Evenimentul Istoric > Articole online > Caleidoscop > Nici Moscova, nici Kievul nu pot controla cerul Ucrainei
Articole online

Nici Moscova, nici Kievul nu pot controla cerul Ucrainei

avioane

Nici Moscova, nici Kievul nu pot controla cerul Ucrainei

După cinci luni, forțele aeriene și apărarea aeriană ucraineană continuă să se lupte cu puterea aeriană rusă, care a avut un rol surprinzător de limitat în conflictul general, potrivit unui nou raport Insider.

Se pare că Rusia și-a restrâns domeniul de aplicare a operațiunilor sale în ultimele luni, dar, până la sfârșitul lunii iulie, observatorii au înregistrat pierderea a 36 de avioane de luptă rusești și 35 ucrainene.

Pierderile totale sunt probabil mai mari, dar cifrele raportate arată totuși intensitatea luptei aeriene.

Suprapunerea inventarelor

Deoarece ambele țări au făcut parte din Uniunea Sovietică și au găzduit o parte semnificativă a bazei industriale de apărare a URSS, Ucraina și Rusia au avut întotdeauna inventare de aeronave militare similare.

Înainte de 24 februarie, cel mai numeros avion de luptă din inventarul Ucrainei era MiG-29, care a zburat pentru prima dată în 1977 și a fost adoptat oficial de sovietici în 1982.

Dezvoltat ca răspuns la avioanele de vânătoare americane F-15 și F-16, MiG-29 este conceput în principal pentru lupta aer-aer. Are o viteză maximă de aproximativ  2.446 km/h și un plafon puțin sub  18,000 m. Poate transporta aproximativ 8.000 de kilograme de muniție pe șapte puncte de sprijin și are un tun automat de 30 mm cu 150 de gloanțe.

Su-27 a fost dezvoltat împreună cu MiG-29 și a fost adoptat oficial de sovietici în 1985. A fost primul avion de vânătoare sovietic operațional cu comenzi fly-by-wire.

Su-27 este în primul rând un avion de luptă pentru superioritate aeriană, deși poate efectua și lovituri, și are o viteză maximă de peste 2500 km/h și un plafon de peste 18.000 de metri. În plus față de tunul său automat de 30 mm cu 150 de cartușe, are 10 puncte tari care îi permit să transporte peste 9.700 de kilograme de muniție.

Ucraina și Rusia se atacă reciproc cu avioane de atac similare, în principal Su-24 și Su-25

Adoptat în 1974, Su-24 este un avion de atac cu aripă variabilă și aripă de baleiaj destinat misiunilor de interdicție. Are o viteză maximă de aproximativ 1600 km pe oră, cu un plafon de aproximativ 11.000 de metri și poate transporta peste 17.000 de kilograme de muniție, de la rachete la bombe ghidate, pe nouă puncte de sprijin. De asemenea, transportă un tun rotativ cu șase țevi de 23 mm cu 500 de cartușe.

Su-25 a fost adoptat în 1993. Un avion de atac mai mic, este destinat loviturilor directe și sprijinului aerian apropiat, și are o viteză maximă de aproximativ 965 km pe oră și un plafon de 6700 de metri.

În plus față de un tun cu două țevi de 30 mm cu 250 de cartușe, Su-25 are 10 puncte de sprijin și poate transporta peste 9.000 de kilograme de muniție, inclusiv, rachete, rachete, bombe ghidate și neghidate și chiar tunuri suplimentare. De asemenea, dispune de plăci de oțel și titan cu grosimi cuprinse între 6 mm și 25 mm în jurul cabinei de pilotaj, a unor părți ale fuselajului și a aripilor, precum și de rezervoare de combustibil autosigilante.

Armura și armamentul Su-25 îl transformă efectiv într-un tanc rapid, care zboară la joasă înălțime – a fost comparat cu renumitul A-10 al Forțelor Aeriene ale SUA.

Performanțe de război

În ciuda pierderilor, Ucraina ar putea avea mai multe avioane operaționale acum decât avea la începutul războiului, deoarece piesele de schimb donate de armatele NATO i-au permis să recondiționeze aeronavele care erau în depozit.

Avioanele de vânătoare și de atac ucrainene sunt încă active pe linia frontului. Ucraina a susținut că unul dintre MIG-urile sale a doborât un Su-35 rusesc la 27 mai, în timp ce Su-24 și Su-25 ucrainene au fost reperate în apropierea zonelor de luptă. Avioane ucrainene Su-27 au fost văzute bombardând Insula Șerpilor și este posibil să fi fost implicate în lovituri asupra instalațiilor petroliere rusești din apropierea Crimeei.

Rusia și-a intensificat operațiunile aeriene de la începutul războiului. Avioanele sale sunt văzute de obicei operând în perechi și, ocazional, în echipe de patru.

Avioanele rusești Su-25 sunt cele mai frecvent observate, probabil pentru că efectuează sprijin aerian apropiat. Pentru că trebuie să zboare atât de jos, ele sunt deseori angajate de apărarea aeriană ucraineană, în special de rachetele trase de pe umăr. Până în prezent, 16 Su-25 rusești au fost doborâte și mai multe au fost avariate.

Avioane unice

Rusia a luat măsuri pentru a-și moderniza forțele aeriene în ultimii ani, ceea ce îi diferențiază flota de cea a forțelor aeriene ucrainene. Cele mai moderne avioane de luptă rusești văzute în Ucraina sunt Su-30, Su-35 și Su-34, toate fiind dezvoltate pornind de la cadrul Su-27.

Su-30 a fost adoptat în 1996, iar Su-35 în 2014. Ambele sunt clasificate ca avioane de luptă de superioritate aeriană, dar pot îndeplini și alte roluri. De asemenea, au control al vectorului de împingere, ceea ce le conferă capacități acrobatice care reprezintă un avantaj major în lupta aeriană.

Su-30 are o viteză maximă de 2092 de km pe oră și un plafon de serviciu de 17.000 de metri. În plus față de un tun automat de 30 mm cu 150 de cartușe, are 12 puncte tari care pot transporta 18.000 de kilograme de muniție. Su-35 este înarmat în mod similar.

De asemenea, adoptat în 2014, Su-34 este un vânător-bombardier și a fost destinat să înlocuiască bătrânul Su-24. Cu o viteză maximă de aproximativ 1770 km pe oră și un plafon de aproximativ 17.000 de metri, poate transporta 20.000 de kilograme de muniție pe 12 puncte tari și are un singur tun automat de 30 mm cu 180 de cartușe.

Până în prezent, patru Su-30 au fost doborâte, iar cel puțin încă unul a fost distrus la sol. Un Su-35 înarmat cu rachete antiradiație – ceea ce sugerează că vâna apărarea aeriană ucraineană – a fost, de asemenea, doborât. De asemenea, s-a confirmat că 11 Su-34 au fost doborâte. Alte trei aeronave distruse sunt neidentificate.

Oficialii ruși și mass-media de stat au declarat, de asemenea, că Su-57, avionul de vânătoare invizibil de generația a cincea al Rusiei, a fost folosit în Ucraina, inclusiv pentru a doborî apărarea aeriană ucraineană, dar observatorii se îndoiesc că Su-57 este folosit pe scară largă în război.

Ca și în alte conflicte recente, dronele aeriene au avut un rol proeminent în Ucraina. Observatorii au identificat 50 de drone rusești și 23 de drone ucrainene doborâte până acum în lupte.

Cea mai frecventă dronă rusă este Orlan-10, un avion de recunoaștere cu elice de mici dimensiuni, folosit pentru a repera ținte, a direcționa focul de artilerie și chiar a lansa muniții mici. Rusia operează, de asemenea, Kronshtadt Orion, o dronă de recunoaștere mai mare, folosită, de asemenea, pentru a lovi ținte ucrainene.

Ucraina a folosit Bayraktar TB2, fabricat în Turcia, pentru a lovi ținte rusești și pentru a supraveghea operațiunile rusești. Ucrainenii și susținătorii lor internaționali au finanțat prin crowdfunding achiziționarea de drone suplimentare, deși eficacitatea acestora ar putea scădea pe măsură ce forțele rusești își îmbunătățesc apărarea.

Registration

Aici iti poti reseta parola