Evenimentul Istoric > Articole online > Istoria secretă > Cum a ajuns o porțiune de drum între Kuweit și Irak să fie cunoscută drept „autostrada morții”
Articole online

Cum a ajuns o porțiune de drum între Kuweit și Irak să fie cunoscută drept „autostrada morții”

autostrada morții

Cum a ajuns o porțiune de drum între Kuweit și Irak să fie cunoscută drept „autostrada morții”

În ultimele zile ale Războiului din Golf, mii de soldați irakieni au încercat să fugă din Kuweit pe Autostrada 80. Dar forțele coaliției conduse de SUA îi așteptau – și au transformat traseul în așa-numita „Autostrada morții”.

După ce au prins convoiul irakian pe drumul dintre Kuweit și Irak, forțele coaliției au început masacrul. Timp de 10 ore, au bombardat vehiculele în ceea ce un soldat american a descris ca fiind „împușcarea peștilor într-un butoi”.

După ce s-a așezat praful, sute de irakieni erau morți. Vehicule arse au împânzit autostrada. Și a început o dezbatere pentru a stabili dacă forțele au fost justificate să bombardeze o armată în retragere – sau dacă au masacrat soldații irakieni care încercau să efectueze o retragere pașnică.

Începutul Războiului din Golf

Piesele de domino care au dus la Autostrada Morții au început să cadă la 2 august 1990, când președintele irakian Saddam Hussein a invadat țara vecină Kuweit cu 140.000 de soldați. După cum relatează Miller Center, invazia irakiană a avut legătură cu tensiunile de lungă durată dintre cele două țări. Dar invazia a devenit rapid un incident internațional cu implicații de anvergură.

După cum explică HISTORY, majoritatea membrilor Ligii Arabe, formată din 21 de țări, a condamnat invazia lui Hussein în Kuweit și a cerut sprijin din partea NATO. Doar câteva zile mai târziu, pe 5 august, președintele american George H. W. Bush a declarat presei:

„Această agresiune împotriva Kuweitului nu va rezista”.

În timp ce în culise se negociau încercări de pace, o coaliție condusă de SUA se pregătea să respingă invazia irakiană. În noiembrie, Consiliul de Securitate al Națiunilor Unite a avertizat că Irakul avea termen până în ianuarie să se retragă. Când Irakul a refuzat, Războiul din Golf a început în mod serios la 17 ianuarie 1991, cu Operațiunea Furtuna deșertului.

După ce a anihilat rapid apărarea aeriană irakiană, coaliția condusă de SUA și-a îndreptat atenția către Kuweit și sudul Irakului. Mai exact, coaliția a vizat o autostradă – Autostrada 80 – care făcea legătura între cele două țări. Această porțiune de drum avea să devină în curând cunoscută sub numele de Autostrada Morții.

autostrada morții

Bombardamentul de 10 ore al „Autostrăzii morții”

În august 1990, trupele irakiene au folosit Autostrada 80 – care leagă orașul irakian Basra de Kuweit City – pentru a invada Kuweitul. Șase luni mai târziu, au folosit aceeași porțiune de drum pentru a fugi. Dar, de data aceasta, forțele coaliției îi așteptau.

Pe 26 februarie 1991, Atlas Obscura relatează că avioanele americane au bombardat capul și coada convoiului în retragere, prinzând până la 3.000 de camioane, mașini, jeep-uri, ambulanțe, tancuri și alte vehicule de-a lungul Autostrăzii 80.

Apoi, au început să arunce bombe asupra ambuteiajului pe care îl creaseră. Comandantul Frank Sweigart, un pilot al Marinei americane, a declarat pentru Washington Post că irakienii erau „practic niște ținte sigure”.

Timp de 10 ore, forțele au aruncat bombă după bombă. Deși unii dintre soldați și-au exprimat mila față de irakienii prinși sub pământ, majoritatea au declarat pentru Washington Post că armata care se retrăgea o merita.

„Cred că am depășit punctul în care trebuie doar să-l lăsăm pe [Saddam Hussein] să se urce în tancurile sale și să-i ducă înapoi în Irak și să spună: „Îmi pare rău””, a declarat locotenent-colonelul Forțelor Aeriene americane George Patrick între misiuni. „Mă simt destul de punitiv în această privință”.

Sergentul Casey Carson a fost de acord, declarând pentru Washington Post că invazia Kuweitului a fost „ca un jaf”, iar coaliția condusă de SUA a fost „forța de poliție”:

„Acești tipi au fost prinși încercând să spargă o casă.”

Sweigart a declarat pentru Washington Post că a avut totuși sentimente amestecate în legătură cu bombardarea Autostrăzii 80, spunând:

„Nu am avut nici un sentiment contradictoriu în legătură cu bombardarea Autostrăzii 80. „O parte din mine spune: „Așa este, este ca și cum ai împușca rațe într-un iaz”. Asta mă face să mă simt inconfortabil? Nu neapărat. Doar că există o parte din mine care spune: „De ce mor? Pentru cauza unui nebun? Și este corect?”. Ei bine, suntem în război; este tragedia războiului, dar noi ne facem treaba.”

Într-adevăr, cele 10 ore de bombardare a Autostrăzii Morții au fost văzute de unii ca un masacru. Irakul a susținut că trupele încercau să respecte ordinele ONU prin retragerea pașnică din Kuweit. Purtătorii de cuvânt ai armatei americane au susținut însă că soldații se retrăgeau din luptă, ceea ce îi făcea ținte corecte.

Fie că este vorba de o retragere, mișcarea trupelor irakiene a marcat sfârșitul Războiului din Golf. Câteva zile mai târziu, pe 28 februarie, a fost declarată încetarea focului.

autostrada morții

Registration

Aici iti poti reseta parola