Epave din secolul al XIV-lea au fost descoperite în Suedia
Epavele sunt nave comerciale cunoscute sub numele de cogs, o navă de transport cu un singur catarg care a apărut pentru prima dată în secolul al XII-lea pe coasta frizonă, deși numele „cog” este înregistrat încă din secolul al IX-lea.
Cogs a înlocuit progresiv navele de tip Viking în apele nordice în secolul al XIII-lea, probabil pentru că navele puteau transporta mai multe mărfuri decât knarr-urile de dimensiuni similare și erau mai stabile datorită fundului plat.
Un studiu dendrocronologic al uneia dintre corăbii indică faptul că lemnul folosit la construcția acesteia a fost tăiat după 1346 în regiunea care astăzi cuprinde Țările de Jos, Belgia și nord-estul Franței, în timp ce lemnul celei de-a doua corăbii a fost tăiat între 1355 și 1357 în nordul Poloniei.
Ambele nave folosesc construcția tradițională de tip „cog”, în care chiliile inferioare ale navelor au fost construite în stil carvel, în timp ce laturile sunt construite în stilul mai tradițional „clinker”.
O examinare mai atentă relevă faptul că zona dintre chingi a fost realizată cu mușchi, care a fost apoi fixat cu ajutorul unor strunguri
Săpăturile au mai scos la iveală capace de butoaie pe care este încă sculptată marca fabricantului, pantofi din piele, obiecte de uz casnic din lemn și ceramică, precum și o ascunzătoare de echipamente navale și piese de rezervă îngropate sub o grămadă de pietre de balast.
Elisabet Schager, arheolog și șef de proiect al săpăturilor, a declarat:
„Înainte ca aceste două epave să fie descoperite, în Suedia se mai cunoșteau doar alte 7 și aproximativ 30 în întreaga Europă.”
Echipa a colectat, de asemenea, mostre de sol pentru analize suplimentare, unde speră să identifice rămășițele de alimente și/sau de încărcătură, precum și resturi parazitare care ar putea indica dacă la bord erau transportate animale.
Deși navele au fost construite în afara Scandinaviei, cercetătorii nu au stabilit încă ce a cauzat scufundarea lor.
„După ce vom curăța toate lemnele de pe epave și le vom analiza critic, sperăm că vom reuși să ajungem la fondul misterului. Informațiile pe care am putut să le adunăm în urma săpăturilor inițiale sunt că nava mai mare s-a rostogolit pe partea sa de babord în ape puțin adânci în timp ce era încă armată”, spune Schager.