Promovarea unui pilot de vânătoare arată cum marina chineză învață de la SUA pe măsură ce flota sa de portavioane crește
Pilotul J-15 Xu Ying a efectuat aterizarea inițială de noapte pe puntea Liaoning – primul portavion al Chinei – în 2017 și a fost promovat la funcția de ofițer executiv (XO) al Shandong – primul portavion construit pe plan intern – în 2020, după un an de pregătire în domeniul luptei pe navă de război și al comenzii.
„În calitate de utilizator de arme de pe navă, aș împărtăși [experiențele mele de zbor naval] cu tovarășii care lucrează în departamentul de echipamente și aș încerca eforturi pentru a îmbunătăți sistemul nostru operațional, găsind o modalitate mai bună de a ajuta întreprinderea portavionului chinez”, a declarat Xu într-un documentar difuzat de CCTV.
Xu, acum comodor naval, continuă să conducă echipa de aviație J-15 Flying Shark în antrenamente de rutină, potrivit CCTV.
Numirea sa este doar un exemplu al eforturilor PLA Navy (Armata de Eliberare a Chinei) de a recupera decalajul față de serviciile americane, unde aproape toți ofițerii comandanți și executivi provin din rândurile piloților săi de vânătoare.
Anterior, aproape toți ofițerii comandanți de pe primele două portavioane ale Chinei erau foști comandanți de distrugătoare și fregate
Zhou Chenming, cercetător la Yuan Wang, un grup de reflecție în domeniul militar și al tehnologiei științifice cu sediul la Beijing, a salutat eforturile Marinei PLA de a promova mai mulți dintre ofițerii săi de zbor în posturi de comandă ale grupurilor de atac ale portavioanelor chineze.
„Promovarea lui Xu este un bun proiect pilot de început pentru marină. Un ofițer secund cu experiență în domeniul aviației navale este foarte util pentru coordonarea generală și operațiunile de rutină ale giganticei platforme de avioane”, a declarat el.
Xu nu este primul pilot din China care comandă o navă de război. Acest record a fost stabilit la începutul anilor 1990 de contraamiralul Bo Yaoping, actualul comandant adjunct al Flotei Mării Nordului, potrivit unor rapoarte anterioare ale presei de stat.
Bo s-a înrolat în forțele aeriene în 1979, când avea 17 ani, și putea pilota patru tipuri de avioane de luptă până la vârsta de 25 de ani. În 1987, a fost admis la Academia de Nave de Război din Guangzhou și a primit comanda unei fregate patru ani mai târziu.
Lansarea în iunie a celui de-al treilea și cel mai avansat portavion al Chinei, Fujian, a crescut cererea pentru mai mulți piloți remarcabili pe portavion, precum Xu.
Catapultele electromagnetice ale noii platforme de luptă a aeronavelor – similare celor de pe superportavionul USS Gerald R. Ford – înseamnă că Marina PLA va trebui să stăpânească un nou sistem de lansare și recuperare. Atât puntea Liaoning, cât și cea Shandong dispun de modele de „sărituri cu schiuri”.
În 2017, Marina PLA și-a înființat propria școală de pregătire în domeniul aviației – similară abordării Marinei SUA – în loc să aleagă candidați calificați din forțele aeriene.