Evenimentul Istoric > Articole online > Caleidoscop > Cum a rezistat avionul de vânătoare MiG-29 de concepție sovietică pe linia frontului timp de 40 de ani
Articole online

Cum a rezistat avionul de vânătoare MiG-29 de concepție sovietică pe linia frontului timp de 40 de ani

MiG-29

Sigur, MiG-29 nu este chiar cel mai nou și cel mai bun avion de luptă invizibil sau chiar cel mai bun avion de luptă din a patra generație. Și totuși, MiG-29 este respectat ca fiind un avion de luptă periculos din multe motive clare și evidente: În ciuda originilor sale din ultimii ani ai Războiului Rece, variantele moderne ale avionului de luptă multirol MiG-29 al Rusiei sunt unele dintre cele mai actuale în serviciul rusesc de astăzi.

Cum a rezistat avionul de vânătoare MiG-29 de concepție sovietică pe linia frontului timp de 40 de ani

Faima MiG-29 al Uniunii Sovietice din perioada Războiului Rece a cunoscut un fel de al doilea suflu de la invazia Rusiei în Ucraina în februarie, deoarece Fulcrumurile (așa cum sunt denumite MiG-29 sub denumirea NATO) au figurat în mod proeminent în campaniile aeriene ale ambelor părți, precum și în saga de durată a ajutorului occidental acordat Ucrainei.

Dezvoltarea și evaluarea MiG-29

Dezvoltarea MiG-29 a început în anii 1970, care a dus la primul zbor al aeronavei în noiembrie 1977 și la intrarea în serviciu în 1982, ca răspuns al Uniunii Sovietice la dezvoltarea avionului de vânătoare F-16 Fighting Falcon al SUA.

O mare parte din ceea ce se cunoaște despre Fulcrum a venit după prăbușirea Uniunii Sovietice, când inginerii și cercetătorii din Statele Unite au avut brusc șansa de a achiziționa direct exemplare de MiG, iar Luftwaffe-ul federal german a moștenit mai multe Fulcrum-uri de la Forțele Aeriene ale Germaniei de Est, acum dispărute.

În urma prăbușirii Uniunii Sovietice, Moldova s-a trezit în posesia a 33 de exemplare de Fulcrum (multe dintre ele fiind cea mai modernă variantă în serviciu la acea vreme) pe care nu le putea întreține, ceea ce a determinat Chișinăul să încerce să vândă modelele celui care face cea mai mare ofertă.

Simțind oportunitatea de a evalua avioanele și de a priva Iranul de a pune mâna pe Fulcrum-uri noi (deoarece Iranul își exprimase un interes considerabil pentru acestea), Statele Unite au intervenit și au cumpărat Fulcrum-urile moldovenești.

Evaluarea avioanelor MiG-29 deținute de americani și germani a arătat că acestea erau, din multe puncte de vedere, adevărați concurenți pentru avioanele NATO de o vârstă și un rol similar în ceea ce privește viteza de virare, viteza și armamentul cu rachete cu rază scurtă de acțiune.

Cu toate acestea, s-a dovedit rapid că avioanele de vânătoare occidentale aveau avantaje în confruntările dincolo de raza vizuală, precum și în furnizarea de informații despre câmpul de luptă pilotului, o deficiență care a exclus Fulcrum-urile germane de la desfășurările de luptă după reunificare, deși erau singurele avioane de luptă est-germane pe care Forțele Aeriene germane unite le-au păstrat.

Cum se prezintă MiG-29 moderne

Folosit pentru prima dată în 1998 și după ce a început producția în serie în 2004, MiG-29SMT este cea mai modernă versiune a MiG-29 în serviciul Forțelor Aerospațiale ale Rusiei în prezent.

Propulsată de două motoare turbofan RD-33 seria 3 modernizate, această versiune a Fulcrumului are o viteză maximă de Mach 2,25 și un plafon de serviciu de 17.500 de metri.

Pe lângă tunul Gsh-301 de 30 mm, Fulcrum este echipat cu șapte puncte de sprijin care pot transporta rachete aer-aer cu rază medie și scurtă de acțiune, bombe ghidate, rachete aer-sol, rachete antiradar și rachete anti-navă.

Aviația navală a Rusiei operează propria versiune a Fulcrum-ului, cunoscută sub numele de MiG-29K, care este proiectată pentru operațiuni pe portavioane.

MiG-29 Fulcrum în Ucraina

MiG-29 a figurat în mod proeminent în știrile despre Ucraina, în special ca un potențial element al ajutorului militar occidental acordat Ucrainei împotriva invaziei Rusiei.

În primele săptămâni ale invaziei rusești, Ucraina a făcut presiuni pentru ca Statele Unite să faciliteze transferul de Fulcrum-uri poloneze, slovace și bulgare pentru a compensa pierderile suferite de forțele aeriene ucrainene și pentru a reduce avantajul de care se bucura Rusia în ceea ce privește avioanele operaționale folosite deasupra Ucrainei.

Cu toate acestea, în ciuda sprijinului polonez raportat pentru un astfel de plan (care ar implica, ipotetic, suplimentarea stocurilor de avioane de luptă poloneze cu echivalente fabricate în SUA, cum ar fi F-16), factorii de decizie politică din SUA au refuzat propunerea, optând, în schimb, să furnizeze Forțelor Aeriene ucrainene piese de schimb pentru a ajuta la menținerea în funcțiune a cât mai multor Fulcrum-uri ucrainene existente.

În timp ce alte avioane de vânătoare rusești, precum Su-35, par să fi înlocuit MiG-29 de partea rusă a invaziei Moscovei, MiG-29 ucrainene au înregistrat un oarecare succes împotriva avioanelor de vânătoare rusești până acum în conflict, în ciuda faptului că au suferit unele pierderi în acest proces.

În timp ce MiG-29 de concepție sovietică joacă un rol variabil în cadrul forțelor aeriene pe care le deservește în prezent, este puțin probabil ca Rusia să îl retragă în curând. Prin urmare, Fulcrumul faimosului Război Rece va rămâne probabil un subiect de interes pentru forțele aeriene rusești și ucrainene în anii următori.

Registration

Aici iti poti reseta parola