Rankine a început imediat cercetările pe marginea acestuia, studiind în special pierderile temporare de energie rezultate din cauza suprasolicitării căilor ferate.
În acelaşi an, a făcut primele încercări de a reduce fenomenul de supraîncălzire a şinei de cale ferată.
Lucrarea sa, „An experimental inquiry into the advantages attending the use of cylindrical wheels on railways” (1842), publicată la Institution of Civil Engineers din Londra, a câştigat câteva premii importante şi a atras atenţia lumii ştiinţifice asupra tânărului inginer.
Cofondator al termodinamicii de pe calea ferată
Inginerul William Rankine, care a contribuit la fondarea ştiinţei termodinamicii, s-a născut la 5 iulie 1820, la Edinburgh.
În 1836 s-a înscris la Universitatea din Edinburgh, studiind ştiinţele exacte.
A abandonat studiile, iar în 1838 s-a mutat la Glasgow, unde s-a angajat la un atelier care lucra exclusiv materiale pentru Căile Ferate (1838-1841).
A lucrat la mai multe proiecte, privind amenajarea podurilor, căilor ferate şi a porturilor.
A inventat teodolitul, un instrument optic pentru măsurarea unghiurilor orizontale şi verticale în lucrările geodezice şi topografice.
În 1848, interesul lui s-a orientat către fizica moleculară şi, o perioadă, s-a dedicat în totalitate acesteia.
A fost profesor la Universitatea din Glasgow (1855-1872). A pus bazele Institutului scoţian de inginerie civilă, în 1857.
Unul dintre fondatorii termotehnicii, a elaborat teoria generală a ciclurilor de funcţionare a motoarelor termice, în 1853.
Ciclul Rankine este ciclul teoretic (etalon) al instalaţiilor de forţă cu vapori. A introdus termenul de temperatură absolută, măsurată cu ajutorul scalei ce îi poartă numele, a cărei valoare minimă este egală cu minimul termodinamic, în 1859.
A fost numit membru de onoare al Societăţii Regale din Edinburgh (1849), al Societăţii Regale din Londra (1853), al Academiei Americane de Ştiinţe (1856) şi al Academiei Suedeze Regale de Ştiinţe (1868). A primit Medalia de Aur a Colegiului Trinity din Dublin, în 1857.
A fost căsătorit cu desenatoarea Jemima Blackburn. A murit la 24 decembrie 1872.
Consecințele catastrofei
Accidentul de la Versailles a făcut 200 de morți și sute de răniți. Datele exacte nu sunt cunoscute nici acum.