Următorul tanc de luptă principal al Americii ar putea fi o versiune „subțire” și de înaltă tehnologie a celebrului Abrams
General Dynamics, care construiește Abrams, a prezentat recent o versiune actualizată a lui M1. Pe lângă faptul că este cu 20 de tone mai ușor decât cea mai recentă versiune, M1A3, AbramsX dispune de o turelă fără pilot și de un motor hibrid-electric.
Deși presa a numit AbramsX un „tanc de ultimă generație”, acest lucru nu este tocmai corect. AbramsX este, de fapt, un demonstrator tehnologic. A început ca un proiect de cercetare intern al General Dynamics pentru a arăta cum pot fi aplicate noile tehnologii la un tanc nou sau cum pot fi adaptate la tancurile existente.
Mai degrabă decât un vehicul blindat de ultimă generație, AbramsX este mai mult un proiect interimar pentru a acoperi decalajul dintre modelele din epoca Războiului Rece, care încă alcătuiesc flotele de tancuri din întreaga lume, și adevăratele vehicule de ultimă generație care vor fi, probabil, lansate pe teren mai aproape de 2050.
Cu toate acestea, AbramsX este o armă funcțională. „Se deplasează, trage și îndeplinește funcțiile unui tanc”, a declarat pentru Insider Tim Reese, director de dezvoltare a afacerilor din SUA pentru General Dynamics Land Systems. „Nu este doar o prezentare statică”.
Problemele M1
Proiectarea tancurilor este un echilibru – și un compromis – între trei factori: putere de foc, protecție și mobilitate. Pentru AbramsX, cel mai mare obiectiv a fost rezolvarea unei probleme tot mai mari cu M1, din care mai mult de 10.000 de exemplare au fost construite din 1979 încoace.
Abrams a fost întotdeauna un tanc greu de manevrat. Chiar și primele M1A1 cântăreau aproximativ 60 de tone – în comparație cu T-72 al Rusiei, de 45 de tone, și Type 99A al Chinei, de 55 de tone – dar cel mai recent Abrams cântărește mai aproape de 80 de tone datorită unor îmbunătățiri precum sistemul de protecție activă Trophy, conceput pentru a doborî armele antitanc care se apropie.
Cu toate acestea, „creșterea greutății totale a M1A2 SEP v2 și v3 cu încărcătură completă de luptă și Trophy APS a introdus provocări legate de transportabilitate și recuperare”, a avertizat inspectorul șef de armament al Pentagonului într-un raport din 2021.
Într-adevăr, cel mai recent Abrams este acum atât de greu încât nu poate fi tractat de vehiculele de recuperare ale armatei, ceea ce înseamnă că tancurile deteriorate sau avariate ar putea fi lăsate în urmă pe câmpul de luptă.
Intră AbramsX, care este M1 la dietă. Deși seamănă foarte mult cu modelele mai vechi, noul vehicul cântărește doar 60 de tone. Greutatea redusă oferă numeroase avantaje, inclusiv posibilitatea de a folosi poduri care s-ar prăbuși sub un vehicul mai greu.
AbramsX se potrivește, de asemenea, cu noua doctrină a armatei privind operațiunile multidomeniu. După decenii în care s-a concentrat pe contrainsurgență, noua abordare are în vedere operațiuni mecanizate cu unități mari împotriva unor inamici apropiați, precum Rusia și China.
AbramsX a redus greutatea cu o serie de îmbunătățiri intercorelate
Turela este mai mică, ceea ce înseamnă mai puține blindaje grele. „Reducerea greutății Abrams-ului, care a fost într-adevăr obiectivul nostru principal de proiectare, a necesitat reducerea greutății blindajului din turelă”, a spus Reese.
Turela poate fi mai mică pentru că nu are echipaj, echipajul fiind cuibărit în interiorul corpului blindat. Folosirea automatizării – inclusiv a unui încărcător automat pentru tun – permite reducerea echipajului de la patru la trei, care acum stau unul lângă altul în interiorul carenei în timp ce monitorizează afișaje cu mai multe panouri.
Micșorarea turelei „a generat din start unele economii de greutate”, a declarat Reese.
AbramsX înlocuiește eficientul, dar cunoscutul motor cu turbină pe gaz AGT 1500 al M1, care consumă mult combustibil, cu un motor hibrid-electric care amintește mai mult de un Toyota Prius decât de centralele energetice convenționale ale tancurilor.
General Dynamics susține că noul motor reduce consumul de combustibil cu 50%, îmbunătățește fiabilitatea și ușurința întreținerii și permite tancului să își opereze aparatura electronică – și chiar să efectueze unele mișcări limitate – folosind o baterie mai silențioasă.
AbramsX păstrează un tun de 120 mm ca armament principal, dar înlocuiește tunul actual cu tunul mai ușor XM360, dezvoltat inițial pentru sistemul de luptă viitor. De asemenea, dispune de o stație de armament Kongsberg RS6 telecomandată cu un tun XM914 de 30 mm și o mitralieră coaxială de 7,62 mm.
Așa cum îi stă bine unui design de tanc din secolul XXI, AbramsX are câteva caracteristici de ultimă generație. Este înarmat cu șase muniții Switchblade 300, cunoscute sub numele de „drone kamikaze”. De asemenea, dispune de un program de inteligență artificială – numit „Katalyst” – care poate ajuta echipajul să identifice și să prioritizeze țintele, să navigheze și să prezică viitoarele lucrări de întreținere.
Dacă vă sună cunoscut, T-14 al Rusiei, prezentat în 2015, avea, de asemenea, o turelă fără pilot, un echipaj de trei persoane în corpul tancului și drone la bord. Cu toate acestea, armata rusă a cumpărat puține dintre ele, în parte din cauza dificultăților de fabricație. În special, în ciuda pierderilor uriașe de tancuri pe care le-a suferit în Ucraina, Rusia nu a desfășurat tancul acolo.
„Diferența dintre noi și tancul rusesc este că al nostru funcționează”, a declarat Reese.