Ucraina face doi pași înainte și unul înapoi în lupta anticorupție
Chiar și atunci când rușii îți invadează țara, acest lucru nu oprește ceasul atunci când vine vorba de eliminarea corupției și de reformarea sistemului judiciar în conformitate cu criteriile de convergență ale UE, după cum menționează raportul POLITICO.
Având în vedere că UE urmează să prezinte rapoarte privind progresele înregistrate de Kiev în martie și apoi în octombrie, progresele Ucrainei în ceea ce privește statul de drept sunt mai rapide decât se aștepta, dar este vorba despre doi pași înainte și unul (foarte îngrijorător) înapoi.
Pentru președintele ucrainean Volodimir Zelenski, care a declarat că „viitorul țării sale se află în UE”, este vital să mențină ritmul, când știe că aderarea Kievului se confruntă cu rezistență din partea membrilor tradiționali ai UE, ale căror puteri ar fi „diluate” de un nou membru atât de mare. Președintele Franței, Emmanuel Macron, a declarat în mai că Kievul se află „cel mai probabil la zeci de ani” de aderarea la UE, iar țările vest-europene își exprimă constant îngrijorarea cu privire la insecuritate, corupție și costul reconstrucției unei națiuni distruse de război.
În acest context, Ucraina se mișcă acum surprinzător de repede. Numirea unui nou procuror-șef a dat un impuls luptei împotriva corupției, multe cazuri de profil înalt ducând în cele din urmă la condamnări. De asemenea, parlamentul ucrainean a lichidat Tribunalul administrativ districtual din Kiev, cunoscut ca fiind cel mai corupt tribunal din Ucraina.
Cu toate acestea, în schimb, există acum o îngrijorare din ce în ce mai mare în ceea ce privește Curtea Constituțională, cu controlul juridic suprem, care poate anula deciziile guvernului. O nouă reformă amenință să permită interferențe politice într-un organism care ar urma să filtreze candidații la funcția de judecător. Acest lucru ar putea ridica un obstacol major în calea aspirațiilor europene ale Ucrainei. Atât Comisia Europeană, cât și Comisia de la Veneția, un organism consultativ al Consiliului Europei privind dreptul constituțional, au tras deja un semnal de alarmă.
Închiderea celui mai corupt tribunal din Ucraina
Lichidarea de către Ucraina a Tribunalului Administrativ Districtual din Kiev este privită pe scară largă ca fiind unul dintre cei mai pozitivi pași în lupta împotriva corupției, dar nu a fost ușor.
Zelenski a depus proiectul de lege pentru a închide instanța ca o prioritate încă din aprilie 2021. Cu toate acestea, parlamentul ucrainean a făcut acest lucru abia la 13 decembrie, la patru zile după ce Departamentul de Stat al SUA l-a sancționat pe președintele său, Pavlo Vovk, pentru solicitare de mită în schimbul amestecului în procesele judiciare și în alte procese publice.
Sancțiunea americană împotriva judecătorului-șef al tribunalului a fost picătura care a umplut paharul, a declarat Mykhailo Zhernakov, președintele consiliului de administrație al Fundației Dejure, o organizație neguvernamentală care se concentrează pe reforma juridică.
Dar înlăturarea lui Vovk a fost, de asemenea, rodul unei presiuni intense din partea grupurilor societății civile ucrainene care au expus neregulile instanței și a organizațiilor anticorupție care au investigat judecătorii principali ai acesteia.
În 2020, Biroul Național Anticorupție din Ucraina (NABU) a făcut publice așa-numitele casete Vovk – interceptări telefonice atât ale judecătorilor Curții Administrative, cât și ale avocaților de top în legătură cu un caz penal împotriva lui Vovk – care au dezvăluit un număr mare de procese false, hotărâri ilegale și presiuni exercitate de Vovk asupra judecătorilor și funcționarilor.
Un al doilea pas înainte
Al doilea mare avans a venit odată cu numirea lui Oleksandr Klymenko în funcția de procuror-șef anticorupție.
În 2021, faimosul Tribunal administrativ districtual din Kiev a blocat numirea fostului detectiv de la biroul anticorupție NABU. Klymenko a devenit celebru pentru că a investigat un caz de mită împotriva unui alt oficial de rang înalt din administrația lui Zelenski: Oleg Tatarov, șeful adjunct al biroului președintelui. Deși Tatarov a fost acuzat de luare de mită, cazul său a fost transferat de sub jurisdicția organismelor independente anticorupție la serviciul de securitate al Ucrainei. La scurt timp după aceea, cazul a dispărut.
Marele pas înapoi
Cu toate acestea, în aceeași zi în care Ucraina a lichidat instanța administrativă, a făcut un pas greșit major în ceea ce privește reforma Curții Constituționale, care este foarte importantă.
La 13 decembrie, parlamentul ucrainean a votat o lege de reformare a Curții Constituționale, însă organismele de supraveghere au subliniat potențialul de interferență politică în modul în care sunt numiți judecătorii în noul sistem.
Noua procedură stabilește un grup consultativ format din trei oficiali guvernamentali și trei experți independenți cu același număr de voturi în timpul selecției judecătorilor. Aceștia ar urma să aleagă candidații prin vot cu majoritate simplă. Decizia grupului nu este, de asemenea, definitivă, ceea ce face posibil ca posibilii candidați care nu au trecut de evaluare să candideze în continuare pentru locurile de la Curtea Constituțională.
La 19 decembrie, Comisia de la Veneția a recomandat modificarea noii legi și introducerea unui al șaptelea membru în grupul consultativ pentru a le oferi experților independenți un vot decisiv în timpul selecției. De asemenea, Comisia a recomandat ca deciziile grupului consultativ să devină obligatorii, făcând imposibilă șansa candidaților cu evaluări negative de a deveni judecători ai Curții Constituționale.
Cu toate acestea, abia a doua zi, Zelenski, în drum spre Washington, a semnat legea, ignorând recomandarea Comisiei de la Veneția.