Evenimentul Istoric > Articole online > Caleidoscop > Marina britanică se luptă pentru a-și menține cele două noi portavioane în stare de luptă: „O umbră a perioadei sale de glorie imperială”
Articole online

Marina britanică se luptă pentru a-și menține cele două noi portavioane în stare de luptă: „O umbră a perioadei sale de glorie imperială”

portavioane

Marina britanică se luptă pentru a-și menține cele două noi portavioane în stare de luptă: „O umbră a perioadei sale de glorie imperială”

HMS Prince of Wales, care a fost pus în funcțiune în 2019, a fost scos din uz din august din cauza unui arbore de propulsie rupt. Defecțiunea a avut loc în ziua în care nava a părăsit portul pentru o vizită bine mediatizată în SUA, care ar urma să includă teste de zbor pentru avioanele de luptă invizibile F-35B pe care portavioanele sunt proiectate să le opereze, potrivit Insider

Astfel, piese de pe Prince of Wales sunt demontate pentru a fi folosite pe HMS Queen Elizabeth, care a fost pus în funcțiune în 2017.

„Filtrele de ulei și de combustibil, folosite pentru a separa apa de mare de motorină în rezervoarele de combustibil pentru a preveni murdărirea motorului, au fost luate de pe” Prince of Wales, potrivit The Telegraph. „De asemenea, a fost îndepărtat și lanțul de la unul dintre ascensoarele de la pupitrul de zbor, folosit pentru a transporta avioanele de luptă din hangarele interioare până la puntea de zbor.”

Marina Regală susține că schimbul de piese este o procedură normală:

„Nu este neobișnuit ca echipamentele să fie transferate între nave din aceeași clasă pentru a asigura disponibilitatea operațională și a evita întârzierile”, a declarat un purtător de cuvânt pentru The Telegraph, adăugând că Prince of Wales este programat să fie din nou operațional în toamnă.

În timp ce oficialii Marinei Regale au declarat că problema este limitată la navă și nu „la nivelul întregii clase”, investigația serviciului este în curs de desfășurare și rămâne neclar dacă cauza a fost un design defectuos, o construcție neglijentă, o întreținere deficitară sau o altă problemă.

„Acestea sunt bucăți mari de metal care au cedat, așa că nu va fi neapărat o rezolvare rapidă”, a declarat reporterilor în septembrie amiralul Ben Key, primul lord al mării și șef al Statului Major al Marinei britanice. Și este o navă rară care nu se confruntă cu un fel de probleme inițiale. Marina americană s-a chinuit timp de un deceniu să pregătească prima navă din noua sa clasă de portavioane pentru operațiuni.

Cu toate acestea, chiar și Key a calificat avaria la elice a navei Prince of Wales drept „o mare rușine”

Oricum ar fi, necazurile de pe Prince of Wales reprezintă o altă rușine pentru un program controversat de construire a primelor portavioane britanice de la începutul anilor 1980.

În mod ironic, marina britanică a fost un pionier în inventarea portavionului, operând primul portavion adevărat – HMS Argus – în timpul ultimelor luni ale Primului Război Mondial. Marina Regală a fost responsabilă pentru caracteristicile cruciale ale portavioanelor moderne, cum ar fi catapulta cu aburi și puntea de zbor înclinată. Cu toate acestea, poziția sa de lider nu a durat.

Pentru Războiul din Insulele Falklands din 1982, Marea Britanie abia dacă a putut aduna două portavioane, dintre care unul urma să fie scos din uz, și a forțat două nave de marfă să intre în serviciu ca portavioane transformate. Când Royal Navy a scos din uz HMS Illustrious în 2014, a rămas fără portavioane pentru prima dată în aproape un secol.

Cele două portavioane din clasa Queen Elizabeth ar fi trebuit să facă din nou din Marea Britanie o putere de portavioane. Navele de 65.000 de tone pot transporta până la 72 de aeronave, inclusiv 36 de avioane de luptă F-35B cu decolare scurtă și aterizare verticală.

Portavioanele cu motoare pe gaz, cu punți de zbor cu „salturi de schi” pentru decolări scurte, sunt mai mici decât portavioanele cu propulsie nucleară de 100.000 de tone ale marinei americane, cu punți de zbor lungi și decolări asistate de catapultare. (De asemenea, avioanele cu reacție trebuie să transporte mai puține muniții și combustibil pentru a utiliza rampele de salt clasice).

Dar noile planoare oferă Marii Britanii o capacitate pe care puține națiuni o au: o bază aeriană mobilă, plutitoare, care poate merge oriunde există ocean. De exemplu, la prima sa desfășurare, HMS Queen Elizabeth a condus un grup de atac în jurul lumii, operând în oceanele Mediterană, Indian și Pacific, inclusiv în Marea Chinei de Sud, ca un semnal pentru prieteni și rivali.

Puterea britanică este o umbră a perioadei sale de glorie imperială

Dar criticii au luat în derâdere programul ca pe un anacronism mai potrivit pentru Marina Regală din vremea Imperiului Britanic, și nu pentru flota actuală, care a scăzut la mai puțin de 20 de distrugătoare și fregate și doar 10 submarine cu propulsie nucleară.

În condițiile în care Forțele Aeriene Regale și Armata Britanică sunt, de asemenea, în scădere și se confruntă cu bugete mai restrânse, scepticii s-au întrebat dacă portavioanele de 3,7 miliarde de dolari nu sunt un obiect de lux pe care Marea Britanie nu și-l poate permite.

Au existat, de asemenea, îngrijorări cu privire la faptul dacă apărarea portavioanelor ar putea opri rachetele anti-navă rusești sau dacă vor exista suficiente nave de escortă pentru a le proteja. În 2021, cinci din cele șase distrugătoare Type 45 ale Marinei Regale au fost oprite pentru întreținere sau modernizare. (escortele HMS Queen Elizabeth în timpul desfășurării sale inaugurale au inclus un distrugător al marinei americane și o fregată a marinei olandeze).

Multe dintre aceleași critici au fost îndreptate către flota de portavioane a Marinei SUA. Scepticii spun că acestea sunt extrem de costisitoare – un nou portavion din clasa Ford costă peste 13 miliarde de dolari – și vulnerabile la arme precum rachetele balistice „ucigașe de portavioane” ale Chinei.

Rolul portavioanelor s-ar putea schimba în cele din urmă din cauza acestor amenințări, dar pentru Marea Britanie – și pentru SUA – s-au investit prea mulți bani și prea mult prestigiu în portavioane pentru a renunța la ele acum.

Registration

Aici iti poti reseta parola