Evenimentul Istoric > Articole online > Caleidoscop > Avionul de luptă J-15, copia în valoare de 61 de milioane de dolari a unui avion sovietic ales pentru a purta războiul de pe portavioanele chineze
Articole online

Avionul de luptă J-15, copia în valoare de 61 de milioane de dolari a unui avion sovietic ales pentru a purta războiul de pe portavioanele chineze

avioane

Avionul de luptă J-15, copia în valoare de 61 de milioane de dolari a unui avion sovietic ales pentru a purta războiul de pe portavioanele chineze

Avionul, poreclit „Flying Shark”, a intrat pentru prima dată în serviciul Forțelor Aeriene Navale de Eliberare a Poporului din China în 2014. A fost fabricat de Shenyang Aircraft Corporation, o filială a conglomeratului de stat din domeniul apărării Aviation Industry Corporation of China, potrivit Insider

Potrivit unui raport din mai 2021 al The Diplomat, aproximativ 50 de unități ale avionului sunt în prezent în funcțiune. J-15 este primul avion de luptă al Chinei cu portavioane, ceea ce înseamnă că a fost proiectat în primul rând pentru flota chineză în creștere de portavioane.

În decembrie 2021, China a dezvăluit o versiune îmbunătățită a avionului, care prezintă actualizări ale pilonilor de rachete, ale radarului, ale aripilor și ale sistemului de căutare și urmărire în infraroșu. Potrivit publicației media afiliate de stat Global Times, versiunea modernizată a J-15 ar putea fi capabilă să transporte o rachetă de luptă cu rază scurtă de acțiune.

Aceste îmbunătățiri au determinat un expert militar chinez să sugereze că J-15 de generația a patra ar putea fi considerat un avion de vânătoare de „generația a patra plus”.

Avioanele militare de generația 4,5 dispun de un radar activ cu scanare electronică, legături de date de mare capacitate și capacitatea de a desfășura armament avansat, potrivit publicației de știință și tehnologie Phys.org, care citează definițiile din Legea de autorizare a apărării din 2020 a SUA. Nu este clar dacă J-15 îndeplinește aceste condiții.

J-15 este modelat după avionul de fabricație sovietică Su-33

China a cumpărat un prototip neterminat al Su-33 și a construit J-15 pe baza celulei avionului sovietic, a relatat The National Interest. Su-33 a fost produs pentru prima dată în 1987.

Mai multe sisteme de arme rusești, inclusiv J-15, au fost copiate fără permisiune, potrivit unui raport din 2017 al Institutului Internațional de Cercetare pentru Pace din Stockholm.

Întrucât J-15 este, în esență, o copie fără licență a Su-33, avioanele au dimensiuni practic identice. J-15 măsoară 21,9 metri în lungime, 14,7 metri în înălțime și are o anvergură a aripilor de 14,7 metri, potrivit Military Today.

Un punct de diferență între J-15 și Su-33 este reprezentat de motoare. În timp ce avionul J-15 operează cu WS-10 de fabricație chineză, Su-33 folosește Saturn AL-31.

Motorul autohton WS-10 a fost descris ca fiind „subdezvoltat” în comparație cu motoarele rusești pentru care China s-a bazat în mod tradițional pe Rusia. Mai multe alte avioane chinezești folosesc, de asemenea, WS-10, inclusiv avioanele J-20 și J-16.

În septembrie, presa de stat chineză a publicat un videoclip despre care experții militari au spus că pare să arate un J-15 care avertizează un distrugător din clasa Arleigh Burke al Marinei americane.

Yue Gang, un fost colonel chinez, a declarat că trăsăturile navei de război din videoclip corespund caracteristicilor unui distrugător din clasa Arleigh Burke, citând antena radar mare, cu patru laturi și torpilele antisubmarin.

Expertul militar chinez Song Zhongping a declarat pentru Global Times că a identificat, de asemenea, nava de război din videoclip ca fiind un distrugător american. Cu toate acestea, alți observatori au remarcat că Japonia și Coreea de Sud au nave bazate pe designul clasei Arleigh Burke.

Armatele americane și chineze se află în mod obișnuit în imediata apropiere în regiunea Indo-Pacific, inclusiv în unele interacțiuni tensionate.

China încearcă să își construiască o armată mai puternică, care să poată face față forțelor armate ale Statelor Unite. Potrivit unui raport din decembrie 2021 al Harvard Kennedy School, China s-a străduit să își modernizeze armata de la reformele lui Xi Jinping din 2015 pentru a „schimba echilibrul de putere” în rivalitatea militară în creștere dintre China și SUA.

Se poate compara cu avionul american F-35?

În timp ce J-15 are motoare mai puțin puternice, poate transporta mai multe arme și combustibil, astfel că este capabil să zboare mai sus și mai repede decât F/A-18.

Dar portavioanele chineze limitează avantajele J-15. Liaoning și Shandong, care transportă avioane J-15, folosesc sisteme de lansare la decolare scurtă asistată de sărituri în locul catapultelor.

Potrivit cercetătorului principal în domeniul apărării Timothy Heath, o configurație cu sărituri face dificilă decolarea J-15 cu o sarcină utilă completă. În comparație, F/A-18 poate decola cu o încărcătură completă de combustibil și armament, deoarece portavioanele americane folosesc decolarea asistată de catapulte.

„Dacă vorbim despre J-15 care se va confrunta cu F/A-18 pe mare, atunci F/A-18 va distruge J-15”, a declarat Heath pentru Insider în urmă cu doi ani.

De atunci, China a lansat un nou portavion cu catapulte care ar putea permite J-15 să concureze mai bine cu F/A-18.

Costul unitar al J-15 este de cel puțin 61 de milioane de dolari, a raportat SCMP, citându-l pe comentatorul militar chinez Zhou Chenming.

 

Registration

Aici iti poti reseta parola