Evenimentul Istoric > Articole online > Caleidoscop > Companiile constată că nu este atât de simplu să părăsească Rusia. Unele rămân în liniște și se bucură de stabilitate
Articole online

Companiile constată că nu este atât de simplu să părăsească Rusia. Unele rămân în liniște și se bucură de stabilitate

Rusia

Companiile constată că nu este atât de simplu să părăsească Rusia. Unele rămân în liniște și se bucură de stabilitate

După mai bine de un an, este clar: părăsirea Rusiei nu a fost atât de simplă pe cât ar fi lăsat să creadă primele anunțuri, potrivit AP

Din ce în ce mai mult, Rusia a pus obstacole în calea companiilor care doresc să plece, cerând aprobarea unei comisii guvernamentale și, în unele cazuri, a președintelui Vladimir Putin însuși, impunând în același timp reduceri dureroase și taxe pe prețurile de vânzare.

Deși poveștile companiilor variază, o temă comună este aceea de a trebui să se strecoare într-o cursă cu obstacole între sancțiunile occidentale și opinia publică indignată, pe de o parte, și eforturile Rusiei de a descuraja și penaliza plecările, pe de altă parte. Unele mărci internaționale, cum ar fi Coca-Cola și Apple, se strecoară în mod informal prin țări terțe, în ciuda deciziei de a ieși.

Multe companii rămân pur și simplu pe loc, invocând uneori responsabilitatea față de acționari sau angajați sau obligațiile legale față de partenerii locali. Alții susțin că furnizează produse esențiale, cum ar fi alimente, produse agricole sau medicamente. Unele nu spun nimic.

Una dintre acestea este lanțul italian de modă Benetton, al cărui magazin din centrul comercial Evropeisky Mall din Moscova, numit acum în mod ironic Evropeisky – care înseamnă „european” în limba rusă – era ocupat într-o seară recentă de o zi lucrătoare, cu clienți care se uitau și muncitori care aranjau grămezi de haine viu colorate. La retailerul italian de lenjerie Calzedonia, cumpărătorii se uitau printre șosete și costume de baie. Niciuna dintre companii nu a răspuns la întrebările trimise prin e-mail.

Pentru consumatorii din Moscova, ceea ce pot cumpăra nu s-a schimbat prea mult

În timp ce magazinul de produse pentru copii Mothercare a devenit Mother Bear sub noua proprietate locală, majoritatea articolelor din magazinul Evropeisky Mall poartă în continuare marca Mothercare.

Asta a văzut și studentul Alik Petrosyan în timp ce făcea cumpărături la Maag, care deține acum fostul magazin de îmbrăcăminte emblematic al Zara din Moscova.

„Calitatea nu s-a schimbat deloc, totul a rămas la fel”, a spus el. „Prețurile nu s-au schimbat prea mult, ținând cont de inflație și de scenariile economice care au avut loc anul trecut”.

„În general, Zara – Maag – a avut concurenți”, a spus Petrosyan, corectându-se, „dar nu aș spune că există acum vreunul cu care să poată concura în mod egal. Pentru că concurenții care au rămas sunt pe un segment de preț mai ridicat, dar calitatea nu se potrivește.”

Exodul inițial din Rusia a fost condus de marii producători de automobile, companii petroliere, tehnologice și de servicii profesionale, BP, Shell, ExxonMobil și Equinor punând capăt unor societăți mixte sau renunțând la participații în valoare de miliarde de euro. McDonald’s și-a vândut cele 850 de restaurante unui francizat local, în timp ce compania franceză Renault a luat o singură rublă simbolică pentru participația sa majoritară în Avtovaz, cel mai mare producător de automobile din Rusia.

De la valul inițial de plecări, au apărut noi categorii: companii care își așteaptă timpul, cele care se străduiesc să se debaraseze de active și altele care încearcă să își continue activitatea ca de obicei. Potrivit unei baze de date a Universității Yale, peste 1.000 de companii internaționale au declarat public că își reduc în mod voluntar afacerile în Rusia dincolo de ceea ce impun sancțiunile.

Dar Kremlinul continuă să adauge cerințe, recent o taxă de plecare „voluntară” de 10% direct către guvern, plus o înțelegere ca firmele să vândă cu o reducere de 50%.

Putin a anunțat recent că guvernul va prelua activele companiei energetice finlandeze Fortum și ale companiei germane de utilități Uniper, împiedicând o vânzare, cu scopul de a contrabalansa orice demers occidental de a confisca mai multe active rusești în străinătate.

Producătorul danez de bere Carlsberg și-a anunțat intenția de a renunța la afacerea sa din Rusia – una dintre cele mai mari operațiuni de fabricare a berii din Rusia – în martie 2022, dar s-a confruntat cu complicații legate de clarificarea impactului sancțiunilor și de găsirea unor cumpărători potriviți.

„Acesta este un proces complex și a durat mai mult decât am sperat inițial”, dar acum este „aproape finalizat”, a declarat Tanja Frederiksen, șefa globală de comunicare externă.

Ea a spus că afacerea din Rusia este o parte profund integrată a Carlsberg

Separarea acesteia a implicat toate părțile companiei și investiții de peste 100 de milioane de coroane daneze (14,8 milioane de dolari) în noi echipamente de fabricare a berii și în infrastructura IT, a spus Frederiksen.

Un alt gigant al berii, Anheuser-Busch InBev, încearcă să vândă o participație într-o societate mixtă din Rusia partenerului Anadolu Efes, cu sediul în Turcia, și a renunțat la veniturile din aceasta.

Companiile sunt pierdute într-un „Triunghi al Bermudelor între sancțiunile UE, sancțiunile SUA și sancțiunile Rusiei”, a declarat Michael Harms, director executiv al Asociației Germane de Afaceri din Est.

Registration

Aici iti poti reseta parola