Evenimentul Istoric > Articole online > Istoria secretă > O luptă egală? Gloster Meteor și misiunea sa de a distruge rachetele V-1 lansate de Germania
Articole online

O luptă egală? Gloster Meteor și misiunea sa de a distruge rachetele V-1 lansate de Germania

Gloster_Meteor

O luptă egală? Gloster Meteor și misiunea sa de a distruge rachetele V-1 lansate de Germania

Începând cu 13 iunie 1944, V-1 au fost lansate împotriva Marii Britanii, aducând teroarea asupra Londrei și a altor orașe. Zburând mai repede decât majoritatea avioanelor de vânătoare aliate, nu s-a putut face mare lucru pentru a opri aceste arme care se apropiau.

Gloster Meteor a fost primul avion de vânătoare cu reacție al Royal Air Force (RAF) și primul avion cu reacție operațional al aliaților. Fiind un secret atât de bine păzit, acesta a fost păstrat pentru apărarea internă, unde s-a confruntat cu V-1 cu un succes extraordinar.

Gloster Meteor

Dezvoltarea avionului Gloster Meteor a început în 1940. Cu toate acestea, motorul turboreactor care a propulsat aeronava era în lucru încă din 1936. Frank Whittle începuse să dezvolte un motor cu reacție și căuta un producător care să construiască un avion de vânătoare care să îl folosească. În aprilie 1939, el a vizitat compania Gloster Aircraft Company, unde s-a arătat interesat de ideile sale.

Spre sfârșitul anului 1939, Ministerul Aerului a contractat Gloster pentru a produce un prototip propulsat de un motor cu turboreactor.

Gloster E.28/39 a zburat pentru prima dată în mai 1941

Succesul său a sporit interesul pentru acest concept, iar dezvoltarea ulterioară a fost finalizată pentru un avion care folosea propulsie cu reacție și avea capacitatea de a transporta arme. Astfel a rezultat Gloster Meteor, care a zburat pentru prima dată în 1943 și a intrat în serviciu cu Escadrila nr. 616 RAF în anul următor.

Două motoare Rolls-Royce Welland au propulsat Gloster Meteor, ceea ce a permis avionului de vânătoare cu reacție să atingă o viteză maximă de 670 km/h la 7000-8000 de metri și o rază de acțiune de 1.000 de mile. Armamentul principal al aeronavei era format din patru tunuri Hispano MkV de 20 mm. De asemenea, putea transporta două bombe și până la 16 rachete RP-3 sau opt rachete HVAR.

Tehnologia Gloster Meteor a fost atent păzită, iar aeronava nu a fost trimisă niciodată în Europa de teamă că ar fi putut cădea în mâinile inamicului. Păstrat în urmă pentru apărarea internă, a patrulat cerul Marii Britanii, oprind atacurile cu „bombe zburătoare”.

„Bomba zburătoare V-1”

Bomba zburătoare V-1 a fost una dintre primele rachete de croazieră operaționale. Prima a fost lansată spre Londra la 13 iunie 1944, la un moment dat fiind trimise peste 100 de bombe zburătoare pe zi, totalizând 9.521 de bombe zburătoare înainte de octombrie 1944, când Aliații au capturat ultimul loc de lansare aflat în raza de acțiune a Marii Britanii.

Designul general al V-1 avea aspectul unei torpile ascuțite, cu două aripi mici și drepte și un jet de impulsuri situat deasupra corpului principal, în partea din spate. Un Argus As 109-014 Pulsejet a alimentat bomba, pulsând de 50 de ori pe secundă. Acest lucru a permis muniției zburătoare să atingă 650 km între 1000-2000 metri. Motorul producea un zumzet, de unde și porecla de „buzz bomb”.

Focosul Amatol-39 – mai târziu Trialen – conținea 850 kg de Amatol, explozibil de înaltă eficiență 52A+ și trei fitiluri. Primul exploda la impact, al doilea când bomba atingea o anumită penetrare și ultimul la o întârziere de două ore după ce V-1 era lansată. Scopul fitilului întârziat era de a se asigura că bomba nu va cădea în mâinile britanicilor.

Gloster Meteor versus bomba zburătoare V-1

O bombă zburătoare V-1 care se apropia, la viteze de până la 600 km/h, era prea rapidă pentru ca majoritatea avioanelor de vânătoare aliate să o intercepteze – cu toate acestea, atunci când Gloster Meteor a intrat în serviciu, turboreactoarele sale au acoperit acest decalaj, permițând o interceptare mai ușoară. La 4 august 1944, la o lună după intrarea în serviciu, aeronava a obținut primele două lovituri împotriva V-1.

Prima sa lovitură nu a fost obținută așa cum ar fi presupus majoritatea. Apropiindu-se de V-1, un pilot de Gloster Meteor a apăsat pe trăgaci pentru a trage cu cele patru tunuri. Nu s-a întâmplat nimic; tunurile s-au blocat. Cu armamentul principal nefuncțional, avionul de vânătoare și-a folosit viteza pentru a ajunge lângă bomba zburătoare și a o înclina cu aripa. Acest lucru a scos din funcțiune giroscopul pe care V-1 îl folosea pentru a menține zborul la nivel și s-a prăbușit.

În afara acestui eveniment, Gloster Meteors își foloseau de obicei tunurile împotriva V-1-urilor. Pe parcursul celui de-al Doilea Război Mondial, avionul a doborât 14 dintre munițiile aeropurtate.

Registration

Aici iti poti reseta parola