Evenimentul Istoric > Articole online > Istoria universală > Titanicul munților, cea mai ghinionistă gară din lume, se reinventează
Articole online

Titanicul munților, cea mai ghinionistă gară din lume, se reinventează

Gara a fost proiectată în 1853, dar s-a tărăgănat finalizarea ei până în 1928.

La un an de la tăierea panglicii a fost lovită de criza financiară mondială izbucnită în 1929.

Doi ani mai târziu, a fost puternic deteriorată într-un incendiu. Apoi, în 1936, a început războiul civil spaniol, iar în momentul în care s-a încheiat, a izbucnit Al Doilea Război Mondial.

Din cauza ghinioaneleor care au lovit-o, stației feroviare Canfranc, de la granița franco-spaniolă, i s-a spus „Titanic al munților”.

La ceremonia de deschidere a liniei, regele spaniol Alfonso al XIII-lea decretase: „Pirineii nu mai există!”.

Însă, munții au fost doar unul dintre obstacolele în calea succesului Canfranc.

Tungsten contra aur

Există multe mituri și legende în jurul stației, cum ar fi faptul că a schimbat cursul celui de-Al Doilea Război Mondial. Nu a făcut-o, dar cu siguranță a jucat un rol.

După ce naziștii au ocupat Franța, regimul Franco a folosit Canfranc pentru a schimba tungstenul, vital în producția de tancuri, cu aur nazist.

Un singur transport cântărea 86 de tone.

Franco dorea să mențină relații bune cu Marea Britanie și SUA, dar nu avea să refuze oportunitatea unui comerț profitabil cu Germania nazistă. Stația a fost folosită de spioni din toate părțile și se spune că numeroși evrei au scăpat de persecuțiile din Franța regimului de la Vichy prin Canfranc.

Până la sfârșitul ostilităților, dictatura Franco a fost izolată, iar traficul feroviar internațional s-a reluat abia în anii 1950.

Dar altă problemă a stat din nou în calea succesului gării Canfranc. Calea ferată de pe partea franceză avea un ecartament diferit de cel spaniol, astfel încât pasagerii și bagajele trebuiau mutați dintr-unun tren la altul, adăugându-se la timpul deja lung de călătorie.

Linia nu a fost niciodată viabilă.

În 1970, o deraiere a avariat un pod, oferind o scuză pentru a abandona stația care, cu 365 de ferestre și platforma lungă de 200 de metri, a fost lăsată în paragină.

La 51 de ani după ce a fost abandonată, clădirea istorică va fi transformată într-un hotel de lux cu 104 camere, relatează The Guardian.

Fațada va fi păstrată, dar o nouă gară este construită în spatele celei existente și va avea acces prin holul hotelului.

Se speră ca măcar de data asta investiția să fie profitabilă, deoarece Canfranc se află pe una dintre rutele către Santiago de Compostela.

 

 

 

Registration

Aici iti poti reseta parola

Abonare la notificari Doriți să primiți notificări atunci când publicăm ceva interesant? NU DA