Evenimentul Istoric > Articole online > Istoria universală > Evreii, responsabili pentru „moartea neagră”. Teoriile conspirației din Evul Mediu care au dus la o serie de crime inutile
Articole online

Evreii, responsabili pentru „moartea neagră”. Teoriile conspirației din Evul Mediu care au dus la o serie de crime inutile

Evreii, responsabili pentru „moartea neagră”. Teoriile conspirației din Evul Mediu care au dus la o serie de crime inutile

Efectele au fost deosebit de devastatoare în special pentru copii, deoarece chiar și cei care supraviețuiau erau foarte sensibili la boli, din cauza afectării grave a sistemului imunitar. Schimbările climatice, inegalitatea economică, instabilitatea politică și violența au pregătit terenul pentru cea mai cumplită pandemie medievală.

Europa înainte de Moartea Neagră

În deceniile care au urmat Marii Foamete, pe măsură ce alimentele deveneau tot mai rare, prețurile au crescut în mod imprevizibil, făcând produsele de bază inaccesibile oamenilor de rând. Planurile pentru viitoarele recolte, care mențineau vie speranța, se năruiau când venea primăvara, iar câmpurile inundate împiedicau semănatul. Oamenii își petreceau perioada de vară și toamnă căutând hrană, iar vânătoarea era rezervată nobilimii.

Cu toate acestea, în Europa medievală, pandemia a reînviat vechile teorii ale conspirației care îi implicau pe evrei în otrăvirea surselor comune de apă. Zeci de comunități evreiești au fost atacate, iar mii de locuitori au fost masacrați în anumite zone din Renania, sudul Franței și regatele creștine din Spania.

Teorii ale conspirației care îi încriminau pe evrei de otrăvire apei

Un important studiu arheologic și medico-legal publicat în 2014 arată că sute de evrei din micul oraș catalan Tárrega, inclusiv copii, bătrâni și persoane cu dizabilități, au fost uciși în mod brutal cu bâte și topoare de către vecinii lor creștini, alături de care trăiau de generații întregi.

Eforturile de a preveni astfel de evenimente ostile au fost de obicei ineficiente și au făcut prea puțin pentru a aborda cauzele principale ale animozității antisemite. De exemplu, consiliul municipal al orașului german Köln a transmis o scrisoare omologilor săi din Strasbourg în ianuarie 1349, în care se relata:

„…tot felul de zvonuri circulă acum împotriva iudaismului și a evreilor, provocate de această mortalitate neașteptată și fără egal a creștinilor. … În tot orașul nostru, ca și în al vostru, se vorbește de otrăvirea izvoarelor și fântânilor, iar despre evreii că ar trebui exterminați.

Când am aflat că în mai multe orașe și sate mici au fost formulate acuzații grave împotriva evreilor pe baza acestei mortalități, am început o anchetă amănunțită. … Dar dacă ar fi permis un masacru al evreilor… ar putea duce la genul de ultraje și tulburări care ar stârni o revoltă populară în rândul oamenilor de rând  și astfel de revolte au adus în trecut orașe la mizerie și pustietate. … În consecință, intenționăm să interzicem orice hărțuire a evreilor din orașul nostru din cauza acestor zvonuri zburătoare și să îi apărăm cu credință.”

Așadar, pandemiile accentuează problemele sociale, economice și politice pe termen lung care, în trecut, au dus întotdeauna la revolte populare, tulburări civile și chiar represiuni autocratice.

Răspunsurile umane la astfel de crize

După cum au precizat cercetătorii medicali David M. Morens și Jeffery K. Taubenberger în 2018:

„Deși este posibil ca viitoarele pandemii să nu poată fi prevenite, dispunem de cunoștințe substanțiale despre gestionarea riscului de pandemie, inclusiv măsuri standard de sănătate publică pentru a proteja persoanele și o cooperare mai eficientă între medicină și sănătate publică. Avem, de asemenea, motive să credem că putem implementa cu succes măsuri de prevenire la nivelul comunității, încetinind răspândirea virală pandemică pentru a câștiga timp pentru fabricarea de vaccinuri și scăderea sezonieră a transmiterii. Totuși, aceste recomandări s-au bazat pe o viziune pe termen foarte scurt a istoriei și pe presupunerea că „cea mai mortală pandemie din lume” a fost cea din 1918-1919. În loc să privim doctorul medieval al ciumei în cagula sa cu cioc ca pe o figură gotică a ignoranței și iraționalității de altădată, trebuie să ne punem propriul echipament de protecție și să ne confruntăm cu această imagine în oglindă.”

Se pare că această teorie nu a fost suficientă pentru a lupta împotriva pandemiei de COVID-19.

 

Registration

Aici iti poti reseta parola