Evenimentul Istoric > Articole online > Caleidoscop > Istoria Crăciunului de-a lungul secolelor. Cum s-a transformat dintr-o sărbătoare religioasă într-un fenomen cultural și comercial mondial
Articole online

Istoria Crăciunului de-a lungul secolelor. Cum s-a transformat dintr-o sărbătoare religioasă într-un fenomen cultural și comercial mondial

Crăciun, istorie

Sărbătoarea de Crăciun este sărbătorită pe 25 decembrie și este atât o sărbătoare religioasă sacră, cât și un fenomen cultural și comercial mondial. De două milenii, oamenii din întreaga lume îl sărbătoresc prin tradiții și practici care sunt atât de natură religioasă, cât și laică.

Creștinii sărbătoresc ziua de Crăciun ca aniversare a nașterii lui Iisus din Nazaret

Obiceiurile populare includ schimbul de cadouri, decorarea pomilor de Crăciun, participarea la slujbele de la biserică, împărțirea mesei cu familia și prietenii și, desigur, așteptarea venirii lui Moș Crăciun.

Cum a început Crăciunul?

Mijlocul iernii a fost mult timp o perioadă de sărbătoare în întreaga lume. Cu secole înainte de sosirea lui Iisus, primii europeni sărbătoreau lumina și nașterea în cele mai întunecate zile ale iernii. Multe popoare se bucurau în timpul solstițiului de iarnă, când cea mai grea perioadă a iernii rămânea în urmă și puteau aștepta cu nerăbdare zile mai lungi și mai multe ore de soare.

În Scandinavia, nordicii sărbătoreau Yule din 21 decembrie, solstițiul de iarnă, până în ianuarie. În semn de recunoaștere a întoarcerii soarelui, tații și fiii aduceau acasă bușteni mari, cărora le dădeau foc. Oamenii sărbătoreau până când bușteanul ardea, ceea ce putea dura până la 12 zile. Nordicii credeau că fiecare scânteie din foc reprezenta un nou porc sau vițel care se va naște în anul următor.

Crăciun, istorie

Sfârșitul lunii decembrie era un moment perfect pentru sărbătoare în majoritatea zonelor din Europa

În acea perioadă a anului, majoritatea vitelor erau sacrificate pentru a nu fi nevoite să fie hrănite în timpul iernii. Pentru mulți, aceasta era singura perioadă din an în care aveau o rezervă de carne proaspătă. În plus, cea mai mare parte a vinului și a berii făcute în timpul anului erau în sfârșit fermentate și gata de băut.

În Germania, oamenii îl onorau pe zeul păgân Oden în timpul sărbătorii din mijlocul iernii. Germanii erau îngroziți de Oden, deoarece credeau că acesta efectua zboruri nocturne pe cer pentru a-și observa poporul și a decide apoi cine va prospera sau va pieri. Din cauza prezenței sale, mulți oameni alegeau să rămână în casă.

Saturnalia și Sărbătoarea de Crăciun

În Roma, unde iernile nu erau la fel de aspre ca cele din nordul îndepărtat, se sărbătorea Saturnalia, o sărbătoare în onoarea lui Saturn, zeul agriculturii. Saturnalia începea în săptămâna premergătoare solstițiului de iarnă și dura o lună întreagă. Era o perioadă hedonistă, în care mâncarea și băutura erau abundente, iar ordinea socială romană normală era dată peste cap. Timp de o lună, oamenii înrobiți primeau libertate temporară și erau tratați ca egali. Totul era închis pentru ca toată lumea să poată participa la festivitățile de sărbătoare.

Tot în preajma solstițiului de iarnă, romanii sărbătoreau Juvenalia, o sărbătoare în onoarea copiilor Romei. În plus, membrii claselor superioare sărbătoreau adesea ziua de naștere a lui Mithra, zeul soarelui invincibil, pe 25 decembrie. Se credea că Mithra, un zeu puternic, s-a născut dintr-o stâncă. Pentru unii romani, ziua de naștere a lui Mithra era cea mai sacră zi din an.

Este Crăciunul cu adevărat ziua în care s-a născut Iisus?

În primii ani ai creștinismului, Paștele era sărbătoarea principală; nașterea lui Iisus nu era celebrată. În secolul al IV-lea, oficialii bisericii au decis să instituie nașterea lui Iisus ca sărbătoare. Din păcate, Biblia nu menționează data nașterii sale.

Deși unele dovezi sugerează că nașterea lui Iisus ar fi avut loc primăvara (de ce ar fi păstorit păstorii în mijlocul iernii?), Papa Iulius I a ales 25 decembrie. Se crede că biserica a ales această dată într-un efort de a adopta și absorbi tradițiile festivalului păgân Saturnalia. Numit inițial Sărbătoarea Nașterii Domnului, obiceiul s-a răspândit în Egipt până în anul 432 și în Anglia până la sfârșitul secolului al VI-lea.

Prin organizarea Crăciunului în același timp cu sărbătorile tradiționale ale solstițiului de iarnă, liderii bisericii au sporit șansele ca Crăciunul să fie adoptat de populație, dar au renunțat la capacitatea de a dicta modul în care acesta era sărbătorit. Până în Evul Mediu, creștinismul a înlocuit, în mare parte, religia păgână.

De Crăciun, credincioșii mergeau la biserică, apoi sărbătoreau zgomotos într-o atmosferă de beție, de carnaval.

Când Crăciunul a fost anulat

La începutul secolului al XVII-lea, un val de reforme religioase a schimbat modul în care Crăciunul era sărbătorit în Europa. Când Oliver Cromwell și forțele sale au preluat conducerea Angliei în 1645, au jurat să scape Anglia de decadență și, ca parte a efortului lor, au anulat Crăciunul. La cererea publicului, Carol al II-lea a fost repus pe tron și, odată cu el, a revenit și sărbătoarea populară.

Pelerinii, separatiștii englezi care au venit în America în 1620, erau chiar mai ortodocși în credințele lor decât Cromwell. Prin urmare, Crăciunul nu era o sărbătoare în America timpurie. Din 1659 până în 1681, sărbătorirea Crăciunului a fost interzisă în Boston. Oricine manifesta spiritul Crăciunului era amendat cu cinci șilingi. În schimb, în așezarea Jamestown, căpitanul John Smith a raportat că toată lumea s-a bucurat de Crăciun și că acesta a trecut fără incidente.

După Revoluția Americană, obiceiurile englezești au căzut în dizgrație, inclusiv Crăciunul. De fapt, Crăciunul nu a fost declarat sărbătoare federală până la 26 iunie 1870.

Washington Irving reinventează Sărbătoarea de Crăciun în America

Abia în secolul al XIX-lea, americanii au început să îmbrățișeze Crăciunul. Americanii au reinventat Crăciunul și l-au transformat dintr-o sărbătoare de carnaval zgomotoasă într-o zi de pace și nostalgie centrată pe familie. Dar ce anume din anii 1800 a stârnit interesul americanilor pentru această sărbătoare?

Începutul secolului al XIX-lea a fost o perioadă de conflicte și tulburări de clasă. În această perioadă, șomajul era ridicat, iar revoltele între bande ale claselor dezamăgite aveau loc adesea în timpul Crăciunului. În 1828, consiliul orașului New York a instituit prima forță de poliție a orașului ca răspuns la o revoltă de Crăciun. Acest lucru a determinat anumiți membri ai claselor superioare să înceapă să schimbe modul în care Crăciunul era sărbătorit în America.

În 1819, autorul de bestselleruri Washington Irving a scris The Sketchbook of Geoffrey Crayon, gent. o serie de povestiri despre sărbătorirea Crăciunului într-un conac englezesc. Schițele prezintă un boier care îi invită pe țărani în casa sa de sărbători. În contrast cu problemele cu care se confruntă societatea americană, cele două grupuri se amestecau fără efort. În viziunea lui Irving, Crăciunul ar trebui să fie o sărbătoare pașnică, plină de căldură, care să reunească grupuri dincolo de orice diferență de avere sau statut social.

Sărbătoriții fictivi ai lui Irving se bucurau de „obiceiuri străvechi”, inclusiv de încoronarea unui Lord of Misrule. Cu toate acestea, cartea lui Irving nu se baza pe nicio sărbătoare la care acesta participase – de fapt, mulți istorici spun că, de fapt, relatarea lui Irving „inventează” tradiția, sugerând că descrie adevăratele obiceiuri ale sezonului, potrivit History.

„A Christmas Carol”

Tot în această perioadă, scriitorul englez Charles Dickens a creat povestea clasică de sărbători, „A Christmas Carol”. Mesajul poveștii – importanța carității și a bunăvoinței față de întreaga omenire – a atins o coardă sensibilă în Statele Unite și Anglia și a arătat membrilor societății victoriene beneficiile celebrării sărbătorii.

Familia devenea, de asemenea, mai puțin disciplinată și mai sensibilă la nevoile emoționale ale copiilor la începutul anilor 1800. Crăciunul a oferit familiilor o zi în care puteau acorda atenție și cadouri copiilor lor fără a părea că îi „răsfață”.

Pe măsură ce americanii au început să îmbrățișeze Crăciunul ca o sărbătoare perfectă pentru familie, au fost dezgropate obiceiuri vechi. Oamenii se uitau la imigranții recenți și la bisericile catolice și episcopale pentru a vedea cum ar trebui sărbătorită această zi. În următorii 100 de ani, americanii au construit o tradiție proprie a Crăciunului, care includea părți din multe alte obiceiuri, inclusiv decorarea pomilor, trimiterea felicitărilor de sărbători și oferirea cadourilor.

Deși majoritatea familiilor au acceptat rapid ideea că sărbătoresc Crăciunul așa cum se făcea de secole, americanii au reinventat de fapt o sărbătoare pentru a satisface nevoile culturale ale unei națiuni în creștere.

Cine l-a inventat pe Moș Crăciun?

Legenda lui Moș Crăciun poate fi urmărită până la un călugăr pe nume Sfântul Nicolae, care s-a născut în Turcia în jurul anului 280 d. Hr. Sfântul Nicolae a renunțat la toată averea moștenită și a călătorit prin țară ajutându-i pe cei săraci și bolnavi, devenind cunoscut ca protectorul copiilor și al marinarilor.

Sfântul Nicolae a intrat pentru prima dată în cultura populară americană la sfârșitul secolului al XVIII-lea, în New York, când familiile olandeze se adunau pentru a onora aniversarea morții lui „Sint Nikolaas” (Sfântul Nicolae în olandeză), sau „Sinter Klaas” pe scurt. „Santa Claus” își trage numele din această abreviere.

În 1822, preotul Clement Clarke Moore a scris un poem de Crăciun intitulat „An Account of a Visit from St. Nicholas”, cunoscut astăzi mai popular după primul său vers: „’Twas The Night Before Christmas”. Poemul îl descrie pe Moș Crăciun ca pe un om vesel care zboară din casă în casă pe o sanie condusă de reni pentru a da jucării.

Versiunea iconică a lui Moș Crăciun ca om vesel în roșu, cu barbă albă și un sac cu jucării a fost imortalizată în 1881, când caricaturistul  Thomas Nast s-a inspirat din poemul lui Moore pentru a crea imaginea bătrânului Moș Crăciun pe care o știm astăzi.

Registration

Aici iti poti reseta parola