Evenimentul Istoric > Articole online > Caleidoscop > China a lansat în premieră prima „navă-mamă” operată de inteligența artificială. Portavionul fără pilot este capabil să lanseze zeci de drone
Articole online

China a lansat în premieră prima „navă-mamă” operată de inteligența artificială. Portavionul fără pilot este capabil să lanseze zeci de drone

China a lansat primul transportator de drone fără echipaj din lume, care folosește inteligența artificială pentru a naviga în mod autonom în ape deschise.

China a lansat în premieră prima „navă-mamă” operată de inteligența artificială. Portavionul fără pilot este capabil să lanseze zeci de drone

Beijingul l-a descris oficial ca fiind un instrument de cercetare maritimă, dar unii experți au spus că nava are potențialul de a fi folosită ca navă militară.

Nava autonomă, Zhu Hai Yun, are aproximativ 100 de metri lungime, 13 metri lățime și 6 metri adâncime și poate transporta zeci de drone aeriene, maritime și submersibile echipate cu diferite instrumente de observare, potrivit constructorului portavionului, CSSC Huangpu Wenchong Shipping Co.

Acesta descrie nava ca fiind „epocală” și „prima navă-mamă cu sistem inteligent fără pilot din lume”.

„Cel mai imediat beneficiu pentru China este probabil colectarea de date”, a declarat pentru Insider Matthew Funaiole, inginer al China Power Project la Center for Strategic and International Studies.

„Din punct de vedere pur științific, care este unghiul pe care China îl promovează, am putea vedea dronele chinezești (atât de suprafață, cât și subterane) contribuind la atenuarea dezastrelor, monitorizarea mediului etc.”.

Cu toate acestea, nava-mamă cu drone ar putea fi folosită de asemenea de armata chineză pentru a culege informații în zona disputată a Mării Chinei de Sud, asupra căreia mai multe țări au făcut revendicări teritoriale concurente.

În ultimii ani, China a făcut afirmații tot mai ferme privind suveranitatea asupra mării și și-a consolidat prezența militară

Nava a fost prezentată pentru prima dată în luna mai, dar este de așteptat să fie livrată până la sfârșitul anului 2022, după ce va finaliza testele pe mare, potrivit South China Morning Post.

„Când avem de-a face cu China, rareori avem o înțelegere perfectă a intențiilor sale, dar, așa cum am văzut în cazul activităților sale din Marea Chinei de Sud, aventurile științifice pot fi un precursor sau pot sprijini în alt mod obiectivele militare”, a declarat Funaiole.

Nava folosește primul sistem de inteligență artificială din lume numit Intelligent Mobile Ocean Stereo Observing System, dezvoltat de Southern Marine Science and Engineering Guangdong Laboratory, potrivit South China Morning Post.

„Tehnologia, în special sistemele de colectare a informațiilor, au adesea aplicații cu dublă utilizare. Datele colectate de China de la sistemele autonome ar putea ajuta la supraveghere, la cunoașterea domeniului, ar putea ajuta submarinele PLA [Armata Populară de Eliberare] să navigheze, ar putea îmbunătăți capacitățile ASW [război antisubmarin] ale Chinei etc.”.

Nava va fi controlată de la distanță și se poate deplasa cu o viteză maximă de 18 noduri, adică aproximativ 20 de mile pe oră, potrivit constructorului naval.

Chen Dake, directorul laboratorului, a declarat pentru cotidianul de stat Science and Technology Daily în 2021 că nava este o nouă „specie marină” care va revoluționa observarea oceanelor.

China este deja cel mai mare constructor de nave din lume și are ambiția de a deveni o „mare putere maritimă”.

Registration

Aici iti poti reseta parola