Marina americană a declarat că au fost găsite „urme” de combustibil pentru avioane în apa portavionului USS Nimitz
Echipajul a aflat în urmă cu aproximativ două săptămâni că aprovizionarea cu apă avea o problemă. Mai exact, apa devenise un lichid tulburător decolorat și cu un miros urât, a declarat un marinar de la bordul USS Nimitz. Testele au găsit ceea ce Marina a spus că erau „urme detectabile” de hidrocarburi, o componentă chimică a combustibilului pentru avioane.
Într-un interviu recent acordat Insider, un marinar de la bordul navei a descris o situație care pare a fi mult mai gravă decât cea indicată inițial de Marina Militară.
„Am fost expuși la o cantitate nesănătoasă de JP-5”, a declarat săptămâna aceasta marinarul de pe Nimitz, a cărui identitate este cunoscută de Insider, dar care nu este dezvăluită din cauza preocupărilor legate de posibilitatea unor represalii.
JP-5, sau jet-propellant-5, este un combustibil pe bază de kerosen care este utilizat în avioanele militare și care este un element de bază pentru escadrilele aeriene ale portavioanelor Marinei.
Marinarul a explicat că, deși el și colegii lor de bord au băut și au făcut duș cu apă contaminată, inițial li s-a refuzat asistența medicală pentru probleme despre care se credea că sunt legate de expunerea lor la combustibilul pentru avioane.
După asigurările anterioare ale Marinei că nu au existat efecte negative, un purtător de cuvânt al Flotei a 3-a a declarat vineri pentru Insider că cinci marinari au raportat probleme de sănătate care ar putea fi legate de contaminare și că are loc o monitorizare a situației în acest moment. În acest moment, numărul marinarilor cu probleme se ridică la 10.
Comandantul Sean Robertson, un purtător de cuvânt al flotei, a declarat vineri pentru Insider că „dacă primim rapoarte suplimentare privind apa potențial contaminată, vom investiga imediat și vom lua măsurile adecvate pentru a proteja echipajul”. Părinții marinarului cu care Insider a vorbit au declarat la acel moment că echipa medicală a portavionului încă refuza unii marinari.
Descoperirea combustibilului pentru avioane în apă
Marinarul a declarat că au fost informați pentru prima dată că exista combustibil pentru avioane în apă în seara zilei de 16 septembrie. Un purtător de cuvânt al Marinei Militare a confirmat această dată pentru Task & Purpose, una dintre publicațiile care, împreună cu Navy Times, a relatat prima dată despre această problemă, și a spus că echipajul „a luat imediat măsuri”.
Marinarul a spus că, comandantul navei a anunțat nava în acea seară că a fost descoperit combustibil pentru avioane în apă, subliniind că echipajul de aproximativ 3.000 de persoane nu ar trebui să îl bea și că ar trebui să bea doar apă îmbuteliată distribuită până la întoarcerea în port.
Marinarul a declarat că, mai târziu în acea noapte, însă, ofițerul executiv al navei și comandantul navei le-au spus că apa era de fapt potabilă și că nu exista niciun motiv de îngrijorare.
„Nu era sigură de băut”, a spus marinarul. „Oamenii i-au crezut pe comandant și pe ofițerul secund, iar oamenii făceau duș în chestia asta”.
În dimineața zilei de 17 septembrie, portavionul a sosit la Stația aeronavală North Island din San Diego, iar până la prânz, portavionul a fost conectat la rețeaua locală de alimentare cu apă. Abia atunci conducerea Nimitz a schimbat din nou cursul și a spus că apa nu era de fapt sigură pentru a fi băută și pentru a face duș, a spus marinarul.
Pe tot parcursul nopții și al dimineții, oamenii aveau impresia că apa era sigură, în ciuda indicațiilor că nu era așa, a spus marinarul.
„Personalul medical refuza să primească pacienți sau să recunoască faptul că tot ceea ce se întâmpla cu pacienții sau cu diferiți marinari avea vreo legătură cu JP-5”, a spus marinarul, adăugând că personalul medical „a refuzat” să noteze expunerea la JP-5 în dosarele marinarilor.
Testarea apei
Marinarul a explicat că, atunci când rezervoarele de apă ale navei au fost deschise pentru inspecție, la sfârșitul zilei de 17 septembrie, a fost descoperit un „strat gros de JP-5 deasupra apei potabile”. Următorul pas a fost încercarea de a spăla combustibilul pentru avioane din sistem.
Aceștia au spus că, începând cu ziua următoare, pe 18 septembrie, membrii echipajului au început să efectueze teste de gust și miros ale apei de pe navă – un proces care a continuat cel puțin în următoarele 10 zile și pe care marinarul l-a descris ca fiind o „mare îngrijorare”.
Procesul descris de marinar a presupus umplerea și apoi golirea rezervoarelor de apă și apoi prelevarea de probe de apă pentru combustibil pentru avioane. Cu toate acestea, la golirea rezervorului, ei au observat frecvent combustibilul lăsând reziduuri de-a lungul laturilor rezervorului.
„Deci, practic, ceea ce facem este să golim apa, să o umplem din nou și să lăsăm JP-5 să acopere părțile laterale ale rezervorului”, a declarat marinarul.
Până la 21 septembrie, apa de pe portavion fusese testată în laborator de două ori.
Un oficial al Marinei a declarat pentru Insider că un test inițial al probelor de apă din 19 septembrie nu a „detectat cantități măsurabile de hidrocarburi de combustibil”. Cu toate acestea, oficialul a declarat că alte teste pe eșantioane de apă din rezervoarele de apă potabilă de pe Nimitz, la 21 septembrie, au dezvăluit „urme detectabile de hidrocarburi”. Marina nu a dezvăluit cantitatea specifică detectată.