Evenimentul Istoric > Articole online > Caleidoscop > Au furat chinezii secretul primului avion de luptă invizibil în timpul Războiului din Kosovo?
Articole online

Au furat chinezii secretul primului avion de luptă invizibil în timpul Războiului din Kosovo?

avion stealth

Au furat chinezii secretul primului avion de luptă invizibil în timpul Războiului din Kosovo?

„Au profitat foarte mult de pe urma hoțiilor lor de-a lungul anilor”, a declarat James Anderson, fost subsecretar interimar al apărării pentru politică, pentru Fox News în martie. „Au folosit-o în mod corespunzător și au venit cu un avion de luptă avansat de generația a cincea”.

Anderson se referea la rapoartele potrivit cărora China a obținut informații secrete despre F-22 și le-a folosit la proiectarea lui J-20. Dar zvonurile datează de fapt de un sfert de secol, de la pierderea primului avion invizibil american, după cum relatează Insider

La 24 martie 1999, NATO a început atacurile aeriene împotriva unor ținte militare sârbe ca răspuns la atrocitățile sârbești din Kosovo. Ceea ce a fost șocant a fost faptul că, la 27 martie 1999, sârbii au reușit să doboare un avion american F-117 Nighthawk, primul avion stealth din lume.

Deși forma și materialele F-117 au făcut ca acesta să fie dificil de detectat cu ajutorul radarului, sârbii au reușit să analizeze modelele de zbor ale NATO pentru a estima traseul avionului în acea noapte.

Când Nighthawk și-a deschis ușile compartimentului pentru bombe, a fost dezvăluită o cantitate suficientă din suprafața sa interioară invizibilă pentru ca artileriștii sârbi să ghideze o rachetă SA-3 de concepție sovietică către țintă. Datorită ingeniozității sârbești și încrederii excesive a americanilor, o rachetă din anii 1960 a distrus unul dintre cele mai avansate avioane din lume.

Deși pilotul a fost salvat, incidentul a fost jenant pentru Washington și a reprezentat o problemă pentru armata americană: Epava unui avion ultrasecret a fost împrăștiată pe teritoriul inamic. China ar fi fost una dintre numeroasele națiuni – atât prietene, cât și rivale ale SUA – care ar fi fost fericite să arunce o privire asupra resturilor.

Relațiile dintre SUA și China au fost mai calme în 1999 decât în anii 1950, dar un incident din timpul campaniei de bombardament a provocat o creștere a tensiunilor.

La 7 mai 1999, bombardierele stealth B-2 ale SUA au lovit ambasada chineză din capitala sârbă Belgrad, ucigând trei cetățeni chinezi

Beijingul, care a criticat campania de bombardamente a NATO, a susținut că atacul a fost deliberat, dar SUA au declarat că a fost un accident cauzat de informații eronate. Președintele Bill Clinton și-a cerut scuze la 10 mai.

În aceste circumstanțe, ar părea să existe o legătură foarte mică între distrugerea unui avion de război american și bombardarea ambasadei chineze. Dar, în anii care au trecut de atunci, oficiali și comentatori au făcut o legătură, sugerând că au pus mâna pe epavă chinezii.

Amiralul Davor Domazet-Loso, șeful Statului Major al armatei croate în timpul campaniei de bombardamente NATO, a declarat pentru Associated Press în 2011 că, în timpul campaniei, „rapoartele noastre de informații au relatat despre agenți chinezi care au străbătut regiunea în care s-a dezintegrat F-117, cumpărând părți din avion de la fermierii locali”.

„Credem că aceștia au folosit acele materiale pentru a obține o perspectivă asupra tehnologiilor secrete stealth” și „a le face inginerie inversă”, a spus Domazet-Loso.

La scurt timp după ce au fost publicate comentariile lui Domazet-Loso, oficialii americani din domeniul apărării au declarat că ei cred că aceștia au preluat o parte din epavă, dar s-au îndoit că mai sunt multe de învățat de la un avion proiectat în anii 1970.

La vremea respectivă, Global Times, un tabloid condus de Partidul Comunist Chinez, a negat că Beijingul ar fi recuperat resturi de F-117, dar acuzațiile au reapărut pe fondul înrăutățirii relațiilor dintre SUA și China.

După o întâlnire controversată între diplomații americani și chinezi în martie 2021, în presa chineză au apărut rapoarte care descriau o legătură între avionul doborât și atentatul de la ambasadă.

Potrivit unui articol apărut în 2021 în publicația japoneză de afaceri Nikkei Asia, articolele chinezești susțineau că sârbii ar fi dat epava F-117 – inclusiv componente ale corpului aeronavei și piese rezistente la căldură ale motorului – Chinei, care a depozitat-o în subsolul ambasadei înainte de a o expedia acasă.

SUA au detectat semnale de la resturi și au bombardat ambasada, dar nu au reușit să distrugă epava F-117 acolo, după cum arătau articolele

Oricât de mult ar fi vrut Pentagonul să protejeze secretele F-117 la acea vreme, ar fi fost nesăbuit, dacă nu chiar nebunesc, să comită un act de război împotriva uneia dintre cele mai puternice națiuni din lume.

Există numeroase dovezi că Republica Chineză a făcut eforturi mari pentru a fura secrete militare și economice – nu doar din programele americane, cum ar fi F-22 și F-35, și nu doar din industria de apărare americană, ci și de la partenerii lor ruși. (De asemenea, Moscova a declarat că Republica Chineză a copiat aspecte ale J-20 din proiectele rusești).

Așa cum este firesc ca națiunile să se spioneze reciproc, este firesc ca națiunile să afirme că adversarii lor obțin avantaje prin subterfugii și spionaj.

În prezent, China are poate aproximativ 150 de J-20 în serviciu, iar Beijingul spune că operațiunile lor se extind. Oficialii și experții americani consideră că piloții chinezi se descurcă „destul de bine” cu acest avion, dar spun că până când China nu va dezvolta un motor mai bun, acesta va rămâne inferior lui F-22.

Registration

Aici iti poti reseta parola