Evenimentul Istoric > Articole online > Istoria universală > Cum a devenit portavionul USS Oriskany unul dintre cele mai populare locuri de scufundări pe epave din lume
Articole online

Cum a devenit portavionul USS Oriskany unul dintre cele mai populare locuri de scufundări pe epave din lume

portavion

Cum a devenit portavionul USS Oriskany unul dintre cele mai populare locuri de scufundări pe epave din lume

A fost detașat în Coreea și a participat la lupte în Vietnam, iar succesul său le-a adus echipajului și lui 12 stele de luptă. După dezafectarea sa, nava a fost vândută la fier vechi și, ulterior, recuperată, luându-se decizia de a o transforma într-un recif artificial.

Întârzierea cu care a fost comandat USS Oriskany a însemnat că acesta avea un design diferit față de navele surori, cu o punte de zbor consolidată, un nou mecanism de prindere și catapulte hidraulice mai puternice. După o călătorie de verificare și vizite prin Europa, nava a fost trimisă în Coreea, pentru a servi alături de forțele de coaliție ale Organizației Națiunilor Unite (ONU).

Făcând parte din Forța operațională 77 (TF 77), avioanele sale au bombardat și au mitraliat pozițiile inamice, iar doi piloți au doborât Mikoyan-Gurevich MiG-15-uri Mikoyan-Gurevich care zburau de la inamic. La plecarea din Coreea, Oriskany a rămas în Asia, înainte de a se întoarce în Statele Unite, unde a efectuat operațiuni de coastă. De asemenea, a înlocuit nava USS Salvo Island (CVE-78) în producția filmului The Bridge of Toko-Ri din 1954.

Înainte de Războiul din Vietnam, Oriskany a operat în diferite porturi japoneze, înainte de a fi supus unei revizii și de a călători în Vietnam pentru a sprijini forțele americane și sud-vietnameze. În decursul a doar șapte luni, aeronava a efectuat peste 12.000 de ieșiri și a aruncat aproape 10.000 de tone de explozibil asupra nord-vietnamezilor. 

În ciuda succesului său, Oriskany a suferit două incidente notabile la bord

portavion

Primul a avut loc la 6 martie 1953, când o bombă de pe unul dintre Vought F4U Corsairs de pe navă s-a desprins și a explodat, ucigând trei membri ai echipajului și rănind alți 13. În cel de-al doilea, la 26 octombrie 1966, a izbucnit un incendiu după ce o rachetă de semnalizare aprinsă a fost plasată într-un dulap de semnalizare. Început în hangarul din față, focul s-a extins rapid, provocând moartea a 44 de persoane.

În 1976, Oriskany a fost scos din uz și a fost depozitat în Bremerton, Washington. 19 ani mai târziu, a fost vândută la fier vechi unui start-up cu sediul în California. În timp ce se afla în grija acestora, portavionul a apărut într-un al doilea film, „What Dreams May Come” (1998), de Robin Williams.

Când a devenit evident că firma nu intenționa să distrugă Oriskany, acesta a fost recuperat de către Marina Militară și, în cele din urmă, a fost trimis în largul coastei Floridei, unde a fost scufundat pentru a crea un recif artificial. Inițial a stat la 60 de metri sub suprafață, până când uraganul Gustav, în 2008, a mutat-o la câțiva metri mai adânc.

De atunci, USS Oriskany a fost supranumit „Marele recif al portavioanelor” de către scafandri, care au făcut din rămășițele navei unul dintre cele mai populare locuri de scufundări pe epave din lume.

portavion

Registration

Aici iti poti reseta parola