Evenimentul Istoric > Articole online > Istoria secretă > Sfârșitul unui capitol tragic! S-a aflat adevărul despre nava de război japoneză torpilată care transporta 1.000 de prizonieri aliați
Articole online

Sfârșitul unui capitol tragic! S-a aflat adevărul despre nava de război japoneză torpilată care transporta 1.000 de prizonieri aliați

navă

Sfârșitul unui capitol tragic! S-a aflat adevărul despre nava de război japoneză torpilată care transporta 1.000 de prizonieri aliați

Un echipaj de explorare olandez tocmai a descoperit rămășițele scufundate ale SS Montevideo Maru, o navă de război japoneză care a transportat aproximativ 1.000 de prizonieri de război aliați – majoritatea australieni – prin Marea Chinei de Sud înainte ca Marina americană să o torpileze în 1942.

Descoperirea pune capăt unei căutări de 81 de ani a navei scufundate și oferă o consolare familiilor ale căror persoane dragi au murit într-unul dintre cele mai grave dezastre maritime din Australia.

„Când am văzut pentru prima dată imaginile cu nava pe care nimeni nu o mai văzuse de 80 de ani, din acea noapte teribilă, a fost ceva destul de emoționant”, a declarat pentru ABC John Mullens de la Silentworld Foundation, o organizație non-profit care a ajutat la conducerea misiunii. „Am avut la bord două persoane apropiate de familia mea, așa că, în timp ce pe de o parte au fost urale, pe de altă parte au fost câteva lacrimi. A fost foarte emoționant”.

navă

Istoria SS Montevideo Maru începe în Nagasaki, Japonia, în 1926, când nava a fost lansată la apă

Inițial, a fost folosită pentru a transporta bunuri și pasageri între Japonia și America de Sud, dar acest lucru s-a schimbat odată cu izbucnirea celui de-al Doilea Război Mondial.

În timpul războiului, SS Montevideo Maru a contribuit la o serie de misiuni de transport, în special la transportul prizonierilor de război și al civililor aliați capturați.

În zilele care au precedat dispariția sa, SS Montevideo Maru făcea exact acest lucru. La sfârșitul lunii iunie, nava a plecat din Rabaul, Papua Noua Guinee – pe atunci controlată de Australia – cu scopul de a ajunge pe insula Hainan, controlată de japonezi, pentru a lăsa prizonieri, soldați și bunuri.

În această călătorie, nava a avut peste 1.000 de prizonieri, dintre care 979 erau australieni. În total, civili din 14 țări au fost prezenți în momentul dispariției navei.

La 1 iulie 1942, un submarin american numit Sturgeon a urmărit nava pe tot parcursul nopții și a tras patru torpile asupra ei. Din nefericire, SS Montevideo Maru nu avea marcaje care să o desemneze drept navă de transport de prizonieri.

Din păcate pentru prizonieri, torpilele și-au atins ținta, iar SS Montevideo Maru s-a scufundat în largul coastei insulei filipineze Luzon în aproximativ 11 minute.

Echipajul japonez a abandonat nava, dar toate bărcile de salvare s-au răsturnat în cele din urmă. Se crede că doar 17 dintre cei 88 de gardieni și membri ai echipajului au supraviețuit atacului, dar toți au fost nevoiți ulterior să mărșăluiască prin jungla filipineză pentru a ajunge în siguranță.

Niciunul dintre prizonierii aliați nu a supraviețuit scufundării

Scufundarea SS Montevideo Maru a devastat publicul australian. Multe familii au primit abia ani mai târziu confirmarea că cei dragi lor s-au înecat în atac, inclusiv familia radiologului Arthur Parry, care lucra ca medic în Rubaul când forțele japoneze au invadat orașul.

Devastarea totală a evenimentului și lipsa de răspunsuri cu privire la locul de veci al SS Montevideo Maru au determinat compania olandeză de date geografice Fugro să înceapă să urmărească nava la zeci de ani după dezastru.

Fugro a petrecut cinci ani dezvoltând un plan de localizare a epavei. Lucrând alături de specialiști în cercetarea adâncurilor marine, de Fundația Silentworld și de forțele armate ale Australiei, Fugro a început căutările în zona pe care o considerau cea mai probabilă. După numai 12 zile, vehiculul lor subacvatic autonom a găsit epava în largul coastei celei mai mari insule din Filipine.

Astăzi, epava se află la peste 4.000 de metri – o adâncime mai mare decât cea a Titanicului.

Publicul australian s-a grăbit să sărbătorească această descoperire.

„Acest lucru pune capăt unuia dintre cele mai tragice capitole din istoria maritimă a Australiei”, a declarat Richard Marles, vicepremierul australian, într-o înregistrare video postată pe Twitter.

Potrivit New York Times, premierul australian Anthony Albanese a declarat că speră ca această descoperire să aducă „o oarecare alinare celor dragi care au vegheat mult timp”.

„Efortul extraordinar din spatele acestei descoperiri vorbește despre adevărul durabil al promisiunii naționale solemne a Australiei de a-și aminti și onora întotdeauna pe cei care și-au servit țara”, a continuat premierul Albanese.

În prezent, epava vasului va fi lăsată netulburată și nu există planuri de a înapoia trupurile celor decedați familiilor lor.

Registration

Aici iti poti reseta parola