Conform datării cu Carbon 14, sculptura realizată din calcar are o vechime de 23.000 de ani, fiind o descoperire de excepţie.
Această descoperire aduce o mărturie preţioasă referitoare la societatea de la sfârşit de paleolitic, scrie La Croix.
În plus, această sculptură de patru centimetri este o figurină de tip steatopygia.
Aceste figurine sunt unele dintre cele mai vechi opere din arta preistorică, majoritatea au capete mici, şolduri largi şi picioare care sunt conturate până la un punct.
Presentada una nueva venus Gravetiense del yacimiento Amiens-Renancourt (Francia) de 4 cm. Datación ~23.000 años. ¡La 15ª estatuilla encontrada en ese sitio!
Vídeo: France 3, J.-P. Delance, N. Corselle, S. Dufour pic.twitter.com/h3UraXRNGT— Roberto Sáez (@robertosaezm) December 4, 2019
Aspect
Diverse figurine exagerează abdomenul, şoldurile, sânii sau coapsele, deşi multe nu o fac.
În schimb, braţele şi picioarele sunt adesea absente, iar capul este de obicei mic şi fără faţă, cu un canon estetic care aminteşte de Venus de Lespugue (Haute-Garona) şi Willendorf (Austria).
De asemenea, este de menţionat coafura, realizată cu linii fine în formă de grilă.
Locul în care a fost găsit, un sit arheologic al culturii gravettian, se caracterizează printr-o concentrare de rămăşiţe „perfect conservate”, la patru metri sub pământ.
Aceasta este cea de-a 15-a „Venus” dintr-o serie de statuete găsite pe acest şantier arheologic unde se fac săpături din 2014, scrie La Croix. Dar aceasta este cel mai bine conservată din toată seria, scrie sursa citată.
„Până acum, în nordul Franţei existau foarte puţine sit-uri care puteau fi legate de această perioadă”, a declarat Clement Paris, directorul site-ului săpăturilor.
O figurină Venus este orice statuetă din Paleoliticul superior reprezentând o femeie.
Expresia „Venus” a fost folosită pentru prima dată la mijlocul secolului al XIX-lea de către marchizul de Vibraye, care a descoperit o importantă figurină de fildeş pe care a numit-o Venus impudique în contrast cu Venus Pudica, o clasă de sculpturi greco-romane înfăţişând-o pe Venus care îşi acoperă pubisul gol cu mâna dreaptă şi sânii cu stânga.
Utilizarea numelui este metaforică, deoarece nu există nici o legătură între figurine şi zeiţa romană Venus, deşi au fost interpretate ca reprezentări ale unei zeiţe feminine primordiale.
Semnificaţia şi scopul cultural iniţial al acestor artefacte nu este cunoscut.
S-a sugerat frecvent că s-ar putea să fi îndeplinit o funcţie rituală sau simbolică. Există interpretări variate şi speculative cu privire la utilizarea sau sensul lor. Cercetătorii cred că aceste figurine reprezentau fertilitatea.