Doar 3 țări au construit avioane de luptă de generația a 5-a, dar armatele lucrează deja la avioane mai avansate de generația a 6-a
Tehnologia – stealth, supercruise, supermaneuvrabilitate, interconectivitate – este încă de ultimă generație. Cu toate acestea, marile puteri privesc deja înainte, așa cum tind să o facă marile puteri, concurând între ele și contemplând cea de-a șasea generație de tehnologie pentru avioane de luptă.
A șasea generație de avioane de luptă există doar în concept. Mai multe țări lucrează la avioane de luptă de generația a 6-a – unele dintre ele nici măcar nu au creat vreodată un avion de luptă de generația a 5-a – printre care SUA, Rusia, China, Japonia, Regatul Unit și Franța.
Nimeni nu este încă aproape de a debuta cu un avion de luptă din generația a 6-a; se preconizează că următoarea generație nu va debuta până în anii 2030.
A șasea generație de avioane de luptă: proiectarea de aeronave pentru conflictele viitoare
Deși a 6-a generație de aeronave este încă în fază incipientă, un set de caracteristici distincte s-au conturat pentru a forma baza a ceea ce reprezintă un avion de luptă din a 6-a generație. Și anume, toate abilitățile demne de a cincea generație pentru supraviețuire în medii contestate, superioritate aeriană, atac la sol etc. vor trebui să fie îmbunătățite pe măsura vremurilor.
Accentul pus pe lupta individuală, care a dominat războiul aerian din secolul XX, devine o preocupare periferică a producătorilor de aeronave. În schimb, atacurile la sol, războiul cibernetic și chiar războiul spațial sunt din ce în ce mai relevante. Lupta cu rachete cu rază de acțiune dincolo de raza vizuală (BVR) este, de asemenea, încă importantă.
Următoarea generație de avioane de luptă cu reacție va încorpora probabil capacitatea de a opera într-o configurație cu sau fără pilot. Și, la fel ca F-35 din a cincea generație de avioane de luptă, avioanele de luptă din a șasea generație vor trebui să se integreze cu o varietate de alte avioane cu reacție, drone, soldați și senzori – într-o rețea saturată menită să ofere luptătorilor o imagine completă a spațiului de luptă.
Pentru a atinge caracteristicile de performanță așteptate de la un avion de luptă din generația a șasea, vor fi încorporate diverse elemente de proiectare. Fundamentul tehnologiei de generația a șasea va fi „creierul” aeronavei: platforme digitale avansate cu capacitate de conectare în rețea, inteligență artificială la bord, fuziune de date și echipamente de comunicații avansate.
Avioanele vor încorpora caracteristici care îl vor ajuta pe pilot să se integreze perfect cu aparatul. Astfel, pe lângă un panou de instrumente de ultimă generație, noile avioane de luptă vor avea probabil „cabinele de pilotaj virtuale” prezentate în casca pilotului, permițându-i acestuia o vizibilitate de 360 de grade.
A șasea generație de avioane de luptă, ca și predecesorii lor, va trebui să dispună de o tehnologie avansată de invizibilitate – mai ales că sistemele de apărare aeriană devin tot mai sofisticate.
Unii speculează că avioanele de vânătoare din a șasea generație vor fi dotate chiar și cu arme cu energie dirijată, precum CIWS cu laser
Rămâne de văzut dacă tehnologia de a șasea generație în curs de dezvoltare a națiunii poate reuși o astfel de gamă de tehnologii noi. În mod evident, constrângerile financiare vor juca un factor important.
Mai multe concepte de avioane de luptă de generația a 6-a sunt în curs de dezvoltare. Japonia lucrează la programul F-X. F-X va fi primul program stealth produs vreodată de Japonia pe plan intern. În Europa, diferite națiuni s-au asociat pentru a forma primul avion de luptă de generația a șasea de pe continent. Marea Britanie, Suedia, Italia, Franța, Germania și Spania lucrează împreună la Future Combat Air System. Dacă cele șase națiuni – reprezentând cele mai mari puteri ale Europei – pot coordona cu succes un proiect atât de ambițios între ele rămâne neclar. Rusia, cu o lungă istorie de realizări aerospațiale impresionante, lucrează la diverse proiecte, inclusiv la PAK DP, care ar urma să fie un avion de interceptare capabil să înlocuiască MiG-31.
India, care lucrează în prezent pentru a se alinia la impresionanta dezvoltare militară a Chinei, lucrează încă la un model de generația a cincea – dar privește, de asemenea, înainte și începe să planifice dezvoltarea tehnologiei de generația a șasea. Iar China, bineînțeles, care a creat cu succes un avion cu reacție de generația a cincea, Chengdu J-20, a început să cerceteze o platformă de luptă de generația a șasea pentru a-și completa armata în continuă expansiune.
Statele Unite sunt încă liderul mondial în domeniul tehnologiei aerospațiale. Boeing, Lockheed Martin și Northrop Grumman au toate proiecte de a șasea generație în lucru.
Eforturile SUA de a dezvolta tehnologia de generația a cincea – sub forma F-22 și F-35 – au fost afectate în mod notoriu de întârzieri și depășiri de costuri. În timp ce aceste programe au fost adesea criticate, este posibil ca acestea să fie doar o parte a procesului de dezvoltare a tehnologiei aerospațiale. Urmărirea tehnologiei de generația a 6-a ar putea avea capcane similare.