Cel mai bun as al Germaniei din timpul celui de-al Doilea Război Mondial. S-a prăbușit de 16 ori, dar nu a fost niciodată doborât
Era atât de temut pe Frontul de Est, încât avioanele sovietice se întorceau și se retrăgeau în loc să-l înfrunte în formidabilul său Messerschmitt Bf 109.
Erich Hartmann s-a născut în Weissach, Wurttemberg, la 19 aprilie 1922, fiind fiul lui Alfred și al Elisabetei Hartmann. Familia s-a mutat în China în anii ’20 pentru a evita catastrofa economică ce lovise Europa. Totuși, până în 1928, viața idilică a soților Hartmann a luat sfârșit, aceștia fugind înapoi în Germania pentru a scăpa de Războiul Civil Chinez.
În Germania, Elisabeth Hartmann a devenit una dintre primele femei pilot de planorism din țară. De la mama sa, tânărul Erich și-a cultivat pasiunea pentru zbor. Erich a primit licența de pilot de planorism în 1936, la doar 15 ani.
Hartmann a servit pe Frontul de Est, iar baza sa de operațiuni era în Maikop, Rusia, în apropiere de țărmul nord-estic al Mării Negre. A reușit să obțină două lovituri aeriene împotriva avioanelor sovietice la sfârșitul anului 1942 și, încurajat de acest succes, a devenit un as al aviației cu 11 lovituri până în aprilie 1943. Tacticile neînfricate ale lui Hartmann erau simple: „Când inamicul îți apare în față, nu ai cum să-l ratezi”, susținea Hartmann.
Între aprilie și august 1943, Hartmann a doborât 40 de avioane sovietice
În urma unei misiuni de escortă din august 1943, avionul lui Hartmann s-a prăbușit din cauza unor rămășițe de la unul dintre avioanele doborâte de el. Avionul său a aterizat în spatele liniilor inamice, iar sovieticii l-au capturat.
Nu a fost prizonier pentru mult timp. Erich Hartmann s-a prefăcut că are răni interne, a trecut de gardă și s-a întors pe jos către teritoriul controlat de germani. Nu e de mirare că sovieticii l-au poreclit pe Hartmann „Diavolul Negru”.
Până la sfârșitul acelui an, Hartmann a adunat aproximativ 159 de lovituri aeriene. Pe 21 mai 1944, Hartmann a atacat pentru prima dată aeronave americane. A doborât două P-51 Mustang-uri americane în acea zi, iar pe 1 iunie încă patru. Toate aceste lovituri au avut loc în România, în timp ce Aliații avansau spre Germania.
Erich Hartmann devine „Cavalerul blond al Germaniei”
Erich Hartmann a primit numeroase premii și mențiuni pentru activitatea sa mortală. A primit Crucea de Fier, Crucea de Cavaler cu Frunze de Stejar, Săbii și Diamante, care erau rezervate doar celor care se remarcau prin valoare militară și leadership excepțional. De asemenea, a avansat până la gradul de maior și a devenit în cele din urmă cel mai bun as al Germaniei în cel de-al Doilea Război Mondial, când a depășit recordul anterior de 272 de lovituri al lui Gunther Rall.
Pe 8 mai 1945, în timp ce germanii se pregăteau să se predea Aliaților, Hartmann a comis o ultimă lovitură brutală. Trupele sovietice se aflau la sol în Brunn, un oraș din Germania de Est, urmărind un as ce efectua manevre acrobatice deasupra lor.
Dintr-o dată, un ME 109 a plonjat din fața soarelui. Tunurile mitralierei sale de 20 mm au distrus rapid fuselajul avionului Yakovlev Yak-9. Avionul inamic s-a prăbușit într-un morman de fier în flăcări. A fost ultima lovitură a lui Hartmann și a avut loc în fața unor spectatori inamici împietriți din infanteria sovietică.
În total, Erich Hartmann a adunat 352 de victime în 30 de luni
Hartmann a fost capturat după război de către forțele americane. A fost predat sovieticilor, unde a rămas prizonier de război timp de 10 ani. Sovieticii l-au judecat, însă a fost un proces de fațadă. Foștii inamici ai Germaniei au vrut să arate lumii că l-au capturat pe cel mai mare as al aviației din toate timpurile. Hartmann a fost bătut și interogat în închisoare, fiind condamnat la 25 de ani de muncă silnică.
Cu toate acestea, autoritățile vest-germane au aranjat eliberarea lui Hartmann în 1955. La întoarcerea sa în țară, Hartmann nu a fost întâmpinat ca un erou, așa cum s-a întâmplat în cazul altor soldați germani.
Erich Hartmann a ajuns la rangul de colonel în Bundesluftwaffe după ce s-a înrolat din nou în armată
Cel mai prolific as al zborului din lume a fost responsabil de prima escadrilă a avioanelor de vânătoare cu reacție din Germania de Vest. În anii ’60, Germania de Vest a cumpărat aeronave Lockheed F-104 Starfighter ca principale avioane de luptă ale forțelor aeriene. Hartmann nu a fost de acord cu această alegere. El a considerat că avioanele nu erau sigure și se pare că a avut dreptate.
Mai mult de 100 de piloți vest-germani și-au pierdut viața în accidentele din timpul antrenamentelor de pe F-104. Dar, pe măsură ce Hartmann devenea din ce în ce mai critic la adresa ofițerilor săi superiori, a fost nevoit să se retragă mai devreme din serviciul militar în 1970.
Erich Hartmann a continuat să zboare până în 1980 ca antrenor și instructor de zbor la Bonn. A murit la 20 septembrie 1993, la Weil im Schönbuch, Germania.
Despre realizările sale, Hartmann a spus că s-a prăbușit de 16 ori, dar nu a fost doborât niciodată de nimeni. Toate prăbușirile sale au fost cauzate de defecțiuni mecanice sau de fragmente ale aeronavelor lovite în timpul zborului.