O rolă de foiță de argint subțire, descoperită într-un mormânt din secolul al III-lea din Frankfurt, este cea mai veche dovadă arheologică legată de creștinism la nord de Alpi.
Descoperire impresionantă legată de creștinism în Frankfurt
Există referiri la creștinismul din Galia și Germania în surse istorice de la sfârșitul secolului al II-lea, dar dovezile privind existența creștinilor la nord de Alpi înainte de această descoperire datează cel mai devreme din secolul al IV-lea.
Pergamentul strâns înfășurat, cu o lungime de doar 3,5 cm, este un phylactery, o amuletă protectoare, purtată pe un șnur sau o panglică în jurul gâtului. Acesta a fost descoperit în timpul unei excavații din 2017-2018 a unui cimitir din secolul al III-lea de pe Heilmannstrasse.
Săpăturile au scos la iveală 127 de morminte îngropate pe o suprafață de 5382 de metri pătrați. Dintre cele 127 de morminte, 113 erau morminte de inhumație, dintre care 45 nu aveau obiecte funerare. Aceasta este o proporție neobișnuit de mare de înhumări; toate celelalte cimitire romane din Frankfurt conțin aproximativ 10% înhumări. De asemenea, este neobișnuit pentru că este situat în colțul de nord-vest al orașului antic, mai degrabă decât în afara zidurilor, de-a lungul unuia dintre drumurile principale.
Obiectele funerare găsite în majoritatea înhumărilor sunt neobișnuit de fine în comparație cu cele găsite în alte morminte din vechiul Frankfurt. Există mai multă sticlă de diferite tipuri decât s-a găsit în alte morminte, un sortiment remarcabil de divers de bijuterii (mărgele de sticlă, piatră, cristal) și 14 perechi de încălțăminte așezate la picioarele defunctului.
Dar amuleta de argint descoperită în mormântul 134 a fost cel mai interesant artefact
A fost găsită în mormântul unui bărbat în vârstă de aproximativ 35-45 de ani, care a murit în jurul anilor 230-260 d.Hr. Panglica organică de care era legată a dispărut de mult, dar amuleta era încă așezată la baza gâtului. Chiar și în timpul săpăturilor, arheologii și-au putut da seama că era vorba de o amuletă cu o inscripție în interior. Conservatorii de la Muzeul Arheologic din Frankfurt l-au studiat, examinându-l la microscop și cu raze X și confirmând că exista o inscripție gravată pe el.
Cu toate acestea, citirea ei a fost o provocare complexă. Foaia subțire de aluminiu era fragilă și înfășurată atât de strâns încât conservatorii nu au îndrăznit să încerce să o desfășoare manual, dar în mai 2024, cercetătorii de la Centrul Leibniz pentru Arheologie (LEIZA) din Mainz au desfășurat-o digital, folosind tehnologie de ultimă oră în domeniul raze X și CT. Ei au reușit să o scaneze la rezoluție înaltă pentru a crea un model 3D care a putut fi apoi analizat pentru a reconstitui segmentele aplatizate și rulate și pentru a face inscripția lizibilă. Textul, care era fragmentar din cauza pierderii argintului de pe margini, a fost apoi descifrat de teologi și experți lingvistici.
Arheologul și expertul în inscripții latine Prof. Dr. Markus Scholz, de la Universitatea Goethe din Frankfurt, s-a pus pe treabă ca un puzzle și, în cele din urmă, a descifrat cele 18 rânduri ale „inscripției de argint din Frankfurt”. „Uneori mi-au trebuit săptămâni, chiar luni, pentru a veni cu următoarea idee. Am consultat experți din istoria teologiei, printre alții, și încetul cu încetul ne-am apropiat împreună de text și, în cele din urmă, l-am descifrat.” […]
Ceea ce este neobișnuit este faptul că inscripția legată de creștinism este în întregime în limba latină
„Este neobișnuit pentru acea vreme. În mod normal, astfel de inscripții pe amulete erau scrise în greacă sau ebraică”, explică Scholz. Textul este, de asemenea, foarte sofisticat. Autorul trebuie să fi fost un scrib important.
Este neobișnuit faptul că în inscripție nu există nicio referire la vreo altă credință în afară de creștinism. În mod normal, până în secolul al V-lea, un amestec de credințe diferite poate fi întotdeauna așteptat în amuletele din metal prețios de acest tip. Adesea, încă se mai pot găsi elemente din iudaism sau influențe păgâne. Cu toate acestea, nici Yahweh, Dumnezeul atotputernic al iudaismului, nici arhanghelii Rafael, Gabriel, Mihail sau Suriel nu sunt menționați în această amuletă, nici strămoșii lui Israel, precum Isaac sau Iacob. Și nici elemente păgâne precum demonii. Amuleta este pur creștină.
Textul inscripției de argint de la Frankfurt tradus în limba engleză:
(În numele?) Sfântului Titus.
Sfânt, sfânt, sfânt!
În numele lui Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu!
Domnul lumii
se împotrivește până la cea mai bună [capacitate?] a sa
toate crizele(?)/înfrângerile(?).
Dumnezeul(?) acordă bunăstare
Admitere.
Acest dispozitiv de salvare(?) protejează
persoana care
se predă voinței
Domnului Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu,
deoarece înainte de Iisus Hristos
îndoiți toți genunchii: cei cerești,
cele pământești și
cele subterane, și toate limbile
mărturisește (lui Iisus Hristos).
Evaluarea semnificației descoperirii de către experții pentru creștinismul timpuriu și teologi este abia la început
Unele dintre formulările din text nu au fost atestate decât multe decenii mai târziu. De exemplu, la începutul „Inscripției de argint de la Frankfurt” există o referire la Sfântul Tit, un ucenic al Apostolului Pavel, personaj important în creștinism.
La fel ca invocarea „Sfânt, sfânt, sfânt!”, care de fapt nu a fost cunoscută în liturghia creștină până în secolul al IV-lea d.Hr. (Trishagion). La sfârșit, textul conține și un citat aproape literal din așa-numitul imn al lui Hristos al lui Pavel din scrisoarea sa către filipeni (aici: Fil. 2, 10-11).
„Inscripția de argint de la Frankfurt” este, prin urmare, una dintre cele mai importante mărturii ale creștinismului timpuriu din lume. Descoperirea sa deschide noi orizonturi pentru arheologie, științele istorice și teologie, dar și o multitudine de noi întrebări.