Alegerile din Marea Britanie și SUA sunt amenințate de dezinformarea generată de inteligența artificială, spun experții
Alegerile de anul viitor din Marea Britanie și SUA ar putea fi marcate de un val de dezinformare alimentată de inteligența artificială, au avertizat experții, pe măsură ce imaginile, textele și videoclipurile deepfake generate devin virale la comanda roboților de propagandă alimentați de inteligența artificială, după cum relatează The Guardian.
Sam Altman, directorul general al OpenAI, creatorul ChatGPT, a declarat săptămâna aceasta în cadrul unei audieri a Congresului de la Washington că modelele din spatele tehnologiei de ultimă generație a IA ar putea manipula utilizatorii.
„Capacitatea generală a acestor modele de a manipula și de a convinge, de a oferi dezinformare interactivă individuală este un domeniu semnificativ de îngrijorare”, a spus el.
„O reglementare ar fi destul de înțeleaptă: oamenii trebuie să știe dacă vorbesc cu o IA sau dacă conținutul pe care îl privesc este generat sau nu. Capacitatea de a modela cu adevărat… de a prezice oamenii, cred că va necesita o combinație de companii care fac ceea ce trebuie, reglementări și educație publică.”
Primul ministru, Rishi Sunak, a declarat joi că Marea Britanie va conduce în ceea ce privește limitarea pericolelor IA. Îngrijorările legate de această tehnologie au crescut vertiginos după descoperirile în domeniul inteligenței artificiale generative, unde instrumente precum ChatGPT și Midjourney produc texte, imagini și chiar voce convingătoare la comandă.
ChatGPT, principalul pericol potrivit experților
În timp ce valurile anterioare de roboți de propagandă se bazau pe simple mesaje pre-scrise trimise în masă sau pe clădiri pline de „troli plătiți” pentru a efectua munca manuală de a interacționa cu alți oameni, ChatGPT și alte tehnologii ridică perspectiva unei interferențe electorale interactive la scară largă.
O inteligență artificială antrenată pentru a repeta puncte de discuție despre Taiwan, defalcarea climei sau drepturile LGBT+ ar putea să își lege adversarii politici în argumente inutile, convingând în același timp spectatorii – pe mii de conturi diferite de social media în același timp.
Profesorul Michael Wooldridge, director al fundației de cercetare în domeniul inteligenței artificiale de la Institutul Alan Turing din Marea Britanie, a declarat că dezinformarea alimentată de inteligența artificială este principala sa preocupare cu privire la această tehnologie.
„În momentul de față, în ceea ce privește îngrijorările mele legate de IA, aceasta este numărul unu pe listă. Se apropie alegerile în Marea Britanie și în SUA și știm că social media este un canal incredibil de puternic pentru dezinformare. Dar acum știm că IA generativă poate produce dezinformare la scară industrială”, a spus el.
Wooldridge a spus că roboții de chat, cum ar fi ChatGPT, ar putea produce dezinformare personalizată, de exemplu, pentru un alegător conservator din comitatele locale, un alegător laburist dintr-o zonă metropolitană sau un susținător republican din vestul țării.
„Este o după-amiază de muncă pentru cineva cu puțină experiență în programare să creeze identități false și să înceapă să genereze aceste știri false”, a spus el.
După ce imaginile false cu Donald Trump arestat la New York au devenit virale în martie, cu puțin timp înainte ca imaginile atrăgătoare generate de inteligența artificială cu Papa Francisc într-o jachetă Balenciaga pufoasă să se răspândească și mai mult, alții și-au exprimat îngrijorarea cu privire la imaginile generate care sunt folosite pentru a crea confuzie și a dezinforma. Dar, le-a spus Altman senatorilor americani, aceste îngrijorări ar putea fi exagerate.
„Photoshop a apărut pe scenă cu mult timp în urmă și, pentru o vreme, oamenii au fost într-adevăr foarte păcăliți de imaginile photoshopate – apoi, destul de repede, au dezvoltat o înțelegere a faptului că imaginile ar putea fi photoshopate”.
Dar, pe măsură ce capacitățile de inteligență artificială devin din ce în ce mai avansate, există îngrijorări că devine din ce în ce mai dificil să credem tot ceea ce întâlnim online, fie că este vorba de dezinformare, atunci când un neadevăr este răspândit din greșeală, fie de dezinformare, atunci când o narațiune falsă este generată și distribuită în mod intenționat.
Clonarea vocii, de exemplu, a devenit proeminentă în ianuarie, după apariția unui videoclip falsificat al președintelui SUA, Joe Biden.