Evenimentul Istoric > Articole online > Istoria secretă > Mikoyan MiG-29K, avionul de vânătoare rusesc din epoca Războiului Rece care nu a intrat în serviciu până în 2010
Articole online

Mikoyan MiG-29K, avionul de vânătoare rusesc din epoca Războiului Rece care nu a intrat în serviciu până în 2010

Mikoyan MiG-29K

Mikoyan MiG-29K, avionul de vânătoare rusesc din epoca Războiului Rece care nu a intrat în serviciu până în 2010

Dezvoltat de Mikoyan Design Bureau la sfârșitul anilor 1980, a fost varianta navală a Mikoyan MiG-29. Proiectul a fost întrerupt în urma prăbușirii Uniunii Sovietice, pentru a fi reluat la începutul anilor 2000, după ce Marina indiană s-a arătat interesată. Rușii au sfârșit și ei prin a adopta aeronava.

Dezvoltarea Mikoyan MiG-29K

Dezvoltarea și testarea MiG-29K au avut loc ca răspuns la nevoia Uniunii Sovietice de a avea un avion de luptă bazat pe portavioane. O versiune navală a MiG-29 părea promițătoare, aeronava originală zburând pentru prima dată la sfârșitul anilor 1970.

Proiectarea MiG-29K a implicat mai multe modificări pentru a-l face potrivit pentru operațiunile pe portavioane. Structura a fost întărită pentru a rezista la „stresul” provocat de lansările cu catapulta și aterizările forțate. Aripile și coada au fost, de asemenea, modificate pentru a le permite să se plieze pentru a fi depozitate la bordul portavioanelor sovietice.

Primul zbor al MiG-29K a avut loc în iulie 1988. Au urmat o serie de teste, mai întâi la sol, apoi de la unități terestre. Testele pe portavion au fost efectuate la bordul portavionului Amiral Kuznetsov, cunoscut atunci sub numele de Tbilisi.

Pus temporar pe pauză

Dezvoltarea MiG-29K a avut loc în paralel cu cea a Sukhoi Su-27K (denumit ulterior Su-33), un alt avion de vânătoare cu baza pe portavion care era proiectat pentru Marina sovietică.

Odată cu prăbușirea Uniunii Sovietice, Rusia s-a concentrat pe Su-33 și a întrerupt dezvoltarea ulterioară a MiG-29K. În ciuda acestui fapt, Mikoyan a păstrat aeronava, care a cunoscut o renaștere în 2004, în urma achiziționării de către Marina indiană a fostului portavion sovietic Admiral Gorshkov. Serviciul a preferat dimensiunile mai mici ale MiG-29K, în comparație cu Su-33, mai mare.

Interesul Rusiei pentru MiG-29K s-a bazat în primul rând pe interesul de a profita de comanda Marinei indiene, în loc să comande Su-33 suplimentare.

Specificațiile Mikoyan MiG-29K

Designul MiG-29K include structura consolidată și piesele pliabile menționate mai sus. Avionul este propulsat de două motoare turbofan Klimov RD-33MK. Acestea sunt amplasate spre spate și sunt înclinate în jos, pentru a reduce riscul de a atrage obiecte străine în timpul decolării și aterizării.

Cabina de pilotaj este una avansată, care include un radar Phazotron-NIIR Zhuk-M, un sistem de căutare și urmărire în infraroșu (IRST), un dispozitiv de desemnare a țintelor montat pe cască și un sistem de control digital fly-by-wire.

MiG-29K are o viteză maximă de Mach 2+ și poate opera la altitudini de până la 18.000 de metri. Este înarmat cu un tun Gryazev-Shipunov GSh-30-1 și poate transporta o varietate de rachete aer-aer, rachete aer-suprafață și bombe pe cele șase puncte de sprijin externe. MiG-29K are, de asemenea, o capacitate de realimentare în zbor, ceea ce îi permite să își extindă raza de acțiune și timpul de staționare.

În general, designul MiG-29K reprezintă un upgrade semnificativ față de modelele anterioare, cu îmbunătățiri în ceea ce privește performanța, tehnologia și adaptabilitatea la portavioane. Toate acestea i-au adus distincția de a fi o aeronavă din a patra generație.

Serviciul în cadrul marinei indiene

În 2004, Marina indiană a comandat 12 avioane MiG-29K cu un singur loc și patru variante MiG-29KUB cu două locuri. Livrarea a început în decembrie 2009, iar avioanele au intrat în serviciu în luna februarie a anului următor.

MiG-29K s-a confruntat cu unele provocări în timpul serviciului său în cadrul Marinei indiene. Cinci dintre ele s-au prăbușit între 2011-22. În plus, din cauza problemelor legate de lanțul de aprovizionare, serviciul a întâmpinat probleme în achiziționarea de piese. Acestea fiind spuse, aeronava rămâne o parte importantă a puterii aeriene a Marinei indiene și este de așteptat să rămână în acest rol mulți ani de acum încolo.

Serviciul în Marina rusă

În 2009, Marina rusă a comandat 24 de MiG-29K, un contract în valoare de aproximativ 1 miliard de dolari. Livrarea a început în anul următor, iar avioanele au intrat în serviciu în 2013. Serviciul operează două variante – MiG-29KR și MiG-29KUBR – care sunt practic identice cu cele pilotate de Marina indiană.

MiG-29K a participat la diverse operațiuni navale rusești, inclusiv la cele din Siria din 2016. Patru dintre ele au fost trimise în regiune pentru a efectua lovituri aeriene împotriva unor ținte care sprijină forțele guvernamentale siriene.

Marina rusă continuă să opereze MiG-29K și se preconizează că va continua să zboare cu această aeronavă de generația a patra.

Registration

Aici iti poti reseta parola