Online

Ciocnirea de trenuri de lângă București

 Cătălin Pena
Ciocnirea de trenuri de lângă București

Gazeta Transilvaniei publica, joi 12 ianuarie 1933, un „Raport special” al „unui pasager salvat” despre „ ogroaznică catastrofă de cale ferată care a avut loc marți dimineața în apropierea gării de Nord-București”:

Plecat din Filiași cu personalul 110, am călătorit bine până la Recea, unde, la plecarea din stație, mecanicul pornind brusc s-a rupt un cârlig de tracțiune. După o reparare am pornit spre București. Am ajuns la București – podul Grand – când din o manevră bruscă iarăși s-a rupt legătura. Ne-am oprit.

 

Pe când se căuta a se face reparația, la ora 6:55, apare în plină viteză acceleratul No. 16 de la Timișoara. Șeful trenului noștru și soldații de pe jos făceau semne disperate. Viteza de 80 km nu a putut fi micșorată și am fost ciocniți îngrozitor. Cu groază am văzut trenul venind asupra noastră, am tras un elev și o studentă din ușa de ieșire și cu bastonul înfipt în drugul de la rețeaua de bagaje am așteptat moartea.

 

Lovitura fiind violentă, canapelele ne-au acoperit și am scăpat patru persoane nerănite. În partea lovită a vagonului am fost: subsemnatul, Adrian Gheorghiu, profesor la școala normală Tg. Jiu, surorile Bălan, studente, un student agronom, idem teolog, idem politehnică, Vasile Jelcu, contabil la bancă R. Vâlcea, stud. Stel. Sterescu, un elev la liceul Lazăr și o văduvă.

 

Am scăpat nerăniți eu, profesorul, studenta și elevul, ceilalți au fost răniți de geamuri și fiarele vagonului. Amețiți, eu și profesorul am pornit spre stație. Debandadă și lipsă de interes la poliție și șeful stației. În drum spre stație am întâlnit venind în plină viteză acceleratul de Oradia. L-am oprit disperați, astfel s-ar fi întâmplat o nouă catastrofă.

După zece minute de la catastrofă nu se știa nimic.

Faptul de la Recea, repetarea pe dum a bruștelor porniri a trenului ne-a făcut pe toți să credem că vina catastrofei ar purta-o mecanicul trenului No.110.

Nu am cuvinte de a descrie înfiorătorul spectacol ce am văzut.

Se spune cu au fost ridicați în total 6 morți și 30 răniți. Cele două vagoane de clasa III, complet zdrobite, erau pline de soldați și alți călători așa că nu mi se pare real numărul morților și al răniților. Jacob Munteanu.

 

În completarea „Raportului” lui Jacob Munteanu, Gazeta Transilvaniei scria: „După ultimele informațiuni, a fost arestat impiegatul de mișcare Fabri Eugen care era de serviciu la cabina intermediară între stațiile București și Chitila. Acesta a declarat că, crezând că personalul 110 ajunsese în st. Buc. Nord, nu s-a gândit să oprească acceleratul 16.

Inapoi la articole
Citește în continuare pe EVZ Istoric