Evenimentul Istoric > Articole online > Istoria secretă > Asul italian care a zburat pentru Axă și Aliați în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial
Articole online

Asul italian care a zburat pentru Axă și Aliați în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial

Teresio Martinoli, as italian

Ce se întâmplă cu așii care au început războiul de o parte și l-au încheiat de cealaltă parte? Rareori se vorbește despre ei, chiar dacă printre ei se numără o serie de piloți pricepuți, inclusiv Teresio Martinoli.

Teresio Martinoli, asul italian care a zburat pentru ambele tabere

Un as italian, Teresio Martinoli este unul dintre acei oameni care au început cel de-al Doilea Război Mondial obținând victorii aeriene împotriva Aliaților și l-a încheiat zburând alături de aceștia. În timpul serviciului său, a doborât atât avioanele Luftwaffe, cât și pe cele ale Aliaților, și este creditat cu un număr impresionant de 22 de victorii.

Viața lui Teresio Martinoli înainte de cel de-al Doilea Război Mondial

Se cunosc foarte puține lucruri despre viața lui Teresio Martinoli înainte de serviciul său în cel de-al Doilea Război Mondial, în afară de faptul că s-a născut la Novara, Italia, la 26 martie 1917. În următorii 20 de ani, nu se știe ce a făcut. Cu toate acestea, în 1937, și-a obținut licența de pilot de planor, iar în anul următor s-a înrolat în Regia Aeronautica – Forțele Aeriene Regale Italiene.

În cadrul Regia Aeronautica, Martinoli a urmat un curs de zbor militar la Ghedi, unde a învățat să zboare mai mult decât planoare. După ce și-a încheiat pregătirea, a fost repartizat la 366ª Squadriglia, 151° Gruppo, 53°Stormo cu gradul de Sergente Pilota. La scurt timp după aceea a fost transferat la 384ª Squadriglia, 157° Gruppo.

La 10 iunie 1940, Italia a intrat oficial în cel de-al Doilea Război Mondial când dictatorul italian Benito Mussolini a declarat război Franței și Marii Britanii. În acest moment, Regia Aeronautica era, teoretic, o forță de luat în seamă, dar, în realitate, avea foarte puține avioane de luptă moderne în comparație cu alte țări. De asemenea, serviciul avea metode de producție foarte ineficiente.

Zboruri deasupra Africii și a Orientului Mijlociu

Italia și-a desfășurat escadrilele aeriene pe tot parcursul războiului, iar Teresio Martinoli a servit în Africa de Nord, Malta, Italia continentală și Sicilia. De fapt, a obținut prima sa lovitură mortală la doar trei zile după ce țara a intrat în conflict. La 13 iunie 1940, pilota un Fiat CR.42 Falco deasupra Tunisiei, când a doborât ceea ce se crede că ar fi fost un Potez 630 francez.

Teresio a fost apoi transferat la 78ª Squadriglia, 13° Gruppo, 2° Stormo. Patru luni mai târziu, a obținut a doua victimă, un Gloster Gladiator despre care se crede că aparținea Escadrilei nr. 112 a Royal Air Force, în timp ce escorta un bombardier italian în Egipt.

A zburat pentru Italia în timpul asediului Maltei

Până în toamna anului 1941, Teresio Martinoli a fost transferat la 9° Gruppo, 4° Stormo, cu care a servit pentru restul războiului. Grupul a zburat în misiuni deasupra Maltei, o colonie britanică considerată foarte importantă pentru eforturile Aliaților în Africa de Nord și în Marea Mediterană.

Între 19 octombrie 1941 și 16 mai 1942, Martinoli a fost creditat cu doborârea a trei Hawker Hurricane, un Bristol Blenheim și trei Supermarine Spitfire.

Aceste lovituri i-au adus lui Martinoli statutul de as al zborului. În timp ce escadrila sa a avut parte de o scurtă pauză în timpul iernii 1941-1942, a zburat aproape zilnic în misiuni de luptă în timpul primăverii și verii. Cu toate acestea, în ciuda succesului lor, au rămas în Malta doar temporar.

Teresio Martinoli, as italian

Teresio Martinoli și unitatea sa sunt transferați în Africa de Nord

Teresio Martinoli și unitatea 9° Gruppo, 4° Stormo au fost trimiși în Africa de Nord la mijlocul anului 1942, unde bătălia de la Bir Hakeim făcea ravagii. În timpul celei de-a doua perioade petrecute acolo, asul zburător a avut mult mai mult succes. A doborât două Curtiss P-40 Warhawk, avariindu-l pe al treilea, precum și un alt avion de vânătoare Curtiss și un Bell P-39 Airacobra, deși există dezbateri dacă acesta era avionul.

Între 23 octombrie 1942, când a ucis pentru ultima dată în Africa de Nord, și vara anului 1943, Martinoli nu a fost înregistrat. Cu toate acestea, este probabil ca el să fi continuat pur și simplu să zboare cu escadrila sa. În timpul invaziei Aliaților în Sicilia și în Italia continentală, a revendicat și mai multe lovituri aeriene. Este creditat cu o doborâre comună a unui Boeing B-17 Flying Fortress și cu o doborâre a unui Lockheed P-38 Lightning.

În ciuda eforturilor sale și ale forțelor italiene, țara a căzut în mâinile Aliaților în timpul Operațiunii Husky. Cu toate acestea, multor piloți li s-a permis în continuare să zboare, atâta timp cât au luat zborul pentru Aliați în cadrul Forțelor aeriene cobeligerante italiene (ICA). Serviciul a fost creat în octombrie 1943, la scurt timp după semnarea armistițiului italian.

Zboruri în cadrul Forțelor aeriene cobeligerante italiene

Teresio Martinoli a fost unul dintre numeroșii bărbați care s-au înrolat în Forțele Aeriene Cobeligerante Italiene. În prima sa misiune de luptă în cadrul ICA a zburat în Iugoslavia și a atacat piloții și avioanele Luftwaffe staționate acolo. Aici a fost și locul în care a obținut ultima sa victorie aeriană, doborând un Junkers Ju 52/3m deasupra Podgorica la 1 noiembrie 1943.

La 25 august 1944, Martinoli a fost ucis în timp ce se antrena la baza aeriană Campo Vesuvio. La acea vreme, el învăța să piloteze P-39, în locul obișnuitului Macchi C.205 Veltro. Primul avion fusese recent donat ICA de către Statele Unite.

Pentru serviciile sale, Teresio Martinoli a fost decorat post-mortem cu Medaglia d’oro al valor militare, după ce anterior primise Crucea de Fier clasa a doua. Este unul dintre puținii ași ai aerului din cel de-al Doilea Război Mondial care a doborât atât avioanele Aliaților, cât și ale Axei, și este creditat cu 22 de victorii aeriene și 14 avioane distruse în 276 de misiuni de luptă.

Registration

Aici iti poti reseta parola