Marina americană a identificat portavionul de escortă scufundat de japonezii kamikaze în cel de-al Doilea Război Mondial
Într-un comunicat de presă, Secția de arheologie subacvatică a Comandamentului pentru istorie și patrimoniu naval a explicat că a folosit o combinație de informații din sondaje și înregistrări video pentru a confirma că epava aparține USS Ommaney Bay.
„Ommaney Bay este locul de odihnă final al marinarilor americani care au făcut sacrificiul suprem în apărarea țării lor”, a declarat în comunicat directorul NHHC și contraamiralul în retragere al US Navy Samuel J. Cox. „Această descoperire le permite familiilor celor dispăruți o oarecare încheiere și ne oferă tuturor o altă șansă de a ne aminti și de a le onora serviciile aduse națiunii noastre.”
USS Ommaney Bay a fost un portavion de escortă din clasa Casablanca care a luat parte la acțiuni în Teatrul Pacificului la scurt timp după ce a fost pus în funcțiune în februarie 1944. Fiind trimis să ajute în campania din insulele Mariane și Palau, a fost ulterior repartizat la Taffy 2 (TU 77.4.2) pentru invazia din Leyte, în timpul căreia nava a lansat atacuri aeriene alături de alte portavioane în cadrul bătăliei din largul insulei Samar.
Ommaney Bay a participat la acțiuni suplimentare pe tot parcursul lunii decembrie 1944 și în luna următoare
La 4 ianuarie 1945, nava tranzita Marea Sulu, în largul coastelor Filipinelor, când radarul său a detectat 15 avioane inamice care zburau în apropiere. Grupul s-a împărțit în două, jumătate dintre ele vizând spatele Grupului operativ 77.4.1, cu care servea portavionul de escortă, iar restul aeronavelor zburând spre centrul formației de nave.
În timp ce avioanele de vânătoare americane au decolat pentru a intercepta inamicul care se apropia, un kamikaze anume, un Yokosuka P1Y, a reușit să treacă și a zburat direct spre Ommaney. Bombardierul a trecut peste suprastructura portavionului pe partea din față la tribord și a lansat două muniții. Una a penetrat puntea de zbor, provocând explozia aeronavelor de jos, în timp ce a doua a dus la explozia conductei principale de incendiu de pe puntea a doua.
Căldura provenită de la incendii a făcut aproape imposibilă asistența navelor din apropiere pentru Ommaney Bay. A fost dat ordinul de abandonare a navei, iar nava a fost în cele din urmă scufundată de USS Burns (DD-588). Dintre oamenii care serveau la bord, 93 și-au pierdut viața, împreună cu alți doi de pe un distrugător care asista la salvarea echipajului lui Ommaney Bay.
Printre informațiile folosite pentru identificarea epavei USS Ommaney Bay se numără datele colectate de Sea Scan Survey și DPT Scuba, ambele firme de scufundări cu sediul în Australia.
Vorbind cu The Washington Post, Cox a declarat: „Nu există niciun alt portavion de escortă în apropiere, așa că am fost destul de siguri că ăsta era. Apoi, acest ultim grup a reușit să coboare acolo și să găsească suficiente caracteristici astfel încât să nu mai existe absolut nicio îndoială.”
Potrivit comunicatului de presă al Comandamentului pentru Istorie și Patrimoniu Naval, epava de la Ommaney Bay este considerată monument de război. „Epava reprezintă locul de odihnă final al marinarilor care și-au dat viața pentru apărarea națiunii și ar trebui să fie respectată de toate părțile ca mormânt de război”, scrie în comunicat.