Pentru a doua oară în istoria sa, Marina americană începe procesul lent și complicat de dezmembrare a unui portavion cu propulsie nucleară
Dar există și un dezavantaj al navelor cu propulsie nucleară: cum se poate dispune de ele atunci când nu mai sunt necesare? În timp ce majoritatea navelor ajung în cele din urmă la fier vechi, dezmembrarea unei centrale electrice radioactive este o problemă diferită – mai ales când aceasta se află pe un portavion uriaș, după cum se arată în analiza Insider.
La începutul lunii aprilie, Marina Militară a publicat un anunț prin care menționa că divizia Newport News Shipbuilding a Huntington Ingalls va formula cerințe pentru dezmembrarea USS Nimitz. Nimitz a fost pus în funcțiune în 1975, fiind prima dintre cele 10 nave din clasa Nimitz care alcătuiesc cea mai mare parte a flotei actuale de portavioane americane.
Nimitz ar fi doar al doilea portavion american cu propulsie nucleară programat să fie dezmembrat
Primul este USS Enterprise, care a fost pus în funcțiune în 1961 și a fost, de asemenea, primul portavion cu propulsie nucleară din lume. Deși Enterprise a fost scos din uz în 2017, Marina abia acum începe un proces de ani de zile pentru a se debarasa de el în condiții de siguranță.
„Cea mai mare parte a activității anterioare de dezmembrare și eliminare a Marinei cuprinde proiecte cu costuri relativ scăzute – în special submarine – cu cereri limitate de resurse, în comparație cu un portavion cu propulsie nucleară precum CVN 65 [USS Enterprise], un proiect multianual cu un cost care va putea depăși 1 miliard de dolari”, a notat un raport din 2018 al Government Accountability Office. Distrugerea unui submarin nuclear costă aproximativ 26 de milioane de dolari, a estimat GAO.
Problema nu este că Marina nu are experiență în dezmembrarea navelor cu propulsie nucleară. Marina americană a lansat primul submarin atomic – USS Nautilus – în 1954. (Prima navă de suprafață cu propulsie nucleară a fost spărgătorul de gheață sovietic Lenin, lansat în 1957).
Din 1990, Marina a inactivat – ceea ce presupune îndepărtarea combustibilului nuclear și a compartimentului reactorului – peste 130 de nave cu propulsie nucleară, potrivit GAO. Pe lângă portavioane și submarine, Marina americană a construit, de asemenea, nouă crucișătoare cu propulsie nucleară în anii 1960 și 1970. Ultimul dintre ele, USS Arkansas, a părăsit serviciul în 1998.
Dar dezmembrarea unui portavion de 100.000 de tone este un proiect mult mai ambițios. A spune că procesul este complicat – atât din punct de vedere tehnic, cât și birocratic – ar fi o subestimare.
Agenția pentru Protecția Mediului are o întreagă pagină web care descrie modul în care ar trebui să funcționeze acest proces
Departamentul Apărării „întreține și monitorizează părțile radioactive”, potrivit EPA. Piesele sunt transportate cu o barjă – sub escorta Marinei sau a Pazei de Coastă – către un sit de eliminare, respectând în același timp reglementările Departamentului de Transport. Unele piese de reactor vor fi depozitate în seifuri speciale de către Departamentul Energiei în instalația sa din Hanford, Washington.
„Nu există niciun motiv pentru care civilii ar trebui să se confrunte vreodată cu vreun risc de expunere din partea submarinelor nucleare sau a siturilor de eliminare care depozitează compartimentele dezmembrate ale reactoarelor”, afirmă EPA.
Fiind nave construite la aproape două decenii diferență, Enterprise și Nimitz sunt de concepții diferite. Cerințele lor de eliminare vor fi diferite, a declarat un purtător de cuvânt al Marinei pentru Breaking Defense. Dar modul în care guvernul american gestionează dispariția lor va servi drept model pentru alte nave de război cu propulsie nucleară. Marina mai are în serviciu alte nouă portavioane din clasa Nimitz și un portavion mai nou din clasa Ford, iar acestea vor trebui să fie dezmembrate în cele din urmă.
Cu toate acestea, la șase ani de la scoaterea din uz a navei Enterprise, Marina nu poate decide nici măcar cine o va desființa. Șantierele navale ale Marinei sunt atât de suprasolicitate încât nu pot asigura întreținerea necesară pentru navele de război active, dar mai ales să le dezmembreze pe cele învechite.
În 2022, Marina a anunțat că Enterprise va fi dezmembrată într-un șantier naval privat, și nu la Șantierul Naval Puget Sound. Șantierul naval privat va fi probabil în Alabama, Texas sau Virginia, potrivit unui proiect de declarație de impact asupra mediului postat pe un site special de eliminare a portavioanelor Marinei.
Enterprise a simbolizat proba tehnologică a SUA pe măsură ce Războiul Rece se încingea în anii 1960. USS Nimitz a fost un simbol al anilor 1980 și primul dintr-o clasă de portavioane care a servit în întreaga lume în perioada de după Războiul Rece. Trecerea lor în neființă va marca sfârșitul unei epoci.