Lenin și tovarășii săi cer lui Gheorghiu-Dej și lui Petru Groza să ia cu asalt citadela reacțiunii de la STB

 

Președinția Consiliului de Ministri dădea în martie 1946 următorul comunicat:

O numeroasă delegație a Sindicatului Salariaților STB s-a prezentat d-lui ministru Gh. Gheorghiu-Dej, iar aseară domnului dr. Petru Groza, Președintele Consiliului de Miniștri, pentru a cere Guvernului să ia în cercetare stările de la Societatea Tramvaielor București și să aplice apoi măsurile cuvenite.

În numele delegației, d-nii Al. Farkaș, președintele Sindicatului STB, D. Cioc, vice-președinte, Lenin Haltenwagner (foto)  și Mitia Gheorghe au expus domnului Președinte al Consiliului de Miniștri doleanțele Sindicatului, arătând că Consiliul de Administrație neglijează cu desăvârșire aprovizionarea slujbașilor prin Economat, interpretează greșit prevederile contractului colectiv și sabotează înoirea și sporirea parcului de vehicole.

Toate acestea – au spus vorbitorii – se fac pentru a creia nemulțumiri în rândurile celor 10.000 de salariați, ținând seama că slujbașii STB au cel mai frecvent contact cu populația și pot să fie propagatori de agitație, iar în rândul al doilea pentru a paraliza viața Capitalei și a ridica prin aceasta populația în contra Guvernului.

În încheiere au cerut domnului Prim-Ministru să ancheteze cele semnalate și apoi să ia măsuri energice.

Răspunzându-le, domnul Prim-Ministru Dr. Petru Groza a declarat că urmărește de mai multă vreme cazul STB și a constatat că și Soc. Tramvaielor București se menține pe aceeași linie cu toți factorii reacționari, încercând să împiedice redresarea socială, economică și politică sub semnul democrației.

Această Societate își are tradițiile și viciile ei.

Noi vedem clar cum stau lucrurile, dar un complex de împrejurări ne face să nu putem păși deodată la cucerirea citadelelor reacțiunii, ci să luăm poziție cu poziție, mulțumindu-ne cu munca grea de detaliu.

Constat din cele arătate de dvs. – a continuat Domnul Președinte de Consiliu – că a sunat ceasul ca să ne ocupăm și de această citadelă, de STB.

Salut cu bucurie ceasul care a sunat și pentru STB, cel vechi și voi fi alături de dvs. pentru a cerceta din temelii până la vârfuri structura aceasta învechită și a păși la reconstruirea ei.

Noi respectăm drepturile de proprietate, nu facem naționalizări, nu ne atingem de drepturile acționarului și de dividendele lui, dar suntem hotărâți de a dirija munca acestei societăți, spre a o pune în serviciul obștei și a evita pe viitor orice exploatare a personalului – a încheiat Domnul Președinte al Consiliului de Miniștri”.

Cine era „sindicalistul” Lenin

Nu mult după aceste audiențe, pe „sindicalistul” de la STB Lenin Haltenwagner îl regăsim între ofițerii Ministerului de Interne.

Este puțin probabil să fi fost, cum pretindea, născut în 1926, deoarece în 1941 figura în documentele Siguranței ca fiind comunist ilegalist, cu pseudonimul de „Lazăr”.

În 1954-1955 a fost comandantul Grupului de Pompieri Militari Maramureș, având gradul de maior.

În 1971, colonelul Lenin R. Haltenwagner era locțiitorul comandantului Grupului Municipal de Pompieri București și primea o indemnizație de conducere de 450 lei.