Evenimentul Istoric > Articole online > Caleidoscop > Noul J-20 al Chinei nu este ceva „pentru care să pierzi prea mult somn”, dar avantajul stealth al SUA nu este sigur, spun comandanții americani
Articole online

Noul J-20 al Chinei nu este ceva „pentru care să pierzi prea mult somn”, dar avantajul stealth al SUA nu este sigur, spun comandanții americani

China

Noul J-20 al Chinei nu este ceva „pentru care să pierzi prea mult somn”, dar avantajul stealth al SUA nu este sigur, spun comandanții americani

J-20 a fost introdus în 2017 și este primul avion de luptă de generația a cincea al Chinei. La fel ca și alte avioane militare chineze, se confruntă cu provocări tehnologice, în special cu motoare insuficient de puternice.

„Este cel mai modern avion al lor. Am avut o oportunitate limitată de a-l evalua. Pare în regulă”, a declarat luni generalul Kenneth Wilsbach, șeful Forțelor Aeriene din Pacific, în cadrul Conferinței Air, Space and Cyber din National Harbor, Maryland.

Cu toate acestea, Beijingul continuă să dezvolte avionul, făcând planuri pentru a adăuga un motor mai bun și pentru a-l trimite în operațiuni cu rază de acțiune mai lungă.

„Nu este ceva care să ne facă să ne pierdem somnul, dar se pare că ei construiesc o mulțime de astfel de avioane și, cu siguranță, le urmărim îndeaproape și vedem cum se dezvoltă și cum le operează”, a declarat Wilsbach reporterilor.

J-20 și FC-31, un avion de vânătoare de generația a cincea care este în curs de dezvoltare și care va fi probabil bazat pe portavioane, vor spori flota de generație a patra a forțelor aeriene chineze și „vor consolida capacitatea de luptă aer-aer”, a declarat Departamentul american al Apărării în cel mai recent raport al său privind armata chineză.

Cele două avioane „dispun de manevrabilitate ridicată, caracteristici stealth și un compartiment intern pentru arme, precum și de sisteme de avionică și senzori avansați care oferă o mai bună cunoaștere a situației, capacități avansate de urmărire și direcționare a radarului și sisteme integrate [de război electronic]”, a adăugat raportul.

Un oficial de rang înalt din cadrul firmei de stat care dezvoltă J-20 a declarat în aprilie că avionul efectua patrule regulate deasupra Mării Chinei de Est și Mării Chinei de Sud, inclusiv patrule de luptă care necesită un nivel mai ridicat de pregătire.

PLA Daily, un ziar militar oficial, a declarat în august că J-20 au fost în mod repetat lansate ca răspuns la avioanele străine care au intrat în zona de identificare a apărării aeriene din Marea Chinei de Est a Chinei.

Wilsbach a declarat în martie că este prea devreme pentru a spune dacă China va folosi J-20 ca un avion de luptă multirol sau se va concentra pe superioritatea aeriană.

Dar piloții chinezi par să se descurce „destul de bine” cu J-20, iar piloții americani au fost „relativ impresionați” de comanda și controlul chinezesc al avionului în timpul unei întâlniri deasupra Mării Chinei de Est, a declarat Wilsbach la acea vreme.

„Am învățat multe din acel angajament”, a declarat Wilsbach luni. „Nu este nimic pentru care, sincer, mi-aș face prea multe griji”.

Întrebat marți despre J-20, generalul Charles Brown Jr. șeful Statului Major al Forțelor Aeriene și predecesorul lui Wilsbach la Forțele Aeriene ale Pacificului, s-a făcut ecoul lui Wilsbach, dar a spus că progresele forțelor aeriene chineze merită urmărite.

„Nu este ceva pentru care să pierzi mult somn, dar voi fi atent la el”, a declarat Brown despre J-20. „Putem să ne uităm la el astăzi și să spunem că nu vom pierde mult somn. Voi pierde somnul dacă nu vom continua să ne modernizăm Forțele Aeriene pentru a ne asigura că rămânem în fața lor”.

Se crede că forța aeriană chineză are câteva zeci de J-20

Pentagonul spune că a „pus în teren în mod operațional un număr limitat” de avioane – mai puține decât cele 186 de F-22 ale Forțelor Aeriene ale SUA sau cele aproximativ 300 de F-35A.

Forțele Aeriene continuă să se lupte cu unele elemente ale programului F-35, inclusiv un nou set de actualizări pentru software-ul și armele sale.

De asemenea, vrea să înceapă să renunțe la cele mai vechi F-22 pentru a economisi bani pe care îi poate folosi pentru dezvoltarea unui avion de luptă de generația a șasea, un program cunoscut sub numele de Next Generation Air Dominance.

„Când mă gândesc la capacitatea de a cincea generație a adversarului ca forță aeriană, mă gândesc, de asemenea, la aceasta în timp ce mergem pe calea Next Generation Air Dominance”, a declarat marți Brown reporterilor. „Vrem să ne asigurăm că ne menținem avantajul, iar acesta este aspectul asupra căruia încerc să mă concentrez în calitate de șef al serviciului, pentru a mă asigura că vom continua să ne modernizăm și să aducem această capacitate, astfel încât să nu ne pierdem somnul.”

Avioanele de generația a șasea sunt încă în mare parte conceptuale. Nu se așteaptă ca acestea să apară cel puțin până în 2030 și se știu puține lucruri despre capacitățile pe care le vor avea.

 

Registration

Aici iti poti reseta parola