Vasul care are nevoie de reparații, Vasa, este unul dintre cele mai cunoscute din Suedia, fiind salvat la secole după ce s-a scufundat la doar câteva minute după prima sa călătorie.
Potrivit curatorilor Muzeului Vasa din Stockholm, nava are nevoie de o nouă structură de susținere
Vasa a fost una dintre numeroasele nave construite în anii 1600 și, la fel ca și alte vase ale epocii, a fost decorată spectaculos și echipată cu un armament formidabil, format din 64 de tunuri pe două punți. A plecat în călătoria sa inaugurală la 10 august 1628, iar atunci nava și-a găsit sfârșitul.
În timp ce părăsea portul, o rafală puternică de vânt a prins pânzele lui Vasa, înclinând-o spre babord. Deși a reușit să se redreseze, o altă rafală a împins nava, care a început în curând să se umple de apă prin gurile deschise ale tunurilor. Mii de oameni au asistat la scufundare, care s-a soldat cu moartea a 30 de membri ai echipajului.
Ulterior s-a stabilit că Vasa s-a scufundat din cauza stabilității reduse, rezultatul unui centru de greutate ridicat care, în comparație cu centrul de flotabilitate, a facilitat întoarcerea navei de război pe o parte.
La sfârșitul anilor 1950, epava a fost redescoperită și ridicată
Efortul a durat doi ani și a fost urmat de transportarea navei Vasa într-o instalație temporară cunoscută sub numele de Wasavarvet („Șantierul naval Vasa”), unde nava a fost restaurată și expusă.
În urma unei decizii a guvernului de a construi o instalație permanentă pentru a găzdui Vasa, nava a fost mutată la Muzeul Vasa, care s-a deschis pentru public în 1990. De-a lungul deceniilor, acesta a devenit cel mai popular punct turistic din Suedia, atrăgând 1,5 milioane de vizitatori anual.
După zeci de ani de expunere, Vasa are acum nevoie de reparații costisitoare, muzeul dezvăluind că nava de război riscă să se prăbușească dacă nu primește un nou schelet de susținere internă și un „leagăn” de susținere, ceea ce va costa aproximativ 150 de milioane de coroane – echivalentul a puțin sub 15,1 milioane de dolari.
Vorbind pentru The Guardian, directorul de proiect Magnus Olofsson a explicat că daunele sunt cauzate de leagănul în care Vasa a fost ținută din 1964. Structura de susținere exercită o presiune prea mare asupra corpului navei, creând fisuri și alte daune:
„Avem deja o mulțime de fisuri și nu vrem să avem și mai multe. În cele din urmă, nava s-ar prăbuși”, a declarat el pentru publicație.
Olofsson a adăugat că poluarea este un alt factor de deteriorare a Vasa
Nava de război a absorbit poluanți în timp ce era scufundată, care au erodat încet-încet lemnul. Se pare că lemnul vasului este la doar 40 la sută din nivelul normal de stejar. De aceea, este nevoie de un schelet intern, care ar ajuta la protejarea integrității navei:
„Am făcut deja cercetări timp de patru ani pentru a vedea cum o vom face, apoi am lucrat la desenele de construcție timp de patru ani și acum începem să construim, ceea ce va dura, de asemenea, aproximativ patru ani.”
O parte din aceste cercetări a inclus efectuarea de operațiuni de testare pe modele la scară reală cu ajutorul cercetătorilor de la Universitatea suedeză de științe agricole, Universitatea Uppsala și Institutul Regal de Tehnologie KTH.
Prețul menționat mai sus pentru reparații a determinat Muzeul Vasa să solicite sprijin din partea donatorilor, întrucât instituția se autofinanțează:
„Când Vasa a fost salvată, întreaga societate suedeză s-a unit și a făcut posibilă salvarea navei”, a declarat directorul Jenny Lind. „Nu a fost doar statul, au fost companii private, mari actori din societate care au ajutat, dar și persoane fizice. Așa că de aceea ieșim din nou în față și spunem că avem nevoie din nou de ajutor.”
Cei interesați să doneze pentru a ajuta la finanțarea reparațiilor o pot face prin intermediul site-ului oficial al Muzeului Vasa.