Fake news de 5000 de ani? Merit Ptah, “prima femeie medic”, nu ar fi existat niciodată

 

Istoria, în special cea antică și medievală, este uneori un izvor de fake news din cauza dificultăţii de a verifica veridicitatea informațiilor.

Merit Ptah este considerată astăzi primul medic-femeie din lume. Ea ar fi trăit acum 5000 de ani în Egiptul Antic, însă livescience.com susține acum că ea nu ar fi existat niciodată.

Merit Ptah este peste tot, de la postări în spațiul online până la cărți istorice populare sau jocuri pe calculator. Cu toate acestea, nu există nici cea mai mică dovadă că ea ar fi existat vreodată”, a declarat Jakub Kwiecinski, cercetător în istoria medicinii la University of Colorado’s School of Medicine.

Menţionată prima oară în 1938

Kwiecinski a analizat numeroase surse din literatură și izvoare istorice, și a ajuns la concluzia că Merit Ptah este menționată pentru prima dată abia în 1938,  într-o carte despre istoria femeilor în medicina mondială, redactată de activista Kate Campbell Hurd Mead.

În cartea ei, Merit Ptah este descrisă drept o femeie care a trăit în timpul celei de-a V-a dinastii a Vechiului Regat al Egiptului, în jurul anului 2730 î.Hr.

Ea ar fi fost mama unui preot important care a fost înmormântat în Valea Regilor, pe malul vestic al Nilului, acolo unde mulți faraoni și nobili egipteni au beneficiat de înhumări pompoase.

Problema

În sacrofagul preotului s-ar fi aflat o pictură a mamei acestuia, Merit Ptah. Singura problemă e că cimitirul din Valea Regilor a fost creat în Noul Regat al Egiptului între 1539 și 1075 î.Hr, adică la 1000 de ani după perioada în care ar fi trăit Merit Ptah.

“Acest nume exista în Vechiul Regat al Egiptului, însă nu apare în niciun context cu vreun medic sau pe lista vreunui vindecător din Egiptul Antic, nici măcar din rândul celor controversați”, susține Kwiecinski.

Eroare

El consideră ca autoarea din 1938 a comis o eroare și a confundat numele medicului-femeie din Vechiul Regat al Egiptului. Numele ei ar fi fost Peseshet, care apare pe lista vindecătorilor egipteni din Vechiul Regat al Egiptului.

Peseshet a devenit cunoscută în secolul al XX-lea când a fost deschis sacrofagul fiului ei Akhethetep, un curier din Vechiul Regat, care ar fi trăit în jurul anului 2400 î.Hr.

Mormântul sau a fost găsit la Giza, mult la nord față de Valea Regilor. Includea și o ușă falsă pe care erau pictați tatăl și mama sa. Despre mama sa erau notate următoarele: ”supervizor al femeilor vindecatoare”.

Vindecătoare

“Mai mult ca sigur, autoarea Kate Campbell Hurd Mead a confundat-o pe Merit Ptah cu Peseshet. Din păcate, ea a greșit atât numele acestei persoane, cât și perioada și locația sarcofagului. Din probabil prima vindecătoare-femeie Peseshet s-a născut primul medic-femeie Merit Ptah”, consideră cercetătorul.

Sursa citată amintește că acest caz este simptomatic pentru lejeritatea cu care pot fi răspândite anumite evenimente istorice false.

 

“Chiar dacă Merit Ptah nu este o femeie-vindecător autentică din Egiptul Antic, ea a devenit un simbol real al luptei femeilor din secolul al XX-lea pentru a plasa femeile într-un rol semnificativ în cărțile de istorie și a combate astfel inegalitatea de gen”, a mai adăugat el.