Popov a găsit explicația pentru catastrofa submarinului Kursk
Kursk s-ar fi putut scufunda din cauza unui submarin NATO , a spus amiralul Viaceslav Popov , care comanda Flota de Nord în momentul tragediei. Potrivit acestuia, subalternii săi au determinat cu o certitudine de 90% care submarin al NATO este responsabil pentru moartea echipajului rus.
După cum spune Popov, submarinul Alianței Nord Atlantice urmărea Kursk, dar nu a calculat bine manevrele.
„Fie manevra de la Kursk a dus la pierderea contactului… Îi cunosc numele cu o probabilitate de 90%, dar pentru a-l acuza public, trebuie să ai dovezi și să probezi. Nu pot să probez, dar submarinul NATO a fost acolo, în zona în care s-a ciocnit cu Kursk”, – a explicat fostul comandant-șef al Sevflot RIA Novosti.
Submarinul rusesc Kursk s-a scufundat pe 12 august 2000 în Marea Barents, la 175 de kilometri de Severomorsk. Submarinul se afla la o adâncime de 108 metri. Potrivit versiunii oficiale, cauza tragediei, care s-a soldat cu moartea întregului echipaj – 118 persoane, a fost explozia unei torpile, scrie Pravda.
Adevărul e cu totul altul
Sursele occidentale susțin, însă, o cu totul altă poveste, în care rolul principal îl joacă lentoarea și inepția comandanților ruși.
Echipajele navelor din apropiere au simțit explozia inițială și o a doua explozie, mult mai mare, însă Marina Rusă nu și-a dat seama că a avut loc un accident și nu a inițiat căutarea submarinului timp de mai mult de șase ore. Deoarece geamandura de salvare de urgență a submarinului a fost dezactivată în mod intenționat în timpul unei misiuni anterioare, a fost nevoie de mai mult de 16 ore pentru a localiza barca scufundată.
Pe parcursul a patru zile, Marina Rusă a eșuat în mod repetat în încercările sale de a atașa patru clopote de scufundare și submersibile diferite la trapa de evacuare a submarinului. Oficialii ruși au indus în eroare și au manipulat publicul și mass-media și au refuzat ajutorul de la navele altor țări din apropiere. Președintele Vladimir Putin și-a continuat inițial vacanța într-o stațiune de pe litoral; apoi a autorizat Marina Rusă să accepte asistența britanică și norvegiană după cinci zile de la accident. La șapte zile după scufundare, scafandrii britanici și norvegieni au deschis în cele din urmă o trapăa submarinului dar nu au găsit supraviețuitori. Kremlinul și Marina Rusă au primit nenumărate critice pentru accident și modul în care au organizat acțiunea de salvare.