După ce au terorizat navele transatlantice în Primul Război Mondial, aceste submarine germane au devenit și mai înfricoșătoare în Al Doilea Război Mondial.
Dezastrul provocat de submarine în Primul Război Mondial
Cele mai impresionante mijloace de război în ambele războaie mondiale, submarinele germane au devastat transportul maritim transatlantic, scufundând 8 000 de nave comerciale și de război și ucigând zeci de mii de oameni. Aceste U-boat-uri (abrevierea de la Unterseeboot, cuvântul german pentru „barcă submarină”) cutreierau oceanele în căutarea inamicului și puteau ataca nave de 20 de ori mai mari decât ele.
În interiorul submarinelor slab iluminate, marinarii nu puteau să facă duș și nici măcar să își schimbe hainele în timpul patrulărilor care puteau dura două luni pe mare. Cincizeci de oameni împărțeau două toalete – dintre care una era dublată de un dulap pentru alimente la începutul patrulelor – care nu puteau funcționa la o adâncime de 25 de metri sau mai mult din cauza presiunii exterioare a apei, potrivit cărții The U-Boats de Douglas Botting.
Submarinele erau încă arme navale primitive atunci când Germania a devenit ultima mare putere navală care a construit unul în 1906. Cu toate acestea, până la începutul Primului Război Mondial, în 1914, Germania a prins concurența. Cele 20 de submarine U-boat pregătite pentru luptă erau mai sofisticate decât submarinele altor țări și puteau parcurge 8.000 km fără realimentare, ceea ce le permitea să acționeze de-a lungul întregii coaste britanice.
U-Boat-urile au ajuns la maturitate în Primul Război Mondial
Flota submarinelor U a dat prima lovitură la 5 septembrie 1914, atacând un crucișător ușor britanic în largul coastelor Scoției, atac care a ucis peste 250 de marinari. Șaptesprezece zile mai târziu, U-9 a scufundat într-o oră trei crucișătoare de luptă britanice, omorând aproape 1.500 de persoane. În ciuda acestor lovituri, germanii au pierdut mai multe U-boat-uri decât au scufundat în prima lună de război.
În februarie 1915, Germania a anunțat începerea războiului submarin nerestricționat, în cadrul căruia toate navele, chiar și navele comerciale din țările neutre, vor fi scufundate fără avertisment într-o zonă de război din jurul Marii Britanii. Ideea că submarinele ar ataca navele comerciale fusese respinsă de mulți britanici, inclusiv de Primul Lord al Amiralității, Winston Churchill, care a scris: „Nu cred că acest lucru ar fi făcut vreodată de o putere civilizată”.
U-boat-urile au atacat nu numai proviziile de alimente și petrol destinate Insulelor Britanice, ci și navele de pasageri. La 7 mai 1915, U-20 a torpilat vasul de linie Lusitania în largul coastelor Irlandei și a ucis aproape 1 200 de pasageri, inclusiv 128 de americani. Alarmată de perspectiva unei intrări americane în război, Germania s-a angajat în cele din urmă să protejeze siguranța pasagerilor înainte de a scufunda nave neînarmate.
Aliații s-au străduit să contracareze amenințarea U-boat
Marina Regală a camuflat navele de război cu vopsea pentru a părea nave comerciale. După ce au anunțat reluarea războiului submarin fără restricții împotriva navelor aliate și neutre la 31 ianuarie 1917, U-boat-urile au scufundat mai mult de 500 de nave până la sfârșitul lunii aprilie. U-boat-urile aproape au reușit să învingă Marea Britanie, dar atacurile asupra navelor comerciale americane au jucat un rol important în intrarea Statelor Unite în război.
Dezvoltarea de către Germania a submarinului U-cruiser i-a permis să atace coasta atlantică a noului său inamic. Primul U-boat german a ajuns în apele americane în mai 1918 și a scufundat 13 nave – dintre care șase într-o singură zi – pe lângă faptul că a amplasat mine în porturile americane și a secționat două cabluri telegrafice de pe fundul mării în timpul patrulării sale.
Măsuri de protecție în fața pericolului reprezentat de submarine
Prin gruparea navelor comerciale în convoaie și escortarea lor cu nave de război, contramăsurile Aliaților au început să atenueze efectele submarinelor U, deși submarinele germane au reușit să distrugă mai mult de 10 milioane de tone de marfă până la sfârșitul Primului Război Mondial.
Deși Tratatul de la Versailles a impus predarea tuturor submarinelor U-boat și a interzis Germania să le mai dețină, construcția submarinelor a fost reluată după ce liderul nazist Adolf Hitler a denunțat pactul de pace în 1935.
Primul Război Mondial a demonstrat că submarinele cu rază lungă de acțiune pot fi arme puternice, iar când războiul a revenit în 1939, la fel au făcut și submarinele U.
U-Boat-urile țintesc căile maritime în Al Doilea Război Mondial
Când a început cel de-al Doilea Război Mondial, Germania avea 57 de submarine sub comanda comodorului Karl Dönitz, care servise pe submarine în Primul Război Mondial. Dönitz credea că războiul va fi decis în Atlantic și că îl poate câștiga cu 300 de submarine.
În mai 1940, Hitler a aprobat războiul submarin nerestricționat asupra tuturor navelor din jurul Marii Britanii, după ce inițial respinsese ideea pentru a evita provocarea Statelor Unite. Odată intrată în posesia porturilor din Norvegia și vestul Franței, Germania a extins raza de acțiune a submarinelor sale pentru a perturba navigația comercială. U-boat-urile își urmăreau țintele timp de zile întregi și atacau în grupuri pe care britanicii le numeau „haite de lupi”. Din vara anului 1940 până în primăvara anului 1941, fiecare U-boat aflat pe mare a scufundat în medie opt nave comerciale pe lună.
Deși britanicii au implementat un sistem de convoaie la începutul războiului, acesta a fost slab protejat în primele 18 luni. Radarul a rămas primitiv. Avioanele erau puține la număr, nu aveau suficientă rază de acțiune și nu puteau asigura acoperirea escortei pe timp de noapte. În timp ce Aliații nu dispuneau de informații adecvate cu privire la mișcările submarinelor, Germania a interceptat cablurile dintre firmele americane de asigurări maritime și subscriitorii europeni pentru a afla despre încărcăturile, datele de plecare și destinațiile navelor, potrivit History.
Atacurile asupra Statelor Unite ale Americii
După intrarea Statelor Unite în cel de-al Doilea Război Mondial, un val de 16 U-boat-uri au atacat navele comerciale de-a lungul coastelor americane și canadiene în cadrul operațiunii Drumbeat. Profitând de apărarea slabă și dezorganizată, în prima jumătate a anului 1942, submarinele U-boat au ajuns până în Golful Mexic și au navigat pe căile de navigație interioare. U-boat-urile care se aflau la pândă de-a lungul căilor maritime din Carolina de Nord au scufundat 78 de nave comerciale și au ucis 1 200 de soldați din marina comercială.
Odată ce navele comerciale americane au început să navigheze în convoaie transatlantice cu escorte maritime și aeriene continue, atacurile au scăzut dramatic.
Împreună cu spargerea codurilor submarinelor, îmbunătățirea tehnologiei radar și eficacitatea atacurilor bombardierelor cu rază lungă de acțiune și a navelor de escortă au dus la scufundarea a 41 de submarine în mai 1943, dintre care opt într-o singură zi. Dönitz a răspuns ordonând submarinelor sale să se retragă în locuri mai îndepărtate, cum ar fi Oceanul Indian, unde țintele ar fi fost fără escortă.
Soarta acestor submarine germane
U-boat-urile au revenit pe coasta britanică în 1944, după ce dezvoltarea tuburilor de ventilație le-a permis să acționeze mai mult timp și mai adânc sub apă pentru a reduce șansele de detectare de către radar și avioanele inamice. Cu toate acestea, au suferit pierderi grele și puține succese. După sinuciderea lui Hitler la 30 aprilie 1945, Dönitz a fost succesorul său și a ordonat forțelor germane să înceteze operațiunile și să se predea. Cele 45 de U-boat-uri aflate pe mare au ieșit la suprafață și s-au îndreptat spre porturile desemnate de Aliați.
Conform unor estimări, Germania a pierdut trei sferturi din submarinele pe care le-a construit în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Deși au devastat navele Aliaților pe parcursul celor două războaie mondiale, submarinele U au devenit, de asemenea, sicrie de oțel pe fundul oceanului pentru aproximativ 30 000 dintre cei 40 000 de marinari care le-au deservit.