Polonia, membră NATO, se îndreaptă către o putere asiatică pentru a găsi un înlocuitor pentru avioanele sale de luptă îmbătrânite din epoca sovietică
Acordul de 14,5 miliarde de dolari încheiat de Varșovia cu Coreea de Sud – cel mai mare contract încheiat vreodată cu industria de apărare din Coreea de Sud – include 1.000 de tancuri K2 Black Panther, aproape 700 de obuziere autopropulsate K9 și 48 de avioane de luptă ușoare FA-50.
Mărimea contractului și decizia Varșoviei de a cumpăra de la un exportator militar emergent reflectă, de asemenea, o gândire influențată de starea tensionată a geopoliticii europene.
„Asaltul criminal desfășurat de Federația Rusă, care vizează Ucraina, și natura imprevizibilă a lui Putin înseamnă că trebuie să accelerăm și mai mult modernizarea echipamentelor”, a declarat ministrul polonez al apărării, Mariusz Błaszczak, într-un interviu acordat postului polonez Defense 24.
Modernizarea rapidă a forțelor aeriene poloneze este o prioritate pentru Varșovia, care încearcă să își înlocuiască cele 23 de MiG-29 și 18 Su-22 – avioane multirol de concepție sovietică învechite, care sunt din ce în ce mai greu de întreținut.
Polonia dispune deja de 36 de avioane F-16 fabricate în SUA și a comandat 32 de avioane invizibile F-35A de la SUA în 2020, dar este una dintre cele trei țări NATO cu MiG-29 și singura țară europeană care mai zboară cu Su-22.
Cele 48 de FA-50 din Coreea de Sud vor ajuta Varșovia să avanseze în acest efort de modernizare
FA-50 este un avion de luptă ușor. Acesta poate atinge viteze supersonice de Mach 1,5 și poate transporta o varietate de bombe și rachete aer-aer și aer-sol. Polonia va primi modelul îmbunătățit Block 20, care este compatibil cu sistemele NATO, potrivit lui Błaszczak.
Cu toate acestea, Polonia a ales FA-50 nu doar pentru capacitatea sa de luptă, ci și pentru viteza cu care poate fi achiziționat. Varșovia a analizat și alte avioane, inclusiv F-16, dar niciunul nu a putut fi livrat suficient de repede.
„Este de o importanță cheie să creștem nivelul de securitate cât mai repede posibil pentru Polonia”, a declarat ministrul polonez al apărării.
Forțele aeriene poloneze urmează să primească primele 12 FA-50 până la jumătatea anului 2023
Mai mult, FA-50 se bazează pe avionul de antrenament și de luptă ușoară T-50 din Coreea de Sud, pe care Korea Aerospace Industries l-a dezvoltat în colaborare cu Lockheed Martin, care construiește F-16.
Prin urmare, FA-50 împarte elemente de proiectare și componente cu F-16, simplificând întreținerea și pregătirea piloților.
„Un pilot care a fost instruit pe FA-50 are nevoie doar de câteva ore pentru a începe să zboare pe cont propriu pe F-16”, a declarat Błaszczak pentru Defense 24. „Costul instruirii ca atare este mult mai mic și, astfel, am putea instrui mai mulți piloți”.
Conform contractului cu Coreea de Sud, o unitate de întreținere și service pentru FA-50 va fi, de asemenea, înființată în Polonia până în 2026. Prin acest aranjament, Varșovia speră să evite problemele legate de lanțul de aprovizionare și de întreținere care afectează MiG-29 și Su-22.
„Datorită acestei achiziții, obținem o nouă direcție pentru piese de schimb, ceea ce este deosebit de important pentru conflictele de mare intensitate, când unul dintre lanțurile de aprovizionare ar putea fi întrerupt”, a declarat Błaszczak. „Acest lucru ar face posibilă menținerea disponibilității operaționale a avioanelor de luptă din Polonia la un nivel de top.”
Polonia și-a modernizat de mai multe ori avioanele îmbătrânite din epoca sovietică pentru a-și menține sistemele compatibile cu NATO, dar menținerea lor în stare de luptă este o provocare – mai ales că sancțiunile impuse Rusiei limitează disponibilitatea pieselor de schimb.