Un raport CIA din 27 ianuarie 1990 arăta că se amplifica „mişcarea de contestare” a Frontului Salvării Naţionale-FSN, care „nu mai poate ascunde lipsa de credibilitate şi disensiunile interne”.
„Preşedintele Iliescu a admis joi că situaţia politică este instabilă, avertizând că s-ar instala anarhia dacă s-ar prăbuşi guvernul provizoriu”, se arată în documentul CIA datat 27 ianuarie 1990 și citat de Mediafax.
Un alt raport CIA, datat 30 ianuarie 1990, avea titlul „România: Securitatea revine”.
„Continuarea demonstraţiilor antiregim împinge Frontul Salvării Naţinale (FSN), aflat la putere, să recurgă la susţinerea necruţătoarei foste poliţii politice a lui Ceauşescu.
Aşa cum s-a întâmplat în timpul înlăturării lui Ceauşescu, armata română ar putea juca un rol-cheie în supravieţuirea FSN”, se mai arată în documentul CIA din 30 ianuarie 1990.
Unele părţi ale raportului rămân clasificate.
CIA a publicat documente declasificate parțial despre Revolutia din decembrie 1989 din România și despre situația politică din ianuarie 1990.
Doborârea avionului cu documente
Mai mult, avionul umanitar București – Belgrad, doborât la Vișina, în Dâmbovița, pe 28 decembrie 1989, conform procurorului militar Dan Voinea, care s-a ocupat de Dosarul Revoluției, a fost ținta unui proiectil lansat din unitatea militară Boteni.
Avionul transporta filmări realizate de jurnaliștii străini prezenți la București.
Conform procurorului militar Dan Voinea, proaspătul pol al puterii de la București țintea distrugerea imaginilor de culise surprinse de jurnaliștii străini.
Ian Henry Perry, fotoreporter la ziarul britanic „Sunday Times”, filmase destule.
Dan Voinea fost procuror Dosarul „Vișina”: În toate zilele în care au avut loc evenimentele din decembrie 1989 în București a fost pe străzile Capitalei și a filmat și a făcut chiar schimb de casete și fotografii cu alți ziariști.
A filmat chiar și în Comitetul Central, acolo a luat și interviuri.
Oricum, a plecat cu un sac de casete.
Și lucrul ăsta a pus un pic pe jar pe cei care îi urmăreau pe ziariștii străini.
Pentru că documentele cu care a plecat el erau de natură să-i demaște pe cei care au tras în decembrie 1989 în populația răsculată împotriva regimului comunist.
Pe 27 decembrie, o persoană din influența Consiliului Frontului Salvării Naționale i-a transmis jurnalistului Ian Perry că poate părăsi țara cu un avion umanitar care urma să decoleze spre Belgrad, după sânge pentru transfuzii.
Englezul și-a anunțat colegii de breaslă alături de care era cazat la hotelul Intercontinental. Majoritatea i-au dat materiale filmate pentru a le preda redacțiilor din occident.
Zborul a fost oficializat în zorii zilei de 28 decembrie.
Mărturia șefului securității Tarom
Fostul șef al securității Tarom 1989 își amintește că-n dimineața aceea pilotul instructor Ion Chifor aștepta pe platoul aeroportului, laolaltă cu echipajul.
Ian Perry avea în bagaje, conform dosarului, 14 casete video.
Valentin Duță – manager Departament Securitate Tarom 1989:
M-am dus la ei: ce căutați voi, ce-i cu voi aici? Păi, spune, am fost chemați să zburăm.
Ce să zburați măi, că nu zboară nimeni, n-a fost controlat niciun avion și s-a tras foarte puternic pe pistă și peste tot.
Ce e aia să…? Domne, noi am primit ordin. Asta vorbeam cu comandantul Chifor Ion, prieten bun al meu și un emerit pilot.
Spun: stai să vorbesc cu directorul. Vorbesc cu directorul, dau telefonul. Domne, eu am mai fost o zi la serviciu și se trăgea în draci. Nu putem să dăm drumul la un avion să zboare. N-au fost controlate, n-au fost…
La care directorul îmi spune să execut ordinul și să las comentariile. Mi-a spus: tovarășul Duță, știți ce înseamnă a executa un ordin? Știu. Executarea.
Dan Voinea spune că cel care a avizat acest zbor a fost generalul Stănculescu.