China folosește o flotă invizibilă de bărci de pescuit și feriboturi pentru a-și spori puterea navală, spun experții militari
Țara se mândrește deja cu cea mai mare flotă din lume după numărul de nave și a lansat primul său portavion de producție proprie în iunie.
Dar o flotă de nave științifice, bărci de pescuit și feriboturi oceanice oferă, de asemenea, o dimensiune militară.
Gregory Poling, director al Inițiativei pentru transparență maritimă în Asia a Centrului pentru Studii Strategice și Internaționale, a declarat pentru AP că, în Insulele Spratly din Marea Chinei de Sud, intens disputate, autoritățile chineze plătesc traulerelor sume mari de bani, mai mult decât pot câștiga din pescuit, pentru a ancora timp de cel puțin 280 de zile pe an și pentru a impune pretențiile Beijingului asupra insulelor.
El a spus că există aproximativ 300-400 de nave desfășurate acolo în orice moment.
„China este capabilă să folosească nave nominal civile care sunt în mod clar dirijate de stat, plătite de stat pentru „a mânca” suveranitatea vecinilor săi, dar apoi să nege în mod plauzibil că statul este responsabil”, a declarat Poling pentru AP.
Poling a adăugat că utilizarea navelor civile în scopuri militare complică interacțiunile militare.
„Nu vrei să tratezi fiecare vas de pescuit chinezesc ca și cum ar fi un combatant înarmat, dar, de fapt, unele dintre ele ar putea foarte bine să fie combatanți înarmați”, a spus Poling.
Acest proiect de creștere are loc în tandem cu creșterea activităților militare în jurul Taiwanului
Autoritățile chineze au comandat traulere de pescuit civile în scopuri militare timp de decenii. Cu toate acestea, ele au crescut rapid numărul acestora în ultima vreme, odată cu crearea unei „Flote de Spratly Backbone”, potrivit AP.
China a lansat, de asemenea, nave în scopuri aparent civile care ar putea fi convertite rapid la uz militar.
Toate feriboturile construite în China din 2016 încoace trebuie să poată găzdui tancuri și vehicule militare, potrivit lui Mike Dahm, un ofițer de informații în retragere al Marinei americane care a scris despre acest subiect pentru Institutul de Studii Maritime din China al Colegiului de Război Naval al SUA, potrivit AP.
În iunie, s-a raportat că țara a lansat primul portavion cu drone fără echipaj din lume care folosește inteligența artificială pentru a naviga în mod autonom în ape deschise.
Beijingul l-a descris oficial ca fiind un instrument de cercetare maritimă, dar unii experți au spus că nava are potențialul de a fi folosită ca navă militară.
Expansiunea navală rapidă a Chinei – atât ca mărime, cât și ca activitate – a alarmat rivalii și a fost urmărită îndeaproape de armata americană, în principal de navele și avioanele Flotei a 7-a a marinei americane cu baza în Japonia.
Chris Woody de la Insider a raportat recent că navele marinei americane operează în apropierea navelor de război chineze în Pacificul de Vest și culeg informații despre marina chineză, dar oficialii americani se tem că tensiunile în creștere ar putea duce la întâlniri mai riscante pe mare.