea aviației și va fi amintit ca fiind aeronava care a descoperit accidental manevra.