Cele mai mari mistere nerezolvate ale adâncurilor. De la Mary Celeste și până la MV Joyita care ar fi fost capturată de japonezi
Dintre miile de nave care s-au pierdut pe mare sau au dispărut în circumstanțe misterioase, unele se remarcă prin faptul că locurile lor de odihnă finală – sau soarta echipajului lor – rămân necunoscute.
Poate cel mai faimos este Mary Celeste, care a fost găsit abandonat în Atlantic în 1872, iar cei zece membri ai echipajului au dispărut fără urmă.
Dispariția navei Mary Celeste (1872)
Până în prezent, povestea navei Mary Celeste rămâne poate cel mai mare dintre toate misterele maritime. Nava, un bric american, a fost abandonată în Atlantic la jumătatea distanței dintre Portugalia și Azore la 4 decembrie 1872. Velele erau ridicate, iar mâncarea era încă pe masă. Vasul, care transporta alcool, plecase din New York cu zece persoane la bord și se îndrepta spre Genova.
Printre cei de pe navă se afla căpitanul Benjamin Briggs, care era împreună cu soția și fiica sa de doi ani.
În deceniile care au trecut de atunci, au existat zeci de teorii cu privire la ceea ce s-ar fi putut întâmpla.
Printre acestea se numără teorii exagerate conform cărora echipajul ar fi fost atacat de un monstru din adâncuri sau că Benjamin Briggs ar fi înnebunit și i-a ucis pe toți cei de la bord.
O altă teorie a sugerat că încărcătura de alcool s-ar fi deteriorat, determinând echipajul să se mute pe barca de salvare. Barca de salvare ar fi putut apoi să se piardă în furtună împreună cu echipajul.
Nava și-a început viața sub numele de The Amazon, dar după ce a suferit diferite probleme la diverși proprietari, numele i-a fost schimbat în speranța că astfel se va schimba soarta navei.
După dispariția echipajului în 1872, marinarii au refuzat să mai servească la bordul ei, iar nava a schimbat de 17 ori proprietarul în 11 ani.
În cele din urmă, „nava fantomă” a fost lăsată să putrezească pe un recif îndepărtat din Caraibe.
MV Joyita (1955)
Cu 25 de persoane la bord, MV Joyita a părăsit Samoa în octombrie 1955, îndreptându-se spre Insulele Tokelau, la nord de Noua Zeelandă.
Nava a fost găsită 36 de zile mai târziu, plutind în derivă la 167 de mile de Fiji, fără echipaj la bord și fără încărcătură. Nava era parțial scufundată și era puternic înclinată la babord.
O teorie a sugerat că ar fi putut fi victima soldaților japonezi care nu s-au predat după încheierea celui de-al Doilea Război Mondial.
De asemenea, s-a afirmat că echipajul a abandonat-o când a început să aibă infiltrări de apă și că, probabil, nu a putut cere ajutor deoarece radioul era stricat.
USS Cyclops (1918)
Dispariția navei USS Cyclops, cu 304 oameni la bord, a fost cea mai mare pierdere suferită de Marina americană în timpul Primului Război Mondial. Căpitanul navei, John Worley, era de origine germană și, în general, nu era plăcut atât de ofițeri, cât și de restul echipajului.
Nava transporta 10.800 de tone de mangan, care erau asigurate pentru o jumătate de milion de dolari.
De asemenea, în cala navei se aflau 1.000 de tone de cărbune, ceea ce înseamnă că nava se afla cu 15 centimetri mai jos în apă decât de obicei.
După ce a dispărut la nord de Puerto Rico, au existat acuzații privind agenți inamici, un echipaj trădător, implicare bolșevică și chiar că Worley era spion și că ar fi dus nava în Germania.
O teorie populară a fost aceea că o schimbare bruscă a încărcăturii navei pe o mare agitată ar fi provocat răsturnarea acesteia.
Se crede că apa ar fi putut intra în navă, provocând scufundarea acesteia înainte ca echipajul să aibă timp să dea alarma sau să ceară ajutor prin radio.
Santa Maria (1492)
Santa Maria a fost una dintre cele trei nave care au făcut parte din expediția lui Cristofor Columb spre Lumea Nouă în 1492.
În timpul călătoriei, care l-a dus pe Columb în Caraibe, Santa Maria s-a scufundat.
Se crede că Columb a lăsat un băiat de cabină fără experiență să conducă nava, după ce el și un alt membru al echipajului au decis să se odihnească puțin.
Cauza cea mai probabilă a scufundării ar fi dată de curenții oceanici care au făcut ca nava să eșueze în largul a ceea ce este acum Cap-Haïtien, Haiti.
Nava s-a scufundat a doua zi. După ce și-a dat seama că nava nu mai putea fi reparată, Columb a ordonat ca aceasta să fie curățată de bârnele sale, care au fost folosite ulterior pentru a construi un fort.
Un explorator a pretins că a găsit nava în 2014, dar o echipă de experți de la UNESCO a concluzionat ulterior că epava în cauză nu poate fi cea a navei Santa Maria.
Flor de la Mar (1511)
Deși s-a scufundat în 1511, Flora de la Mar rămâne una dintre cele mai căutate epave, datorită credinței că este plină cu o încărcătură prețioasă de diamante, aur și alte bogății în valoare de peste 1 miliard de lire sterline.
Vasul s-a scufundat după ce a fost chemat pentru a ajuta la cucerirea Malacca, în actuala Malaezia, de către Portugalia.
Se crede că nava se afla în Strâmtoarea Malacca, care face legătura între Malaezia și insula indoneziană Sumatra, sau în apropierea acesteia, când s-a scufundat.
În ciuda deceniilor de căutări, epava nu a fost încă găsită.
Vânătorul de comori Robert Marx a cheltuit aproximativ 15 milioane de lire sterline pentru a căuta nava, pe care a descris-o ca fiind „cea mai bogată navă pierdută vreodată pe mare”.
Corabia Merchant Royal (1641)
Vasul comercial a fost pierdut în largul Land’s End din Cornwall, pe vreme rea, în septembrie 1641. Nava transporta o încărcătură mare de aur.
De asemenea, la bordul navei se aflau 400 de lingouri de argint mexican și mii de monede, ceea ce a făcut din ea una dintre cele mai valoroase epave din toate timpurile.
În 2007, o operațiune de căutare efectuată de firma americană Odyssey Marine Exploration a găsit epava despre care se credea că ar putea fi Merchant Royal, însă monedele recuperate au sugerat că este vorba despre o fregată spaniolă.
În 2019, ancora Merchant Royal a fost găsită în apele din largul Cornwallului, dar locația navei în sine rămâne un mister.