Un avion cu reacție construit de China și Pakistan ar putea fi în curând cel mai utilizat avion de luptă din lume
În același timp, China prezenta JF-17 la Expoziția internațională anuală de aviație și aerospațială din Zuhai, China.
Evenimentele au fost cele mai recente încercări ale Chinei și Pakistanului de a-și comercializa către clienții internaționali avionul de luptă de a patra generație dezvoltat în comun.
JF-17 este în serviciu doar în trei țări – Pakistan, Myanmar și Nigeria – care au operat un total de 145 de avioane în octombrie 2021, potrivit Aviation Week.
La momentul respectiv, datele Aviation Week arătau că acest total urma să crească la 185 de JF-17 până la jumătatea deceniului – creștere care l-ar face cel mai operat avion de luptă chinezesc în serviciu în străinătate până la sfârșitul anului 2023.
JF-17 Thunder
Dezvoltat de Chengdu Aircraft Industry Corporation din China și de Complexul aeronautic din Pakistan, JF-17 a zburat pentru prima dată în 2003. Avionul cu un singur loc și un singur motor este cunoscut în Pakistan sub numele de JF-17 Thunder și ca FC-1 Xiaolong în China.
Cu un plafon de serviciu de 15.000 de metri și o viteză maximă de aproximativ 1.200 mph, JF-17 poate îndeplini mai multe misiuni, inclusiv interceptarea aeriană și atacul la sol. Poate transporta aproximativ 7.000 de kilograme de muniție pe șapte puncte de sprijin și este înarmat cu un singur tun automat de 23 mm cu două țevi.
Primele câteva avioane JF-17 au fost fabricate în întregime în China, dar acum Pakistanul asigură cea mai mare parte a producției. În prezent, 58% din avioane sunt fabricate în Pakistan și 42% în China.
În ciuda dezvoltării sale comune, doar Pakistanul a ales să îl introducă în serviciu, făcând acest lucru în mod oficial în 2007. Avionul este menit să înlocuiască flota îmbătrânită de avioane Nanchang A-5, Chengdu F-7 și avioane de atac și de luptă Mirage III și V ale Pakistanului.
Cu cel puțin 125 de avioane în serviciu, JF-17 este coloana vertebrală a PAF. Se pare că au fost folosite pentru a efectua atacuri aeriene împotriva militanților din nord-vestul Pakistanului și, potrivit unui raport, pentru a doborî o dronă de fabricație iraniană în sud-vestul Pakistanului în 2017.
Oficiali actuali și în retragere din forțele aeriene pakistaneze au declarat, de asemenea, că un JF-17 a doborât un MiG-21 indian în timpul unei încăierări aer-aer în februarie 2019. (India a declarat că avionul său a fost doborât de un F-16 pakistanez).
JF-17 a fost modernizat de mai multe ori de la introducerea sa. Cea mai recentă versiune, Block III, a zburat pentru prima dată la sfârșitul anului 2019 și prezintă mai multe îmbunătățiri considerabile, inclusiv un hardpoint suplimentar, un sistem de zbor digital quad-redundant de tip fly-by-wire și un radar activ cu scanare electronică.
Pakistanul consideră că JF-17 Block III este un avion de generație 4,5, iar forțele sale aeriene intenționează să achiziționeze cel puțin 50 de astfel de aparate, primul dintre acestea sosind în ianuarie. Avioanele au fost deja văzute transportând una dintre cele mai avansate rachete aer-aer ale Chinei.
Accesibil și atractiv
Pakistanul operează în prezent cele mai multe JF-17. Myanmar, primul client internațional, operează șase, iar Nigeria are trei.
Cu prețuri cuprinse între 15 și 25 de milioane de dolari fiecare, JF-17 este considerabil mai ieftin decât aproape orice alt avion de generația a patra de pe piață. Adaosurile care îi sporesc letalitatea, cum ar fi capsulele de țintire, îl fac atractiv pentru țările cu bugete de apărare reduse care doresc avioane de luptă multirol.
„Nu este de ultimă generație, dar este un avion de încredere”, a declarat pentru Insider Timothy Heath, cercetător senior în domeniul internațional și al apărării la think tank-ul Rand Corporation.
„Acesta nu este un avion conceput pentru a concura față în față cu F-22, așa că nu are nevoie de cele mai sofisticate motoare și piese”, a spus Heath. „Este o aeronavă ieftină cu buget multirol care este potrivită și probabil cea mai atractivă pentru țările în curs de dezvoltare care caută o aeronavă de bază”.
Mai multe țări și-au exprimat interesul pentru JF-17. Se pare că Irakul a fost de acord să cumpere cel puțin 12, iar Egiptul a declarat că este interesat să achiziționeze JF-17 ca parte a unei cooperări extinse în domeniul apărării cu Pakistanul. Azerbaidjanul a declarat de ani de zile că dorește JF-17, iar atât Bolivia, cât și Argentina iau în considerare acest avion.
Argentina a încercat, de asemenea, să își extindă producția locală de avioane de luptă. În cazul în care ar primi o licență pentru a construi JF-17 pe plan intern, ar putea face ca avionul să devină mai atractiv pentru vecinii săi.
Extinderea vânzărilor de JF-17 ar putea ajuta China să își crească cota de piață pentru „arme de valoare” – arme mai puțin sofisticate, dar totuși eficiente – în rândul țărilor cu venituri medii și mici, care s-au bazat mult timp pe Rusia pentru avioane, vehicule blindate și artilerie grea.
Dar vânzarea mai multor JF-17 s-ar putea să nu se traducă printr-o mai mare dependență față de echipamentele militare chinezești. Multe țări încă râvnesc la avioanele occidentale de calitate superioară și, în general, se feresc să devină dependente de un singur furnizor, motiv pentru care multe dintre ele operează o combinație de avioane americane, europene, rusești și chinezești.