Un articol din New York Times susține că rușii doresc „visul american”, în plin Război Rece
În ciuda faptului că marea majoritate a americanilor susțineau politicile antisovietice ale guvernului lor împotriva Uniunii Sovietice, cei mai mulți au avut mai multă dificultate în încercarea de a nu-l plăcea pe rusul mediu. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, la urma urmei, guvernul american lansase o campanie de propagandă pentru a convinge poporul american că rușii – deși trăiau într-o națiune comunistă – erau aliați buni în războiul împotriva Germaniei lui Hitler. Chiar și Hollywood-ul a intrat în acțiune, lansând filme care îi înfățișau pe rușii eroici și stoici și lupta lor împotriva hoardelor naziste.
Când cel de-al Doilea Război Mondial s-a încheiat și ruptura dintre Statele Unite și Uniunea Sovietică a început să se transforme în Războiul Rece, mulți americani au fost confuzi cu privire la noua portretizare a Rusiei ca fiind o amenințare pentru Statele Unite.
Guvernul american și o presă cooperantă au dezvoltat curând un răspuns la această confuzie
Mesajul pe care l-au răspândit a fost clar și direct: guvernul sovietic era o dictatură comunistă hotărâtă să domine lumea; poporul rus, pe de altă parte, nu era cu mult diferit de omologii lor americani. Ei tânjeau doar după libertate și confort material.
Un articol din ediția din 29 septembrie 1953 a New York Times a fost un exemplu perfect al acestei abordări. Acesta începea prin a explica faptul că un „rus norocos” ar putea primi în cele din urmă un „mic teren pe care să își construiască o casă”. Articolul întreba: „Care este primul lucru pe care îl face atunci?”. Potrivit articolului, el „ridică un gard mare și frumos de jur împrejurul terenului”. Zeci de ani de regim comunist „au reușit doar să ascută instinctul poporului rus de a deține proprietatea privată”. Reporterul de la Times a opinat că „guvernul sovietic, dacă vrea să aibă o populație mulțumită, va trebui să facă concesii pentru a o satisface”.
Articolul era, de asemenea, o dovadă a ideii că unele dintre cele mai bune propagande americane îndreptate către cetățenii ruși se bazau pe descrierea imensei bogății materiale și a confortului disponibil în Statele Unite. În 1959, prima expoziție americană care a avut loc în Uniunea Sovietică a constat în mare parte din automobile, aparate de bucătărie, modă și cantități uriașe de alte bunuri de consum.