Locomotiva a fost concepută de către un inginer de mine, Richard Trevithick (foto), pasionat de motoarele cu aburi. În acea zi, ea a tractat zece tone de fier și 60 de persoane urcate în zece vagoane, străbătând 16 kilometri în 4 ore și 5 minute.
De-a lungul timpului, Trevithick a creat patru modele de locomotive cu aburi, ultima dintre ele, „Catch me who can” („Cine poate să mă prindă”), sfârșind la Londra, într-un manej.
De mai multă vreme, în minele de cărbune britanice se foloseau șinele din lemn, înlocuite apoi cu cele de fier (cu o rezistență mai mică) pentru a trage vagonetele cu minereu.
Inventarea mașinii cu aburi de către James Watt a deschis posibilitatea de a tracta aceste vagonete cu o mașină, și nu cu cai.
Însă primele mașini cu aburi funcționează cu o presiune apropiată de presiunea atmosferică, având o putere pe unitatea de masă prea mică, pentru a putea imagina o mașină așezată pe un vehicul.
Locomotiva lui Trevithick s-a născut în urma unui pariu cu un prieten, Samuel Honfray, proprietarul topitoriilor din Peydaren, care l-a provocat să construiască o mașină capabilă să tracteze zece tone.
Trevithick concepe prima locomotivă cu aburi ca un cazan montat pe o căruță.
Vaporii sub presiune acționează un piston care face să se învârtă un mare volant exterior. După care vaporii sunt eliminați în atmosferă, ce face oficiul de condensor.
Totuși, Richard Trevithick neglijează să își exploateze invenția. El va lăsa altora trecerea la faza industrială a căii ferate.
Într-adevăr, autoritățile locale din Midlands organizează un concurs pentru a selecționa un constructor capabil să facă să ruleze pe șine o locomotivă de mai puțin de șase tone cu o viteză de 16 kilometri pe oră.
Concursul va fi câștigat de inginerul George Stephenson și de fiul său, Robert, cu locomotiva lor botezată „The Rocket”.
În urma concursului, pe 27 septembrie 1825, este inaugurată linia Stockton & Darlington, în Midlands. Era adaptarea la suprafață a unei căi ferate miniere. Ea servea deopotrivă la transportul cărbunelui și al călătorilor.
După acest experiment, este inaugurată pe 15 februarie 1830 prima linie feroviară comercială, între Liverpool și Manchester, echipată cu locomotive construite de George Stephenson.
Drept urmare, prețurile mărfurilor grele vândute la Manchester scad la jumătate.