Muzicienii și artiștii au fost recrutați și folosiți de CIA pentru a demonstra puterea SUA în Războiul Rece.
Amintiri din Războiul Rece
În timp ce Statele Unite ale Americii și Uniunea Sovietică acumulau suficiente arsenale nucleare pentru a arunca lumea în aer și, respectiv, instalau dictaturi criminale în America Latină și colonizau Europa de Est, fiecare dintre ele a stârnit, de asemenea, valuri de subversiune culturală. Abia în 1990, o carte a lui Joseph Nye a dat un nume tuturor acestora: Soft Power: atunci când o țară convinge alte țări să facă ceea ce vrea ea.
Din 1947, postul de radio Vocea Americii și-a deviat atenția de la vechiul război la Războiul Rece, emițând către URSS și țările Pactului de la Varșovia. Dar CIA a construit, de asemenea, o serie de structuri de fațadă în căutarea hegemoniei culturale americane, începând cu Propaganda Assets Inventory, care pretindea o influență indirectă asupra a 800 de publicații, iar în 1950 Divizia Organizațiilor Internaționale sub conducerea unui fost secretar general al Muzeului de Artă Modernă din New York, Thomas Braden.
Îngrozite de atracția comunismului în Europa, aceste agenții au dus un război rece cultural împotriva „inițiativelor de pace” sovietice în serie. Congresul pentru libertate culturală, coordonat de CIA, a fost condus de compozitorul și scriitorul rus Nicolas Nabokov, exilat în SUA, cu birouri în 35 de țări, finanțat și însărcinat să organizeze expoziții, concerte și să sponsorizeze activități anticomuniste, deghizate intelectual.
Printre sarcinile sale se număra și revista Encounter, cu sediul la Londra și editată de Stephen Spender
Muzica, chiar și înainte de Scorpions, a fost întotdeauna în centrul atenției. Muzica modernistă era un pericol pentru sovietici. În centrul disputei s-a aflat cel mai mare compozitor al secolului al XX-lea, Dmitri Șostakovici. CIA s-a numărat printre cei care au încercat să-i asigure dezertarea atunci când Iosif Stalin l-a eliberat pe Șostakovici pentru a se adresa Congresului cultural și științific pentru pacea mondială de la New York în 1949.
Dar Șostakovici i-a frustrat și i-a derutat pe susținătorii săi occidentali. S-a întors în Rusia și a permis URSS să îl prezinte drept un camarad loial, o afirmație la fel de scandaloasă ca și încercările Occidentului, de la mijlocul anilor 1970 până în prezent, de a-l prezenta pe Șostakovici drept un disident politic.
Disprețul sovietic față de modernismul occidental a fost o invitație pentru serviciile secrete americane de a promova o astfel de muzică. În consecință, în 1952, CCF a coordonat Festivalul capodoperelor artei moderne din secolul al XX-lea, la Paris. Orchestra Simfonică din Boston a fost transportată cu avionul pe cheltuiala Departamentului de Stat pentru a interpreta „Ritualul primăverii” de Stravinski; Braden a remarcat că spectacolul „a adus mai multe laude pentru SUA decât ar fi putut face Dwight Eisenhower într-o sută de discursuri”.
Rusia a fost la fel de abilă: Filarmonica din Leningrad a efectuat un turneu la BBC Proms și în alte locuri în 1971 și chiar și-a păstrat „dirijorul de turneu”, Arvid Jansons, ca dirijor principal invitat al orchestrei Hallé din Manchester.
Scena artelor vizuale a fost, de asemenea, un teren de luptă în Războiul Rece
În zilele noastre, este greu de imaginat o lume divizată între realismul socialist din Uniunea Sovietică și expresionismul abstract ca instrument al CIA în apărarea Occidentului. Dar acesta este modul în care agenția a văzut inovațiile inițiate de Jackson Pollock și alții.
Acoliții lui Joseph McCarthy în epurarea stângii americane au considerat expresionismul abstract „neamerican”. Dar CIA nu era de aceeași părere, găsind în noua artă un individualism asertiv – în contrast puternic cu îngrădirile colectiviste ale realismului socialist.
Centrul de greutate al artei plastice s-a deplasat de la Paris la New York. În cartea sa despre războiul rece cultural, Who Paid the Piper?, Frances Stonor Saunders spune că CIA s-a transformat „în maniera unui prinț renascentist, cu excepția faptului că a acționat în secret”.
Artiștii – în special Pollock, dar și Mark Rothko și Willem de Kooning – au beneficiat de promovarea internațională sprijinită de CIA, în ciuda opiniilor lor politice.
Aceeași ironie a fost aplicată jazzului, o muzică încă în mare parte a negrilor din SUA
În SUA, turneele artiștilor de jazz, ca de altfel toate celelalte, erau blamate. Dar originile rasiale ale jazzului au fost folosite în propaganda împotriva Germaniei naziste, așa că de ce nu și împotriva Rusiei comuniste?
Geniul lui Louis Armstrong a fost exploatat, iar trompetistul a fost numit „ambasador de bunăvoință al jazzului”, fiind trimis în turnee finanțate de guvern în Europa și Africa, în timp ce acasă se aplicau legile Jim Crow.
Cu toate acestea, „ambasadorii” jazzului s-au dovedit a fi mai greu de gestionat decât pictorii. Armstrong s-a retras din post – renunțând la ceea ce trebuia să fie un turneu de prezentare în URSS – după ce președintele Eisenhower a refuzat trimiterea de trupe pentru a pune în aplicare legile de desegregare din 1957. „Satchmo” a reluat turneele când politica a fost inversată și o divizie mobilizată în Arkansas.
Dizzy Gillespie s-a alăturat primului turneu organizat de Departamentul de Stat în 1956, dar nu a vrut să participe la briefingurile oficiale, spunând că „nu avea de gând să își ceară scuze pentru politicile rasiste ale Americii”. Pianistul alb de jazz Dave Brubeck a fost un alt „ambasador” al politicii culturale americane, trimis mult mai târziu, într-un turneu de 13 concerte în URSS în 1985.
Cel mai puternic amestec al CIA în domeniul literaturii a vizat „Întuneric la amiază” de Arthur Koestler și „Ferma animalelor” și „1984” de George Orwell
Copii ale primei – considerate comentarii anticomuniste – au fost transportate peste Cortina de Fier cu balonul, în timp ce Partidul Comunist Francez a ordonat membrilor săi să cumpere în masă, apoi să distrugă exemplarele.
Toată lumea știe că Orwell disprețuia în egală măsură dictaturile de toate culorile politice și că scena finală din Ferma animalelor, în care apar oameni și porci, poate face referire la ambele sisteme politice.
Însă cartea lui Stonor Saunders a scos la iveală un plan al CIA de a obține drepturile cinematografice pentru Ferma animalelor pentru a-i modifica finalul.
CIA a schimbat, de asemenea, finalul versiunii cinematografice a romanului 1984, sfidând instrucțiunile lui Orwell.