Evenimentul Istoric > Articole online > Istoria universală > O navă rară, veche de 400 de ani, găsită într-un râu german este o „capsulă a timpului” uimitor de bine conservată
Articole online

O navă rară, veche de 400 de ani, găsită într-un râu german este o „capsulă a timpului” uimitor de bine conservată

navă

O navă rară, veche de 400 de ani, găsită într-un râu german este o „capsulă a timpului” uimitor de bine conservată

Nava, o descoperire rară, datează din perioada hanseatică, când un grup de bresle comerciale din nordul Europei a dominat Marea Baltică și Marea Nordului între secolele XIII și XVII. Lemnul putrezește rapid sub apă în această regiune, iar puține epave de această vârstă au fost găsite vreodată.

Dar arheologii cred că epava a supraviețuit sub valuri deoarece a fost rapid înghițită și protejată de un strat de noroi fin transportat acolo de râul Trave, care duce la orașul Lübeck, la aproximativ 8 kilometri în interior.

Rămășițele navei au fost găsite pentru prima dată în 2020, în timpul unui sondaj sonar de rutină efectuat de autorități pe canalul navigabil al râului Trave. Nava se află la o adâncime de aproximativ 11 metri în secțiunea exterioară a râului, predominant cu apă sărată, între Lübeck și portul Travemünde, la gura de vărsare în Marea Baltică.

Nava naufragiată avea o lungime cuprinsă între 20 și 25 de metri și este posibil să fi fost un galliot, o navă de marfă cu un singur catarg, obișnuită în perioada hanseatică, a declarat pentru Live Science Fritz Jürgens, arheologul maritim principal al proiectului și asistent al catedrei de protoistorie, arheologie medievală și postmedievală de la Universitatea Kiel din Germania.

În acea perioadă, orașele și breslele din nordul Germaniei și din alte părți ale Europei au format un bloc de succes – Hansa – care a dominat comerțul în toată Marea Baltică și Marea Nordului.

Este posibil ca stratul de noroi de râu de deasupra epavei să fi împiedicat colonizarea acesteia de Teredo navalis, un tip de scoică de apă sărată numită „vierme de navă” care mănâncă rapid lemnul scufundat, a declarat Jürgens. Bivalvul distruge rapid epavele de lemn din regiunea vestică a Mării Baltice, dar nu trăiește în apele mai reci din estul Mării Baltice; ca urmare, epavele de lemn vechi de secole precum cea din Trave nu se găsesc aproape niciodată în vest, a spus el.

Încărcătură de var 

Aproximativ 150 de butoaie de lemn găsite aproape intacte pe sau în apropierea epavei indică faptul că nava transporta o încărcătură de var atunci când s-a scufundat la sfârșitul secolului al XVII-lea. Calcarul rapid este obținut prin arderea calcarului și este un ingredient esențial pentru mortarul folosit în zidărie.

„Sursa pentru aceasta ar fi fost Scandinavia – în mijlocul Suediei sau în nordul Danemarcei”, a declarat Jürgens. „Știm că această încărcătură venea de acolo, cel mai probabil spre Lübeck, deoarece nordul Germaniei nu are surse mari de calcar”.

Cercetările istorice ar preciza data naufragiului în decembrie 1680. O scrisoare de la acea dată, aflată în arhivele istorice din Lübeck, arată că voight-ul sau executorul judecătoresc din Travemünde a cerut unui destinatar necunoscut să recupereze încărcătura unui galiot care eșuase în râu. Acest lucru se potrivește cu ceea ce se știe despre epava Trave, a declarat Jürgens, inclusiv cu rezultatele unei tehnici de datare numită dendrocronologie, care a arătat că modelele de inele de copac vizibile în lemnul navei provin de la copaci tăiați în anii 1650.

Este probabil ca nava să se fi întors înainte de intrarea sa în Lübeck, când a eșuat pe un banc de nisip din râu – o zonă de mică adâncime care există și astăzi și care încă amenință navele care nu știu despre ea. Este posibil ca muncitorii din secolul al XVII-lea să fi recuperat o parte din încărcătura navei, ceea ce a făcut ca nava să se refloteze; însă vasul s-a scufundat în curând din cauza scurgerilor provocate atunci când s-a lovit de banc de nisip.

Epava scufundată și încărcătura sa au fost acum fotografiate la fața locului de Christian Howe, un scafandru științific cu sediul în Kiel, iar întreaga navă este așteptată să fie ridicată din albia râului în următorii ani, astfel încât să nu se deplaseze din nou și să nu reprezinte un pericol pentru transportul maritim modern din regiune.

Epavă istorică

Lübeck a fost renumit pentru construcția de nave în perioada hanseatică, așa că este posibil ca nava să fi fost construită acolo. Dar astfel de vase erau obișnuite în întreaga regiune în momentul în care nava s-a scufundat în Trave, așa că este posibil ca aceasta să fi fost construită în altă parte în Europa, a declarat Manfred Schneider, șeful departamentului de arheologie din Lübeck și unul dintre liderii proiectului de salvare a navei.

Registration

Aici iti poti reseta parola