Online

Premieră pentru Europa de Est, înregistrată la Timişoara. Sau la Lipova?

 Marina Constantinoiu
Premieră pentru Europa de Est, înregistrată la Timişoara. Sau la Lipova?

La o distanță în timp de 146 de ani, apare controversa: unde a apărut primul tramvai tras de cai? La Timişoara sau la Lipova?

Seria premierelor timișorene consemnează că la data de 8 iulie 1869 a ieșit pe traseu primul tramvai tras de cai de pe teritoriul actual al României.

Se împlinesc, asaşadar, la 8 iulie, 150 de ani de când la Timişoara a fost inaugurată prima linie de tramvai cu cai din ţară, de 6 kilometri lungime. Astfel, Timişoara devenea primul oraş din ţară şi al cincilea din lume care folosea tramvaiele ca mijloc de transport în comun.

 A fost al treilea după  New York (1825) şi Paris (1854).

Trecusera 10 ani de la unirea Ţării Româneşti cu Moldova, iar Transilvania şi Banatul încă erau sub stăpânirea austro-ungară. Atunci, la Timişoara se înregistra o premieră pentru Europa de Est.

Tramvaiul a fost inventat în 1775 de englezul John Outram, scrie banatulazi.ro.

Primul tramvai urban a fost ideea lui John Stephenson şi a fost dat în funcţiune în 26 noiembrie 1832 în New York, între Manhattan şi Harlem.

În 1852, francezul Emil Loubat a avut ideea încastrării şinelor în pavaj. Și a construit linia de pe 6 Avenue, tot din New York.

Prima ţară din Europa unde s-a introdus tramvaiul a fost Franţa, la Paris, în 1854, același Loubat construind prima linie de tramvai pe Calea Debilly, cunoscută drept ”Calea ferată americană”, potrivit banatulazi.ro.

Tot o premieră pentru România a fost și inaugurarea transportului public și de mărfuri pe Canalul Bega, în același an 1869.

Întrerupt la sfârșitul anilor 1960, transportul de călători pe Bega a fost reluat în 2018, Timișoara fiind singurul oraș din România cu transport public pe apă, scrie tion.ro.

Oraș obișnuit cu premiere naționale și europene, Timișoara  a inaugurat și prima linie de troleibuz din România, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial.

Timișoara este primul oraș din România în care au fost introduse bicicletele, ca alternativă la transportul public local.

La o distanță în timp de 146 de ani, apare şi controversa: unde a apărut primul tramvai tras de cai? La Timişoara sau la Lipova?

Cu toate că istoria tramvaiului timişorean este foarte cunoscută, prima linie de tramvai tras de cai ar fi fost înfiinţată la Lipova, potrivit Radio Timişoara.

Se întâmpla cu aproape un deceniu înainte să apară  primul mijloc de transport la Timişoara, spune braşoveanul Radu Bellu, fost inginer la Regionala Căi Ferate, care a şi publicat o lucrare pe această temă – „Staţiile CFR Radna Lipova”.

Conform acestei lucrări, o linie de tramvai a fost pusă în funcțiune în Radna în 1860, între Bazarul Turcesc și Băile Lipova.

Este vorba de o linie de patru kilometri, care a deservit în special turiști, timp de șase decenii.

În 1920, se mai arată în carte, micul tramvai tras de cai a fost înlocuit de o locomotivă cu două vagoane, iar un deceniu mai târziu linia a fost desființată.

Cert este că la 8 iulie 1869 la Timişoara a fost inaugurată prima linie de tramvai pe traseul Cetate (Piaţa Sfântu Gheorghe) - Fabric, Ospătăria Regiunea Engleză.

Tramvaiul a fost fabricat la Fabrica de Vagoane din Viena. Era fabricat din metal şi lemn, şi avea o capacitate de 12 locuri pe scaune şi încă 8 locuri în picioare, potrivit ratt.ro.

În total, în oraşul de pe Bega circulau 24 de vagoane realizate la Viena şi 15 perechi de cai.

După aproape trei decenii s-a luat în calcul schimbarea modului de tracţiune al tramvaielor. În 1899 apare astfel prima reţea de transport electric.

La 30 aprilie 1869 s-au achiziţionat de la Fabrica de Vagoane din Viena primele 5 vagoane de persoane, pentru transportul cu cai, fiecare vagon costând 1755 florini.
Tramvaiele cu cai au funcţionat până la 26 iulie 1899, când s-au introdus tramvaiele cu tracțiune electrică.

La sfârşitul anului 1869, Societatea de Tramvaie cu Cai din Timișoara avea un parc de 24 de vagoane: vagoane persoane – 21 VR cu cai, vagoane serviciu – 2 VR cu cai, transport materiale, 1 VR truc).

Program de circulaţie al tramvaielor era între orele 6 – 22, la un interval de 10-12 minute.

Inapoi la articole
CAPITAL
ANIMALZOO
DOCTORUL ZILEI
EVZ MONDEN
Citește în continuare pe EVZ Istoric