Cum locuinţa familiei se afla chiar în apropierea minei, George urmărea zilnic vagoanele încărcate cu cărbuni şi trase de cai. Şinele erau construite din lemn, iar de locomotivă nici nu putea fi vorba la vremea aceea.
George a fost fascinat de motoare încă din copilărie.
Mai târziu, fiind angajat la mina Killingworth ca mecanic, îşi petrecea timpul asamblând şi dezasamblând motoare pentru a le studia şi a le înţelege mecanismul.
Homo faber
Perioada 1770-1830 a însemnat începutul erei marilor invenţii, era lui „homo faber”: maşina cu aburi şi apoi locomotiva. Invenţia lui James Watt (1736-1819), perfecţionată apoi de la alţi inventatori, a avut imediat multiple aplicări industriale: cu ajutorul aburului s-au bătut rapid monede şi medalii, s-a tras sârmă, s-au fabricat ţevi şi conducte, peniţe, s-a obţinut aer comprimat.
Revoluţia industrială era în plin avânt.
În 1814, Robert Stephenson a construit prima sa locomotivă, Blutcher, capabilă să tracteze 30 de tone la o viteză de 4 mile pe oră.
Împreună cu fiul său, Robert Stephenson, a înfiinţat „Robert Stephenson & Company”, prima companie constructoare de locomotive din lume, cu sediul la Newcastle.
Finalizată în toamna anului 1825, Locomotion a fost prima locomotivă care a ieşit pe porţile fabricii.
În 1829, a fost construită Rocket, considerată de unii cercetători prima locomotivă cu aburi. Locomotiva există şi astăzi, expusă la Muzeul Ştiinţei din Londra.
Comercianţii şi industriaşii din Birmingham au transpus repede în practică această nouă invenţie, astfel că, la 15 septembrie 1830, s-a dat în folosinţă calea ferată spre Liverpool, iar în 1838 cea spre Londra.
George Stephenson a fost primul preşedinte al Instituţiei Inginerilor Mecanici la fondarea sa, în 1847.
Este considerat părintele căilor ferate. Ecartamentul liniei sale de 1.435 mm (4 picioare și 8 țoli și jumătate) este actualmente ecartamentul standard al căilor ferate.
A murit la 12 august 1848.