Evenimentul Istoric > Articole online > Istoria universală > Populația din Mecca era de doar 500 de persoane pe vremea profetului Mahomed, potrivit unui nou studiu
Articole online

Populația din Mecca era de doar 500 de persoane pe vremea profetului Mahomed, potrivit unui nou studiu

mecca

Populația din Mecca era de doar 500 de persoane pe vremea profetului Mahomed, potrivit unui nou studiu

Majied Robinson, conferențiar onorific la Universitatea St Andrews, a ajuns la această estimare după ce a examinat o sursă din secolul al IX-lea despre genealogia clanului Qurashī care a trăit în Mecca și a folosit o metodă statistică cunoscută sub numele de distribuție Poisson. Lucrarea apare în revista Der Islam.

Lucrarea lui Robinson se concentrează pe Nasab Quraysh al lui al-Zubayrī (d. 848/851), care a fost o examinare foarte amănunțită a mai multor generații ale clanului Qurashī înainte și după epoca lui Mahomed. Această sursă numește 131 de bărbați adulți Qurashī în timpul generației lui Mahomed, ceea ce Robinson consideră că ar fi fost o contabilitate foarte exactă. Robinson aplică în continuare distribuția Poisson, o teorie dezvoltată în secolul al XIX-lea pentru a înțelege probabilitățile de apariție a unui eveniment, pentru a arăta că acest număr de 131 de bărbați adulți ar fi fost foarte aproape de creșterea estimată a populației pentru acea generație anume.

Odată cunoscută populația adultă masculină Qurashī, Robinson a calculat în continuare câte femei, copii și populații non-Qurashī ar fi existat, inclusiv sclavi. El ajunge la o cifră de 552 de persoane care trăiau în Mecca în timpul lui Muḥammad. Acest număr ar putea fi mai mare cu câteva sute de persoane, dar nu mai mic de aproximativ 300.

Robinson scrie că aceasta este o descoperire critică, deoarece confirmă ceva ce savanții bănuiau de mult timp: Mecca era mică. Nu numai atât, acum știm cât de mică. Până acum, istoricii au fost forțați să descrie Mecca ca fiind „un oraș” sau „o așezare”, iar acest lucru poate însemna multe lucruri, în funcție de experiența unei persoane cu privire la orașe și așezări. Pe de altă parte, „câteva sute de oameni” nu poate însemna decât „câteva sute de oameni”.

Articolul merge mai departe și se întreabă „cum a reușit o populație atât de mică să exercite o influență atât de mare?”. Deși sunt notate mai multe teorii anterioare, Robinson crede că, chiar înainte de epoca lui Mahomed, Qurashī era pe deplin conștient de poziția lor precară – regiunea Mecca neavând agricultură și fiind dependentă de comerțul vecinilor săi – și a căutat alianțe și conexiuni prin căsătorii cu alte clanuri pentru a-și consolida poziția.

După cum concluzionează Robinson, „prin aceasta înțelegem cu mai multă claritate ce anume a adus Quraysh la proiectul islamic; și anume, o cunoaștere enormă, atât în profunzime cât și în amploare, a modului de a echilibra cererile concurente ale unor grupuri de interese puternice dintr-o poziție de relativă slăbiciune. Acest pragmatism deschis la minte a fost cel care a permis islamului să supraviețuiască și să prospere după moartea fondatorului său și le-a oferit membrilor acestui mic trib abilitățile de care aveau nevoie pentru a conduce o serie de politici multietnice și multiconfesionale pentru secolele următoare.”

 

Registration

Aici iti poti reseta parola