Evenimentul Istoric > Articole online > Istoria secretă > Craniul de marmură al lui Bernini: Una dintre cele mai stranii opere din istoria artei este descoperită după 300 de ani
Articole online

Craniul de marmură al lui Bernini: Una dintre cele mai stranii opere din istoria artei este descoperită după 300 de ani

De un realism înfiorător, această sculptură recent regăsită în Germania, a fost realizată la comanda papei Alexandru al VII-lea, care a ținut-o pe biroul său toată viața.

Descoperirea este pe cât de macabră, pe atât de splendidă, însă întru totul pe măsura talentului celui care a sculptat Răpirea Proserpinei.

Craniul realizat în marmură de Gian Lorenzo Bernini (1598-1680), redescoperit recent în colecțiile naționale de sculpturi ale orașului Dresda, urmează să fie expus de vineri, 28 mai, 2021, la Gemäldegalerie Alte Meister.

Craniul a fost reatribuit maestrului barocului după mai multe secole de anonimat.

Opera este o comandă papală din 1655, încredințată lui Bernini de către Alexandru al VII-lea, și realizată cu o finețe excepțională în marmură de Carrara, cu o atenție pentru realism.

Memento mori

După cum explică muzeul din Dresda, craniul a fost comandat de papă la numai trei zile după ce a fost ales suveran pontif.

El va păstra opera macabră pe biroul său pentru a-i reaminti vanitatea și efemeritatea condiției umane pe pământ.

Într-unul dintre primele portrete ale papei Alexandru al VII-lea, realizat în 1655 – 1656 de către Guido Ubaldo Abbatini, suveranul pontif este înfățișat așezat la birou, cu mâna dreaptă așezată pe craniu, cu mai mulți dinți decât astăzi, și deasupra căruia a fost pictată silueta lui Hristos pe cruce.

După moartea papei, în 1667, craniul sculptat de Bernini a intrat în colecția familiei Chigi, căreia îi aparținea Alexandrul al VII-lea.

A făcut parte din lotul de obiecte achiziționate în 1728 de către prințul elector de Saxa, Frederic August I, pentru a-și înfrumuseța cabinetul de artă ce reprezintă astăzi nucleul istoric al Gemäldegalerie Alte Meister din Dresda.

Nesemnat de artist, craniul nu au fost autentificat și reatribuit lui Bernini decât în urmă cu foarte puțin timp de către conservatorii muzeului, în cadrul pregătirii expoziției din această vară, informează Le Figaro.

„Această descoperire senzațională, insolită și extrem de impresionantă”, potrivit cuvintelor administrației muzeului, va fi pentru prima oară expusă ca o operă aparținându-i maestrului napolitan.

COVID și ciumă

Gândită pentru a fi pusă în pandant cu pandemia actuală, expoziția care își deschide porțile vineri la palatul Zwinger are ca principal subiect colaborarea strânsă între Bernini și papa Alexandrul al VII-lea în vremea epidemiei de ciumă care se abate asupra Romei în anii 1556 și 1557.

Una dintre cele mai importante figuri ale barocului, Bernini este cunoscut mai ales pentru că a creat, în vremea papei Urban al VIII-lea, somptuosul baldachin din bronz aurit și coloanele cu torsade care se înalță deasupra altarului principal din basilica San Pietro de la Roma.

Cu câțiva ani înainte de a primi comanda craniului, Bernini terminase una dintre cele mai cunoscute opere ale sale, Extazul Sfintei Tereza.

Registration

Aici iti poti reseta parola